Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Istället för domkraft?

47 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

fipplaren

21:24:03, 14-02-2017

jebu skrev:
fipplaren skrev:Jaja och då ska jag ju få under en balk som håller.

Nåja, du har ju en viss slaglängd i fjädringspaketet. Du behöver inte lyfta hela bussens tyngd direkt :smile:


Nej luftfjädring



magirus

21:26:15, 14-02-2017

Det är väl inget fel på en sån men de flesta har väl inte en sån tillhands.

stefansmark

22:09:33, 14-02-2017

http://www.dackdetaljisten.se/produkter ... ctcategory

Du har tillgång till luft så då kan du köpa en sådan där luftkuddedomkraft, fiffigt värre.
Annars är det inte tokigt med en teleskopcylinder, enda problemet jag ser är att det kanske blir lite ostadigt.
Men åandrasidan, jämfört med att stå efter autobahn och ha en järnbalk, klossar och en domkraft att jobba med så är allt bra.

Idén med att ha en färdig kloss är inte heller så dum, då kan du ha en vanlig domkraft som är mycket billigare. Ett par träklossar går snabbt att snida till alternativt låta tillverka ett par i grov plåt.

Bodins

22:57:48, 14-02-2017

En sån där jeep domkraft funkar ju till det mesta! va heter dom ? Highjack elr nått


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bodins

22:59:02, 14-02-2017

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Toost

23:09:01, 14-02-2017

Va? varför funkar inte en klassisk verkstadsdomkraft , en sån med hjul etc, ?
Den är dessutom gjord för ändamålet, med säkerhetsmarginalerna på rätt sida osv.

stefansmark

23:44:39, 14-02-2017

En vanlig verkstadsdomkraft är ofta högre än 15 centimeter, ska du ha en som klarar att lyfta ett tyngre fordon så är inte urvalet så stort.
Jag hittade en till modell, en sådan där som ser ut som en kub, går att lyfta uppepå, vid sidan och att bygga om lite.
http://www.ceteco.se/canguro-95-ton-p-913-c-282.aspx

dc_lindberg

00:10:55, 15-02-2017

Buss med 10cm's markfrigång?...
Är den sänkt?
Jula/Biltema har domkrafter som man får in under så låga fordon, men kommer du åt lyftpunkten?

I min buss har jag en http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000034315/
Bild
Av det motsatta skälet... vanliga bildomkrafter lyfter för lite(!) o når inte upp till lyftpunkten på en T4:a (en Bring Crafter hade fått punka på min gata i januari; de hade en sax-domkraft och en bildomkraft... de kom inte långt alls... jag har både traktorspärrskaft och riktig domkraft med mig, alltid...).

...men 10cm's markfrigång på en -buss- ?...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

Michael Meier

08:14:58, 15-02-2017

Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.

dc_lindberg

08:28:35, 15-02-2017

Det var sådan/liknande den/ här jag tänkte på:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000034360/

Bild

...men även den bygger för mycket med sina 9cm (87mm), nu när "bussen"(?) står med punka...

Finns det inte någon form av "grip-klo", som man kan greppa hjulet/däcket med, men någon form av hake/sprint på "baksida" som låder käftarna så de inte pressas isär när man lyfter?
(Jmf ex., däck-pirra)
Det skulle göra att man får upp även ett -lågt- fordon så man får in en pallbock under lyftpunkten. Funderat många gånger på sån "domkraft" till min T4:a eftersom man inte -får- lyfta i motorbalken (vilket man måste för att komma åt å byta oljefilter, växellådeolja mm där motorplåten måste demonteras; när man inte har en 4-punkts pelarlyft att ta till... (kryper -aldrig- in under om fordon inte vilar på pallbockar... domkraft är inte pålitlig... o risken att bli tillplattad tilltalar inte...)

Även funderat på att bygga om en palldragare:
Palldragare, BT Pallvagn,
Kunde man reglera bredden på lyften skulle man kunna använda den som "domkraft" genom att lyfta hjulen.
Senast redigerad av dc_lindberg 08:40:44, 15-02-2017, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

Michael Meier

08:32:52, 15-02-2017

28mm är mindre än 87mm..
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.

dc_lindberg

08:43:00, 15-02-2017

Helt kart så MM, men... sidan på fordon tillåter inte åtkomst så nära...
Väntar fortfarande på att TS ger lite mer info ss vad det är för fordon, först då kan vi alla ge riktigt seriösa förslag på hur att lösa det verkliga problemet istället för att spekulera i ett i högsta grad teoretisk bekymmer...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

Michael Meier

09:19:17, 15-02-2017

dc_lindberg skrev: .... sidan på fordon tillåter inte åtkomst så nära ....


Förklara mer, tänkte du att man ska lyft karossen i kjolen runtom?

Det där e nog mer tänkt att lyfta i något stadigare, en balk eller hjulaxel, det lär ju finnas gott om hålrum att placera en pelardomkraft innanför kjolen,

Och som du säger.. är det ena dubbeldäckare eller en T4 :)
/Michael M

Michael Meier

09:21:49, 15-02-2017

Det lär ju vara en icke kommersiell verksamhet, äldre bil? annars tar man ju däckbytet med någon form av vägassistans ..
/Michael M

fipplaren

10:29:22, 15-02-2017

Jag trodde det framgick att det var en större buss, när det är luftfjädring, lite plats och att baklastaren inte orkar lyfta ett hörn.

Vägassistans är bra, men ibland är det bra att kunna klara sig själv.

Det är typ en sån här.

Bild