Bådoktorn skrev: Men jag förstår inte om lastback ventiler "load check
valve" finns i dessa ventiler.
"Load
check valve" eller "lastsäkringsventil" har två uppgifter...
I system med konstantflödespump och öppet ventilcentrum i neutralläge så är pumptrycket lågt då ingen hydraulfunktiion används. En hängande last i tex en frontlastarskopa har ett högt instängt lasttryck. När vi vill lyfta den lasten så måste pumptrycket vara högre än lasttrycket hos frontlastarcylindern. Vi bygger upp pumptrycket genom att succesivt dra i lyftspaken och därigenom stryper genomgångsflödet i riktingsventilen till tanken samtidigt som samma
riktningsventil öppnar förbindelsen mellan pump och cylinder. Vid ett visst mellanläge för ventilsliden så uppnår vi det
tryck som krävs för att lyfta skopan långsamt. Om vi inte hade lastsäkringsventilen fanns så skulle skopan börja sjunka innan vi uppnått samma eller högre pumptryck än lasttrycket. För detta krävs bara en lastsäkringsventil vid inloppet till de paralellkopplade ventilsliderna (
Rött på bilderna). Vid neutrallägen så strömmar oljan genom ventilpaketet med sliderna i serie.
Grönt på bilderna.
Men om vi hanterar flera funktioner samtidigt så räcker inte det med en lastsäkringsventil vid inloppet på ventilpaketet. Låt säga vi drar i 2 spakar samtidigt, då kan ett högre lasttryck i en cylinder påverka en påverka en cylinder som har lägre lasttryck, dvs
olja kan flöda från en cylinder till en annan. Det är därför alla "moderna
ventilpaket" för kranar, grävare, lastmaskiner etc har lastsäkringsventiler för varje ventilsektion.
Observera#1 att lastsäkringsventiler i princip inte är nödvändiga för system som bara hanterar friktionslaster typ "vedklyv".
Observera#2 att man inte ska blanda ihop lastsäkringsventilen med de säkerhetsventiler som t ex en grävarbom har för att inte bommen skall kunna sänkas för snabbt, eller de ventiler som förebygger att bommen sjunker i neutralläge genom slid- eller chockventilläckage (i vissa fall även kolvtätningsläckage)
Lastsäkringsventiler för varje ventilsektion
En enda lastsäkringsventil vid inloppet till parallellfördelningen.
PS.
Blått visar paralellfördelade returer från varje
ventilsektion