Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Konstanttryck eller LS?

55 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

torlin

#31 » 18:02:50, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det är så, det är i alla fall de beteckningar jag sett:

Bild
Drygt 100 ton och 1500 hk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan



Jac

#32 » 18:58:13, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torlin skrev:Några hydraulscheman som visar funktionen hos parallell, spärr respektive seriekopplade ventilpaket med fritt genomlopp.
De två första ventiler från parker som jag förenkladat lite, den sista gjorde jag i ett hydrauliksimuleringsprogram.
(därför ligger portarna annorlunda på den sista)


Väldigt bra bilder där, Torlin. :thumme:
Vilket hydrauliksimuleringsprogram använder du?

torlin skrev:Frågan var ju om man bara kunde plugga utloppet på ventilpaketet för att skapa ett konstanttryckssystem och då är det viktigt att först veta vilken typ av ventiler man har.
Vilken traktor det rörde sig var inte ens nämnt i början av tråden (+ ifall hydraulsystemet är helt orginal), så jag besvarade det som en mer allmän hydraulikfråga.


Ventilen är en HydroControl EX38 (står i första inlägget) och jag tolkar det som att den körs konfigurerad för rundpump. http://www.hydrocontrol-inc.com/media/pdf/EX38_1.pdf




Laddade upp filen hit:
Walvoil hydro control EX38 load sensing valve technical catalogue
/Holger
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

torlin

#33 » 19:18:19, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använder Siemens Amesim, inte ett renodlat hydraulikprogram utan ett mer generellt dynamiksimuleringsprogram med bibliotek för hydraulik, mekanik, reglersystem mm.
Bra om man tex vill simulera en hel transmission.
Drygt 100 ton och 1500 hk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

P Andersson (trådstartaren)

#34 » 20:00:52, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Här är då en flintacadd av hydralsystemet som det ser ut idag,
Allt sitter monterat på en Valtra 6550 men har egentligen inget med traktorn egen hydralik att göra utan är helt eget och byggt efter eget begränsande kunnande av hydralik.
De funkar rätt ok men mera sprutt hade inte varit fel som sagt
#1 Gjutjärnspump 54cc frontmonterad
#2 vajerstyrd fördelningsventil med överströmmare ca 210 bar vagnsdrift/vinchventil/kranventil
#3 Högtrycksfilter innan kranventil
#4 EX 38 med hpco
#5 Tryckbegränsare(mot skördare) elstyrd, med spänning mot skördare annars mot tank, styrs av Arbrons dator
#6 Arbrons ventil med slutet centrum
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar

1 person gillar det här inlägget.
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

Jac

#35 » 12:19:18, 05-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tryckfiltret borde såklart komma först men annars ser det systemet bra ut. Utöka EX38 ventilen med sektioner både till vagnsdrift och Arbro. En elstyrd sektion på EX38 ventilen som svara när Arbron vill ha olja är en variant men det bästa hade ju varit om allt var LS. Hur ser Arbro hydrauliken ut egentligen?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

P Andersson (trådstartaren)

#36 » 22:15:12, 05-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Detta är schemat som jag har och det stämmer inte riktigt,3 som är tryckbegränsningsventil, sitter direkt efter ex38an och 11 tryckbegränsarn och styrventilen går via kranens hydralik(gripens funktion)
Sen tvivlar jag på att de är överledning mellan P o T i ventil 5.

Ja tänkte lite som du skrev att ta ett slid till vagnsdriften helst via via en proposionalventil och även vinschen via en on/off/on, sen klart kunde även Arbron gå via en on/off med, inte tänkt så innan.
Skulle de bara behövas en ls signal då från ex38an för få de hela att fungera?

