Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hydraulrör

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

valberga

#16 » 20:06:52, 21-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara så att du behöver ett rör med tummått ?

Kan du inte förändra axelns mått så att den stämmer bättre med ett rör som går att få tag på ?
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2



mordellio (trådstartaren)

#17 » 23:23:31, 21-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

valberga skrev:Kan det vara så att du behöver ett rör med tummått ?

Kan du inte förändra axelns mått så att den stämmer bättre med ett rör som går att få tag på ?


Tror jag håller mig till mm. Det ska ju inte användas till nåt som har med hydraulik att göra utan sitta i en
snöskoter-boggie. Göra om axeln går ju också men då måste jag hitta nån som kan svarva och som inte ska ha +600:-/timmen.
Skoterns värde i sig är ca 15000:- så det får inte dra iväg. Kollar på nåt ställe till i närheten, annars blir det plan B, bygga om ett befintligt fäste.
mordellio
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:34, 08-10-2005
Ort: Jämtland

Loke

#18 » 12:46:34, 22-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

mordellio skrev:
valberga skrev:Kan det vara så att du behöver ett rör med tummått ?

Kan du inte förändra axelns mått så att den stämmer bättre med ett rör som går att få tag på ?


Tror jag håller mig till mm. Det ska ju inte användas till nåt som har med hydraulik att göra utan sitta i en
snöskoter-boggie. Göra om axeln går ju också men då måste jag hitta nån som kan svarva och som inte ska ha +600:-/timmen.
Skoterns värde i sig är ca 15000:- så det får inte dra iväg. Kollar på nåt ställe till i närheten, annars blir det plan B, bygga om ett befintligt fäste.

Är det en amerikansk byggd skoter så är det säkert tummått, att det står Yamaha på grejerna betyder ingenting, detaljerna kan nog flyttas flitigt mellan fabrikaten på dessa leksaker. (barnskotrar)

Men om inte axeln är "besvärlig" att svarva borde du kunna få den svarvad för priset av en bullpåse (fikabröd) eller nån hundring, om du letar upp en mekanisk verkstad eller en industri där dom har eget verkstadsfolk och gå direkt till svarvgubben och snackar med honom, blanda inte in någon typ av kontorsfolk i dina funderingar och undvik att gå dit strax före eller på lunchrasten. Bästa tiden för att gubbarna ska vara medgörliga är strax efter deras lunchrast, då är dom mätta och belåtna och oftast på bra humör, bara lite tips från en som jobbat på industrin. :grin:

Så, det är väl bara att trava in och fråga om han har möjlighet att svarva av en axel lite snabbt och vad han vill ha, vill han för mycket är det ju bara att tacka för sig och nämna att grejerna inte är värda det priset han begär och då får det hela bero, just för tillfället i alla fall.

Det underlättar för svarvaren att fixa detta snabbt om du har röret med så du kan förklara vad det är frågan om samt att svarvgubben lätt kan mäta själv för att se hur han ska gå till väga, och du, låt svarvgubben tro att det är han som löser problemet åt dig, akta dig att köra linjen att det är du som dikterar för svarvaren vad han ska göra, lite ödmjukhet skadar aldrig.

Som jag brukar nämna. det gäller att man har lite fantasi och inte är blyg för att man ska få något utfört "på sidan om". :grin:


Lite tips från


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

mordellio (trådstartaren)

#19 » 13:35:37, 17-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Tänkte bara avsluta detta.
Hittade ett företag i tyskland som säljer hydaulrör.
Köpte 1m 28*2,5. Kostade 165:-/m. Frakten var också 165:- hem till dörren.
Det tog ca en vecka innan jag hade det hemma. Bra service tycker jag då det skickades dagen efter jag beställde. DHL skötte frakten.
Här är länken https://www.hytec-hydraulik.com
Vet inte hur priserna står sig mot svenska hydraulikfirmor på deras grejor men kan ju vara värt att kolla här.
Andreas
Bra service i alla fall tycker jag.

2 personer gillar det här inlägget.
mordellio
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:34, 08-10-2005
Ort: Jämtland


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ghaven, Google Adsense [Bot] och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se