Jac skrev:Är det nån skillnad på monoblockventiler och sektionsbyggda ventiler i sammanhanget?
Stårsta skillnaden är att monoblockventiler är mera "lågbudget" och sällan har t ex valbara slider. Sektionsventiler är ju byggvara och kommer vanligen med massor av både
slid val och olika styrningsmöjligheter.
Den här maskinen verkar ha assymetrisk slid. Verkar logiskt att maskiner som produceras i stora mängder har slider som är optimerade för funktionen.
För en ventiltillverkare så är det inte möjligt att "kundanpassa" överlappning genom att förändra ventilblockets gjutning. Det måste ske genom slidval.
Sliderna kan ha olika stora öppningar för
flöde på A sidan resp B sidan. Detta är då anpassat till att ventilblocket är gjutet med dito, och har inget direkt att göra med skillnaden i överlappning. Denne skillnad i öppning mellan A och B port är vanligen ca 1:2 pör att passa den flödesskillnad som en differentialcylinder har. Dvs lägre flöde på minussidan. Om detta är fallet på en
riktningsventil så måste kolvstångsidan alltid anslutas till B-porten. Om man skruvar bort slangarna och adaptrarna på de båda arbetsportarna och tittar ner mot sliden så kan man se om sidorna är symmetriska eller inte. En
ventil gjord för symmetriska motorer eller t ex korskopplade cylindrar i en ramstyrning, bör ha symmetrisk slid.
I
lastkännande (eller avlastade konstanttryck) ventilsystem där signalen kontrolleras/aktiveras genom ventilens centrumkanal (Open Center) så är centrum-nocken på sliden så bred att den "nästan" täcker hela centrumkanalen. Den låter ett litet kontrollflöde passera, ett flöde som är baserat på en ytterst liten
strypning, ca 0.7 mm. Centrum-nocken har så liten "under-lappning" att den klipper LS-flödet INNAN arbetsporten öppnar, detta för att säkerställa att pumpen har gått upp i erforderligt arbetstryck.
Men allt detta med sliders överlappning alt underlappning är snart historia på större dyrare maskiner då ventilsystem med två-delade ventilslider används, en separat styrd slid för A-porten och en slid för B-porten. En utveckling som bara ör tillgänglig då hydrauliken styrs elektriskt. Små billiga traktorer med mekaniskt spakstyrda
frontlastare kommer nog att få fortsätta nöja sig med enklare budgetvänliga monoblockventiler. En fördel med monoblock är att de inte tar lika stor plats och är lättare än sektionsventiler samt att de inte är lika kritiska på "rigid" montering.
Bifogar en enklare förklaring till över- noll- och underlappning från
Terrängmaskinen Del 1 sidan 279 asbe @ [Grävmaskiner] Varför lasthållningsventil[/quote]
Tack för länken
Ja-Bond verkar förväxla lastållningsventil med
slangbrottsventil.
En
lastsäkringsventil sitter "alltid" i ventilpaketet och kan inte göra något som helst åt ett slangbrott. En
slangbrottsventil ska alltid sitta ansluten direkt på hudraulkolven. En slangbrottsventil är en "flödeskänslig
backventil".