Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Istället för domkraft?

47 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

fipplaren (trådstartaren)

#16 » 21:24:03, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jebu skrev:
fipplaren skrev:Jaja och då ska jag ju få under en balk som håller.

Nåja, du har ju en viss slaglängd i fjädringspaketet. Du behöver inte lyfta hela bussens tyngd direkt :smile:


Nej luftfjädring
fipplaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:43:00, 30-08-2014
Ort: Lappland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 620
Volvo BM 846 Trasig
Volvo FL6 -87
Volvo F88 -66 Lastväxlare i delar
Scania 110 -70
Volvo Carrus B10BLE -00



magirus

#17 » 21:26:15, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl inget fel på en sån men de flesta har väl inte en sån tillhands.
magirus
 

stefansmark

#18 » 22:09:33, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.dackdetaljisten.se/produkter ... ctcategory

Du har tillgång till luft så då kan du köpa en sådan där luftkuddedomkraft, fiffigt värre.
Annars är det inte tokigt med en teleskopcylinder, enda problemet jag ser är att det kanske blir lite ostadigt.
Men åandrasidan, jämfört med att stå efter autobahn och ha en järnbalk, klossar och en domkraft att jobba med så är allt bra.

Idén med att ha en färdig kloss är inte heller så dum, då kan du ha en vanlig domkraft som är mycket billigare. Ett par träklossar går snabbt att snida till alternativt låta tillverka ett par i grov plåt.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Bodins

#19 » 22:57:48, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sån där jeep domkraft funkar ju till det mesta! va heter dom ? Highjack elr nått


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bodins
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:49:25, 23-07-2014
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: verkstadsmaskiner

Bodins

#20 » 22:59:02, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bodins
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:49:25, 23-07-2014
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: verkstadsmaskiner

Toost

#21 » 23:09:01, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va? varför funkar inte en klassisk verkstadsdomkraft , en sån med hjul etc, ?
Den är dessutom gjord för ändamålet, med säkerhetsmarginalerna på rätt sida osv.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

stefansmark

#22 » 23:44:39, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vanlig verkstadsdomkraft är ofta högre än 15 centimeter, ska du ha en som klarar att lyfta ett tyngre fordon så är inte urvalet så stort.
Jag hittade en till modell, en sådan där som ser ut som en kub, går att lyfta uppepå, vid sidan och att bygga om lite.
http://www.ceteco.se/canguro-95-ton-p-913-c-282.aspx
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

dc_lindberg

#23 » 00:10:55, 15-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Buss med 10cm's markfrigång?...
Är den sänkt?
Jula/Biltema har domkrafter som man får in under så låga fordon, men kommer du åt lyftpunkten?

I min buss har jag en http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000034315/
Bild
Av det motsatta skälet... vanliga bildomkrafter lyfter för lite(!) o når inte upp till lyftpunkten på en T4:a (en Bring Crafter hade fått punka på min gata i januari; de hade en sax-domkraft och en bildomkraft... de kom inte långt alls... jag har både traktorspärrskaft och riktig domkraft med mig, alltid...).

...men 10cm's markfrigång på en -buss- ?...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Michael Meier

#24 » 08:14:58, 15-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dc_lindberg

#25 » 08:28:35, 15-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var sådan/liknande den/ här jag tänkte på:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000034360/

Bild

...men även den bygger för mycket med sina 9cm (87mm), nu när "bussen"(?) står med punka...

Finns det inte någon form av "grip-klo", som man kan greppa hjulet/däcket med, men någon form av hake/sprint på "baksida" som låder käftarna så de inte pressas isär när man lyfter?
(Jmf ex., däck-pirra)
Det skulle göra att man får upp även ett -lågt- fordon så man får in en pallbock under lyftpunkten. Funderat många gånger på sån "domkraft" till min T4:a eftersom man inte -får- lyfta i motorbalken (vilket man måste för att komma åt å byta oljefilter, växellådeolja mm där motorplåten måste demonteras; när man inte har en 4-punkts pelarlyft att ta till... (kryper -aldrig- in under om fordon inte vilar på pallbockar... domkraft är inte pålitlig... o risken att bli tillplattad tilltalar inte...)

Även funderat på att bygga om en palldragare:
Palldragare, BT Pallvagn,
Kunde man reglera bredden på lyften skulle man kunna använda den som "domkraft" genom att lyfta hjulen.
Senast redigerad av dc_lindberg 08:40:44, 15-02-2017, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Michael Meier

#26 » 08:32:52, 15-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

28mm är mindre än 87mm..
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dc_lindberg

#27 » 08:43:00, 15-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt kart så MM, men... sidan på fordon tillåter inte åtkomst så nära...
Väntar fortfarande på att TS ger lite mer info ss vad det är för fordon, först då kan vi alla ge riktigt seriösa förslag på hur att lösa det verkliga problemet istället för att spekulera i ett i högsta grad teoretisk bekymmer...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Michael Meier

#28 » 09:19:17, 15-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev: .... sidan på fordon tillåter inte åtkomst så nära ....


Förklara mer, tänkte du att man ska lyft karossen i kjolen runtom?

Det där e nog mer tänkt att lyfta i något stadigare, en balk eller hjulaxel, det lär ju finnas gott om hålrum att placera en pelardomkraft innanför kjolen,

Och som du säger.. är det ena dubbeldäckare eller en T4 :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#29 » 09:21:49, 15-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det lär ju vara en icke kommersiell verksamhet, äldre bil? annars tar man ju däckbytet med någon form av vägassistans ..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

fipplaren (trådstartaren)

#30 » 10:29:22, 15-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag trodde det framgick att det var en större buss, när det är luftfjädring, lite plats och att baklastaren inte orkar lyfta ett hörn.

Vägassistans är bra, men ibland är det bra att kunna klara sig själv.

Det är typ en sån här.

Bild
fipplaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:43:00, 30-08-2014
Ort: Lappland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 620
Volvo BM 846 Trasig
Volvo FL6 -87
Volvo F88 -66 Lastväxlare i delar
Scania 110 -70
Volvo Carrus B10BLE -00


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se