Sida 2 av 4

Re: Kontanttryck eller LS?

InläggPostat: 09:14:30, 03-02-2017
av Hansborg
Använd traktorns hydraulik till kranen!

Re: Kontanttryck eller LS?

InläggPostat: 09:38:50, 03-02-2017
av P Andersson
Traktorns pump ger 73lit vid 2500 rpm och min nuvarande frontpump ger väl 70lit vid 1200 rpm så de lönar sig inte.
Traktorn är en Valtra 6550

Re: Kontanttryck eller LS?

InläggPostat: 10:14:01, 03-02-2017
av bonnen513
men den ger ju 36 liter vid 1200 varv så att det vore väl ett gott tillskott? Nu är det kanske inte så lätt att blanda system o volymer och olika oljesorter så det kanske blir dyrare o känsligare

Re: Kontanttryck eller LS?

InläggPostat: 10:22:13, 03-02-2017
av Jac
Bengt Erik Eriksson skrev:Konstanttryck= gamla JD. Ständigt fullt Arbetstryck även i standby. men inget flöde pumpen själv ser till att trycket till ventill hålls uppe. Kostar inte lika mycket energi som rundpumpning.


Nja, det beror lite på situation. Vid tunga lyft i låg hastighet är konstanttryck mycket mer ekonomiskt än rundpump. Ovänt gäller också, alltså vid lätta lyft nära full hastighet så är rundpump mycket mer ekonomiskt än konstanttryck.
Det är inte helt friktionsfritt att dra runt en konstanttryck pump även om den inte pumpar nåt.


Hansborg skrev:Använd traktorns hydraulik till kranen!

bonnen513 skrev:men den ger ju 36 liter vid 1200 varv så att det vore väl ett gott tillskott? Nu är det kanske inte så lätt att blanda system o volymer och olika oljesorter så det kanske blir dyrare o känsligare


Utan att jag har fattat allt så låter det som om man skulle behöva dela upp systemet för att köra två pumpar. Kanske en pump till stegmataren och en till kran/vagnstyrning? Det skulle då kräva två olika ventilpaket. Värt att fundera på även om jag själv röstar för en stor variabel LS-pump.

Re: Kontanttryck eller LS?

InläggPostat: 10:25:21, 03-02-2017
av P Andersson
Traktorns hydral delar oljan med bakaxeln och växellådan och de vill jag nog inte ha in i de andra systemet som har sh46 i sig.
Har iof funderat på en dubbelpump för att öka flödet vid skördarkörning men då har jag ännu mer olja att dra runt hela tiden

Re: Kontanttryck eller LS?

InläggPostat: 10:29:26, 03-02-2017
av Jac
En dubbelpump där en går till kranen och en till stegmataren hade antagligen också varit en bra idé. Men nu har du ju ett fint ventilblock så det är nog värt att satsa på variabel pump med LS.

Re: Kontanttryck eller LS?

InläggPostat: 10:34:49, 03-02-2017
av bonnen513
egentligen skulle det räcka med en nivåvakt i vxl på traktorn för att styra returoljan dit den behövs men jag är ej säker på om jag ens själv skulle satsa på det(förutsatt samma olja)

Re: Kontanttryck eller LS?

InläggPostat: 10:36:51, 03-02-2017
av bonnen513
med tanke på trådtiteln så är väl pengar inget problem för dig så köp en LS pump

Re: Kontanttryck eller LS?

InläggPostat: 16:22:05, 03-02-2017
av Hansborg
Blanda inte in kran å skördare i samma pump, det blir nog bara strul i slutänden..
Det var ett råd jag fick när jag köpte min fmg731...
Jag har en 71L konsttryck 250 bar till leyland 72hk.. passligt flöde till skördaren 120+ L 2000varv använder 1600+ varv typ.. funkar bra.. ända tills jag av någon anledning trycker på tiltcylindern.. då storknar leyland trög reaktion i långa ledningar hjälper till där...
Finns ingen chans för mitt fall att köra kran 175 bar samtidigt med skördaren när inte ens lilla tilten klaras av... alltså samtidigt som rullarna mastas 2x250cc 250 bar

Re: Kontanttryck eller LS?

InläggPostat: 16:26:44, 03-02-2017
av Bengt Erik Eriksson
Röstar på LS också. Mer ekonomisk i drift. Och bättre köregenskaper. (det är ju det som används av proffsen. Måste betyda något) Också lättare att planera bygget med möjlighet till parallellkopplade ventilpaket.

Re: Kontanttryck eller LS?

