Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Blanda hydraulolja och ATF, vad händer?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Michael S (trådstartaren)

#1 » 00:34:58, 08-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är nybliven ägare till ett begagnat Hymo lyftbord. När jag hämtade bordet sa killen "vi öppnade slangarna för att få ner bordet, du får fylla på lite olja, den skall vara röd". När jag provkörde fick jag ingen lyftfunktion, trots att oljemängden borde räckt. Däremot såg oljan märkligt ljusröd ut. På tanken anges ISO 32, som i min värld är hydraulolja. Nu har jag plockat isär och i tanken fanns förutom den ljusröda, också något slemaktigt. Det hade satt igen bottensilen och är förhoppningsvis orsaken till den usla funktionen.
Har man blandat mellan hydraul- och ATFolja, och kan det vara orsaken till slemmet?
Om oljorna inte går ihop, hur noga måste jag tömma systemet för att inte få problem senare?
Michael S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:30, 17-10-2009
Åland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara Caway Twin



lennartostman

#2 » 00:49:50, 08-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man skall aldrig bland olika oljor.
Kör rent systemet med rätt olja som skall vara där.
Byt samtliga filter.
Frågor där olja säljs om det finns en speciell olja för att köra rent ett hydraulsystem.
Det fanns förr.
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

Michael S (trådstartaren)

#3 » 22:41:12, 10-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådärja, nu fungerar lyftbordet till belåtenhet. Efter att ha tvättat allt invändigt och kört igenom lite färsk olja verkar allt ok. Fortfarande kvarstår frågan, varifrån kom geggan? ATF och hydraul borde inte bli så där, eller? Hur som helst, det skall vara hydraulolja i systemet.
:bira:
Michael S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:30, 17-10-2009
Åland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara Caway Twin

mats757

#4 » 16:23:55, 11-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

lennartostman skrev:Man skall aldrig bland olika oljor.
Kör rent systemet med rätt olja som skall vara där.
Byt samtliga filter.
Frågor där olja säljs om det finns en speciell olja för att köra rent ett hydraulsystem.
Det fanns förr.


Jag håller egentligen med. Man ska hålla sig till den olja som rekomenderas.

MEN... vad, rent konkret, händer med olja när man blandar. Den skär sig inte i alla fall. Om man inte blandar in vegitabiliska oljor. Blir det kemiska reaktioner?

Vetgirig
Mats
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

Turbodiesel

#5 » 18:40:32, 11-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min åsikt är att vanlig gammal hederlig ATF är blandbar med mineral hydraulolja.

Däremot standard hydraulolja i en automatlåda är ett sämre alternativ..

Rekommenderad olja borde givetvis vara bäst även för en så enkel sak som ett lyftbord.

Skäggbiffen i botten är med stor säkerhet slitagepartiklar (metall, gummi, plast) samt en del fukt. Är det bara en liten del av oljan som förvandlats till något levande har det inte med hyd/ATF blandningen att göra.

Möjligen att hyd olja för utomhusbruk är bättre på att hålla vatten (fukt) löst i oljan jämfört med ATF.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Michael S (trådstartaren)

#6 » 22:00:30, 11-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fanns inga spår av slitpartiklar, slam el dylikt i tanken, endast denna denna "förtjockning", som var tillräckligt geleartad för att sätta igen sugsilen. Bordet är från 2001, och ser riktigt fräscht ut. Det faktum att det varit i kommunalt bruk kanske förklarar både "missödet" med oljan och att det såldes för en billig peng. :grin:
Michael S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:30, 17-10-2009
Åland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara Caway Twin

kretslopp

#7 » 21:26:54, 18-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är bägge mineraloljor är de blandbara.
ATF kan användas som hydraulolja men hydraulolja får inte användas där det endast är föreskrivet ATF.
Automatlådor exempelvis.

Sidenote: ATF är röd endast av den anledningen att den inte ska misstas vara hydraulolja.
kretslopp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:54:27, 30-03-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#8 » 21:40:27, 18-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det låter som någon hällt glykol i oljan, kan bli geleartad "tvål" som resultat. (det finns ju röd glykol... :klia: )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

v702

#9 » 09:15:55, 21-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här http://agrol.se/Smorjmedel/Rad-och-tips/ står det varför man inte ska blanda oljor och lite annat matnyttigt.
Senast redigerad av v702 09:34:55, 21-01-2012, redigerad totalt 1 gång.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

stefan h12

#10 » 20:29:37, 02-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Det är med all säkerhet beväxtning av mickro organismer i botten av tanken som uppkommer när det finns vatten eller kondens i den,dom lever nämligen på oljan, detta har man problem med på båtar som står med diesel under vinter halvåret ,slemmet sätter igen filter och i värsta fall göra så att pumpar skär i hop.
MVH Stefan H12
Stefan Leander
LM845 71
Scania L80 69
H12 71
IH 250B 57
scania 113 kranbil 45000 pallfinger
stefan h12
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:37, 09-07-2007
Ort: Varberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: scania L80 69
BM845 71
H12 71
scania 113 kranbil
IH 250B 57


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se