Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Elstyrt ventilpaket till frontlastare

37 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Jac

#31 » 23:18:55, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker mig komma ihåg att nån sa att nån hade sagt att gamla ventilpaket inte har backventiler. Typ baklastare.

Med aggresivt ventilöverlapp kan man få sjunkfritt utan backventil. Nackdelen med det är att pumpen stånkar mot tryckbegränsaren i början av spakrörelsen.
Med lite lagom ventilöverlapp kan man få en kompromiss mellan sjunkfritt och stånkfritt men perfekt blir det inte. Jag gissar denna metod användes på äldre ventiler.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



AN

#32 » 23:35:45, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Tycker mig komma ihåg att nån sa att nån hade sagt att gamla ventilpaket inte har backventiler. Typ baklastare.

Med aggresivt ventilöverlapp kan man få sjunkfritt utan backventil. Nackdelen med det är att pumpen stånkar mot tryckbegränsaren i början av spakrörelsen.
Med lite lagom ventilöverlapp kan man få en kompromiss mellan sjunkfritt och stånkfritt men perfekt blir det inte. Jag gissar denna metod användes på äldre ventiler.


Så kanske det är. Bara att acceptera då.
Brukar överlappen vara lika åt båda håll?
Denna lyfter ju när man drar spaken uppåt.
De flesta lyfter väl när du drar spaken ner, eller emot dej.
Den har alltid känts lite avig denna frontlastare.
Tänkte om man skulle kasta om slangarna?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Jac

#33 » 23:43:50, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Standardiserade spakrörelser är absolut nånting att sträva efter, jag hade försökt rätta till det.

Frågan huruvida det hypotetiska ventilöverlappet är symmetrisk eller inte leder naturligtvis till ytterligare gissningar.
Man kan tänka sig att i en ventil på en någorlunda serieproducerad maskin (som t.ex. en baklastare) så är ventilöverlappet optimerat för just lastare och därmed assymetriskt.
Om det är en universalventil så kan man tänka sig att ventilöverlappet är symmetriskt.

Enklast är nog att prova.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

AN

#34 » 23:45:52, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Enklast är nog att prova.


Så är det ju.
Ibland blir man bekväm och bara frågar :smile:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

akkamaan

#35 » 04:52:40, 07-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog vilja påstå att alla monoblockventiler för konstantflödessystem har ganska symmetrisk överlappning. Arbetsporten öppnar straxt efter att centrumkanalen börjar strypas. Detta för att bygga början till ett svagt pumptryck innan arbetsporten öppnar. Detta med att börja bygga pumptryck är också en produkt av närvarande pumpflöde, vilket på en arbetsmaskin kan varieras med gaspedalen. En annan sak är om ventilpaketet inte är optimalt för pumpens flödesområde. Om paketet är underdimensionerat så kommer vi att ha ett relativt högt pumptryck redan innan vi drar i spaken. Och då kommer hydraulfunktionen att överreagera på det första lilla spakutslaget om lasttrycket är mycket lågt. På motsvarande sätt så underreagerar en hydraulfunkion om ventilpaketet är överdimensionerat jämfört med pumpens flödesområde.
En egenskap som ALLA ventilslider för konstantflödessystem måste ha är att centrumkanalen är 100% stängd när spaken/sliden är i ändläge. Detta är en viktig förutsättning för att kunna uppnå fullt arbetstryck dvs att tryckbegränsningsventilen öppnar. Dessutom är det mera ekonomiskt att variera en funktions eller flera funktioners hastighet med gaspedaen/pumpvarvtalet samtidigt som minst en av hydraulsliderna till 100% stänger centrumkanalen till tank. Då vet vi att hela pumpflödet går till arbete och inget spills till värme via centrumkanalen. Notera att det är väldigt svårt att köra på överströmmande tryckbegränsningsventil så länge minst en hydraulfunktion rör på sig.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#36 » 10:21:18, 07-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det nån skillnad på monoblockventiler och sektionsbyggda ventiler i sammanhanget?
Den här maskinen verkar ha assymetrisk slid. Verkar logiskt att maskiner som produceras i stora mängder har slider som är optimerade för funktionen.
asbe @ [Grävmaskiner] Varför lasthållningsventil
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#37 » 16:23:02, 07-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Är det nån skillnad på monoblockventiler och sektionsbyggda ventiler i sammanhanget?

Stårsta skillnaden är att monoblockventiler är mera "lågbudget" och sällan har t ex valbara slider. Sektionsventiler är ju byggvara och kommer vanligen med massor av både slid val och olika styrningsmöjligheter.

Den här maskinen verkar ha assymetrisk slid. Verkar logiskt att maskiner som produceras i stora mängder har slider som är optimerade för funktionen.

För en ventiltillverkare så är det inte möjligt att "kundanpassa" överlappning genom att förändra ventilblockets gjutning. Det måste ske genom slidval.
Sliderna kan ha olika stora öppningar för flöde på A sidan resp B sidan. Detta är då anpassat till att ventilblocket är gjutet med dito, och har inget direkt att göra med skillnaden i överlappning. Denne skillnad i öppning mellan A och B port är vanligen ca 1:2 pör att passa den flödesskillnad som en differentialcylinder har. Dvs lägre flöde på minussidan. Om detta är fallet på en riktningsventil så måste kolvstångsidan alltid anslutas till B-porten. Om man skruvar bort slangarna och adaptrarna på de båda arbetsportarna och tittar ner mot sliden så kan man se om sidorna är symmetriska eller inte. En ventil gjord för symmetriska motorer eller t ex korskopplade cylindrar i en ramstyrning, bör ha symmetrisk slid.

I lastkännande (eller avlastade konstanttryck) ventilsystem där signalen kontrolleras/aktiveras genom ventilens centrumkanal (Open Center) så är centrum-nocken på sliden så bred att den "nästan" täcker hela centrumkanalen. Den låter ett litet kontrollflöde passera, ett flöde som är baserat på en ytterst liten strypning, ca 0.7 mm. Centrum-nocken har så liten "under-lappning" att den klipper LS-flödet INNAN arbetsporten öppnar, detta för att säkerställa att pumpen har gått upp i erforderligt arbetstryck.

Men allt detta med sliders överlappning alt underlappning är snart historia på större dyrare maskiner då ventilsystem med två-delade ventilslider används, en separat styrd slid för A-porten och en slid för B-porten. En utveckling som bara ör tillgänglig då hydrauliken styrs elektriskt. Små billiga traktorer med mekaniskt spakstyrda frontlastare kommer nog att få fortsätta nöja sig med enklare budgetvänliga monoblockventiler. En fördel med monoblock är att de inte tar lika stor plats och är lättare än sektionsventiler samt att de inte är lika kritiska på "rigid" montering.
Bifogar en enklare förklaring till över- noll- och underlappning från Terrängmaskinen Del 1 sidan 279



asbe @ [Grävmaskiner] Varför lasthållningsventil[/quote]
Tack för länken
Ja-Bond verkar förväxla lastållningsventil med slangbrottsventil.

En lastsäkringsventil sitter "alltid" i ventilpaketet och kan inte göra något som helst åt ett slangbrott. En slangbrottsventil ska alltid sitta ansluten direkt på hudraulkolven. En slangbrottsventil är en "flödeskänslig backventil".


Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se