InläggPostat: 16:32:39, 03-02-2017
av torlin
bonnen513 skrev:
torlin skrev:
bonnen513 skrev:Det räcker ju med en plugg i änden på det sista ventilpaketetets utloppsgavel :laes_detta: om det är flera

Krävs väl att varje ventilslid har separat retur direkt till tank då.
Fungerar inte om ventilerna i ett paket är seriekopplade (dvs en ventil skickar den förbrukade oljan vidare till nästa ventil)


antingen får jag eller du läsa på vissa grundläggande saker om ventilpaketens uppbyggnad.
Tyvärr är jag för dålig på att lära ut men det som du skrev om seriekoppling är helt tvärtemot min uppfattning.
Dels anser jag att alla ventilpaket jag varit i kontakt med inte skickar vidare använd olja till nästa ventilslid utan rinner i returkanalenerna.
Sen anser jag att seriekoppling är när man inte blandar oanvänd tryckolja och använd olja genom att hålla tryck och returkanalen separerade i gavlarna så att använd olja går till tank o oanvänd tryckolja går vidare till nästa ventilpaket.
Dom ventilpaket jag har haft isär har haft tre till fem kanaler
1-2 st returkanaler
1-2 parallellkanaler
1 som jag inte vet korrekt namn på men det är den inkommande o genomgående tryckkanalen som är den som seriekopplas och även kan pluggas för konstanttryck o LS drift


Du har blandat ihop begreppen lite, seriekopplad innebär att returoljan återanvänds i nästa sektion
Här är en bild från nordhydraulic: (lånad från [Allmänt] Serienippel till ventilbordsinkoppling )

Bild


Några hydraulscheman som visar funktionen hos parallell, spärr respektive seriekopplade ventilpaket med fritt genomlopp.
De två första ventiler från parker som jag förenkladat lite, den sista gjorde jag i ett hydrauliksimuleringsprogram.
(därför ligger portarna annorlunda på den sista)

Bild
Bild
Bild

När en slid stänger det fria genomloppet i den parallellkopplade kommer matarkanalen att förse samtliga slider med samma tryck.
Den spärrkopplade har däremot separat matning för varje slid, så den första sliden i kedjan kommer att prioriteras.
I den seriekopplade skickas oljan, oavsett om den gått genom en förbrukare eller ej, vidare till nästa slid.

Notera att om flera parallellblock kopplas på rad bör matarledningarna också om möjligt kopplas ihop, annars fås spärrfunktion mellan blocken.

Att du bara sett parallellkopplade är inte konstigt då de är vanligast.
Men ska man börja bygga om hydraulsystemet bör man nog först vara säker på vad för komponenter som sitter där nu, därav mitt påpekande.

Re: Kontanttryck eller LS?

InläggPostat: 16:58:01, 03-02-2017
av bonnen513
ja det råder viss begreppsförvirring här och vi har båda rätt då vi pratar om helt olika grejer.
Den seriekoppling du pratar om förekommer inte i TS ventilpaket och används väl mer på kolvar i exv utgödslingar o master and slave system på harvar o liknande och kanske i såna där energibesparande system där man pga tyngdlagen kan få ett användbart tryck på returoljan från bomsänkningen på lyftaparater

Det jag o andra skrivit här handlar om att koppla ventilpaketen i serie eller parallellt och är en annan sak

Re: Kontanttryck eller LS?

InläggPostat: 17:24:18, 03-02-2017
av bonnen513
userpix/6894_img_0005_1.jpg

Här är en bild ur samma tråd som du länkade som visar vad jag menar. Kan hända att jag o andra som använder begreppet seriekoppling av ventilpaket o serienippel har fel vokabulär

Re: Kontanttryck eller LS?

InläggPostat: 17:33:19, 03-02-2017
av torlin
bonnen513 skrev:antingen får jag eller du läsa på vissa grundläggande saker om ventilpaketens uppbyggnad.

Som jag uppfattade det pratade vi om ventilernas interna uppbyggnad och då blir det minst missförstånd om man håller sig till korrekta begrepp.

Frågan var ju om man bara kunde plugga utloppet på ventilpaketet för att skapa ett konstanttryckssystem och då är det viktigt att först veta vilken typ av ventiler man har.
Vilken traktor det rörde sig var inte ens nämnt i början av tråden (+ ifall hydraulsystemet är helt orginal), så jag besvarade det som en mer allmän hydraulikfråga.

bonnen513 skrev:Kan hända att jag o andra som använder begreppet seriekoppling av ventilpaket o serienippel har fel vokabulär

Nej pratar vi om hur man kopplar ihop flera paket är det korrekt

Re: Kontanttryck eller LS?

InläggPostat: 17:50:22, 03-02-2017
av bonnen513
bra då är vi ju överens och jag ber om ursäkt om jag nånstans missat nåt ord som ledde in dig i ventilpaketens interna koppling.

Men du kanske har korrekt benämning på kanalerna? Är det matarkanal(det som jag kallar parallellkanal) och genomlopp (det som jag inte har nåt bra namn på)?