Såg att hypro tydligen har en 74cc pump till sina LS system, och jag provkörde en arbro o kran med en sån pump som kraftkälla och de blev rejäl knuff på såg och slag
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

Jac

#37 » 09:39:11, 07-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

3:an ser ut som en tryckreduktionsventil som känner på A eller B porten. Tror inte heller det är öppet mellen P och T på 5.
Om jag fattade det rätt så sitter det alltså en elektrisk ventil i tillägg och blockerar rundpumpningen till tank när Arbron vill ha olja.
Om Arbron ska gå på samma LS pump så tänkte jag en extra EX38 slid som aktiveras on-off av den elektriska signalen och sen fri retur till tank tillbaka från Arbron. Då blir det som att Arbron kör konstanttryck, inte helt ekonomiskt men ganska enkelt. Alternativt kan du ju ordna med elektrisk styrning som öppnar EX38 sliden olika mycket beroende på vilka funktioner som är aktiva på Arbron. Finns även slid med prioritet till EX38 om du vill garantera olja till Arbron
Full LS på Arbron kräver nytt LS-ventilpaket till den.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

P Andersson (trådstartaren)

#38 » 10:35:21, 07-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just det, nr3 är nog för reduserat tryck vid kvistkniv fram.
Precis du förstod ventilen för flöde till Arbron rätt.

Jag hjälpte en kille med installera en Arbro på en traktor med en ls styrd ventil till kranen och slidet som ursprungligen varit till sågmotorn i fällhuvet användes till att mata Arbron och enda problemet var att de var motorslid i den så vi var tvungna att sätta en backventil på matningen för att få de att fungera riktigt
Senast redigerad av P Andersson 22:20:12, 07-02-2017, redigerad totalt 1 gång.
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

bonnen513

#39 » 11:58:25, 07-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag tänker säkert fel men skulle det inte funka att koppla paketen parallellt så att ex38ans LS signal sköter det?
eller i serie beroende på om något ska ha prioritet?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Jac

#40 » 12:32:34, 07-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:jag tänker säkert fel men skulle det inte funka att koppla paketen parallellt så att ex38ans LS signal sköter det?
eller i serie beroende på om något ska ha prioritet?


Man skulle kunna koppla de parallellt och ha en liten solenoidventil som kortsluter P med LS, då går pumpen över i konstanttryck mode. Det blir ju ganska samma sak som att mata Arbron från en extra EX38 sektion, skillnaden är bara att med en extra sektion kan man begränsa flödet som man vill. Kanske inte är så meningsfullt.

Seriekoppling har ingen mening i ett LS-system med variabel pump, allt är parallellt. Prioritet på EX ventilerna (som i utgångspunkt är flowsharing) får man genom att klämma in en vanlig, icke-flowsharing LS-sektion. Den får då prioritet utan att jag kan redogöra för hur på rak arm.

Edit: Det finns såklart prioritetsventiler, typiskt till styrning. En sån blir ju seriekopplad före en LS-ventil.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

P Andersson (trådstartaren)

#41 » 22:09:43, 07-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Hittade denna texten i manualen till Arbron min har inte varit ute kollat närmare i MCI eller Mckc vad jag kan få ut för signal ur dom än.

Däremot funderade jag lite vidare om vagnsdriften, där har jag ca 210 bar till den men bara 190 till kranen, tappar rätt mycket drivkraft med att han driften som en sektion i kranpaketet eller tänker jag fel?

Finns de styrning till proptionalventil så de går att styra ett slid till typ vagnsdriften med potensiometer (pwm styrt)?
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

akkamaan

#42 » 01:50:38, 13-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Kanske ska tillägga att har man flera ventilpaket efter varandra så ska dom vara seriekopplade då packningarna i returkanalerna oftast inte är gjorda för höga tryck

Framför allt så är det gjutgodset som är för tunt mellan returkanalerna och utsidan av paketet. Sen är det slidtätningarna mot utsidan som man blåser ut med för högt tryck....
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

akkamaan

#43 » 01:55:02, 13-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

P Andersson skrev:Däremot funderade jag lite vidare om vagnsdriften, där har jag ca 210 bar till den men bara 190 till kranen, tappar rätt mycket drivkraft med att han driften som en sektion i kranpaketet eller tänker jag fel?

Du kan trycksätta hela paketet till 210 bar för åkdriften, och sedan låta kranens alla chockventiler reducera ner krantrycket till max 190 bar
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

P Andersson (trådstartaren)

#44 » 07:35:23, 13-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir de bra? Nu ligger chocktryck på huvudbom upp och stickan upp 20bar över systemtrycket och de är väl för att de inte sjunka okontrollerat vid maxlyft och de gungar till lite
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

MN

#45 » 07:49:34, 13-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det verkligen chockar på alla kranfunktioner? Och ja - bom och sticka ligger högre för att kunna ta ett dynamiskt tillskott.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se