Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Lite påskläsning för energimedvetna hydraulikintresserade

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

akkamaan (trådstartaren)

#16 » 17:30:34, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Man får tacka för lektionerna i hydraulsystem.

:bira:
Nu efter att ha läst tråden som Jac hänvisade till så förstår man mera av alla dessa symboler med pilar som är till alla ventiler.

Har inte hunnit titta på den tråden ännu...

Finns det något "läromedel" i hur man läser ventilbeskrivningarna. Det jag har köpt (tradera) är en Hydraulik, Tekniska grundbegrepp hydralsystem utgiven av Motorbranchens arbetsgivarförbund 1968. Översatt från John deere


Att läsa och tolka hydraulsymboler och hydraulsystem är som att försöka lära sig ett nytt språk. Det krävs en massa praktisk "samtalsterapi". Jag rekommenderar ingen speciell litteratur annat än Terrängmaskinen Del 1 som jag för några år sedan fick frisläppt från SkogForsk som hade upphovsrätten. Den finns både här på Downloads i pdf-format samt att jag har den tillgänglig på Google. Boken är på typ 500 sidor så jag har styckat upp den i mera hanterbara bitar.
Länk till Googlebiblioteket med TM1 uppdelat i 13 st mindre delar samt 1 komplett bok i
Om du använder min Google version så behöver du inte ladda ner 135+Mb :thumme:
Hydrauliken finns i 3 olika pdf'r TM1-6a,b, och c.
Hydraulsymboler avhandlas mer eller mindre genom alla tre delarna, med det finns övningsexempel för symbol- och system tolkning i delen TM1-6b....
Jag föreslår dock att du läser (skummar) igenom alla dessa 130 sidor (3 st pdf) om hydraulik så får du en överblick över innehållet.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag



QV_

#17 » 20:05:41, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:[Att läsa och tolka hydraulsymboler och hydraulsystem är som att försöka lära sig ett nytt språk. Det krävs en massa praktisk "samtalsterapi". Jag rekommenderar ingen speciell litteratur annat än Terrängmaskinen Del 1 som jag för några år sedan fick frisläppt från SkogForsk som hade upphovsrätten.


Den är under nedladdning just nu.
Eftersom jag gillar kompletta böcker så valde jag det stora allternativet. Jag scannar själv teknisk litteratur till Amazonklubben och man vet aldrig nu vad man behöver i framtiden så endast ALLT är korrekt att scanna :idea: Efter mina samtal med KB och deras scanningavdelning så scannar jag i 300DPI färg/gråskala.
Dokumenten blir så mycket mera lätlästa i gråskala jämfört med S/V. Nu finns det program som gör om S/V till "gråskala i kanterna av det svarta" så man får det bästa av två världar = liten storlek och lättläst men jag försöker minska min datortid till att bara innehålla fakturering och maskinisten så det finns inte tid över till dessa program.

Nedladdning klar: Men då har jag lite att läsa nu.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

akkamaan (trådstartaren)

#18 » 20:19:46, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Finns det något "läromedel" i hur man läser ventilbeskrivningarna.

Läsa hydraulscheman och förstå system och hydraulsymboler är som att lära sig ett nytt språk.
Föreslår att du läser (eller åtminstone skummar igenom för överblick) 132 sidor hydraulik i pdf-boken Terrängmaskinen Del 1 som ligger på mitt Google konto.
Har brutit ner boken i 13 olika pdf-delar för att underlätta läsningen ave de 480 sidor långa boken.
Google-biblioteket med alla 13 delarna plus en "Läs mig först"-fi samt hela boken komplett i en 135 Mb fil
Läs mig först
Hela boken komplett, ganska tungbläddrad i pdf-format
Hydraulik pdf #1
Hydraulik pdf #2
Hydraulik pdf #3
Hydraulsymboler intruduceras varefter boken går igenom komponenter och system.
Övningsexempel för schemaläsning finns i pdf#2 ovan
Senast redigerad av akkamaan 20:35:47, 14-04-2017, redigerad totalt 2 gånger.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

igelkottar

#19 » 20:26:19, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack o bock :buga: :buga:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

akkamaan (trådstartaren)

#20 » 20:28:12, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Edit: Oops kunde inte se att mitt första svar gick fram så jag skrev ett nytt...
Raderar denna om det behövs...

akkamaan skrev:
QV_ skrev:Finns det något "läromedel" i hur man läser ventilbeskrivningarna.

Läsa hydraulscheman och förstå system och hydraulsymboler är som att lära sig ett nytt språk.
Föreslår att du läser (eller åtminstone skummar igenom föör överblick) 132 sidor hydraulik i pdf-boken Terrängmaskinen Del 1 som ligger på mitt Google konto.
Har brutit ner boken i 13 olika pdf-delar för att underlätta läsningen ave de 480 sidor långa boken.
Google-biblioteket med alla 13 delarna plus en "Läs mig först"-fi samt hela boken komplett i en 135 Mb fil
Läs mig först
Hela boken komplett, ganska tungbläddrad i pdf-format
Hydraulik pdf #1
Hydraulik pdf #2
Hydraulik pdf #3
Hydraulsymboler intruduceras varefter boken går igenom kompnenter och system.
Övningsexempel för schemaläsning finns i pdf#2 ovan
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

akkamaan (trådstartaren)

#21 » 20:31:53, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Eftersom jag gillar kompletta böcker så valde jag det stora allternativet.

cool
du kommer nog snart underfund om fördelen med att bläddra 40-50 pdf-sidor i stället för 480.... :lmao:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

QV_

#22 » 23:39:44, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:du kommer nog snart underfund om fördelen med att bläddra 40-50 pdf-sidor i stället för 480


Nej, jag är inte vän med många små PDFer. Jag gillar de "stora" som innerhåller allt.

/Jan

Den är förövrigt scannad i gråskala så den är lättblädrad
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

akkamaan (trådstartaren)

#23 » 00:24:28, 15-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå hydraulsymboler, hydraulscheman och konstantflödes-system så gjorde jag en animation för drygt 7 år sedan en animation som kan förklara lite grann hur man skall tänka sig ett hydraulsystem fungera när man ser ett hydraulschema.
https://www.youtube.com/watch?v=4ip2v22QQ9o
Om ni går till "Settings" på Youtube-spelaren så kan ni ändra filmhastighet till 0.5 eller 0.25 så blir dett lättare att hinna med "i svängarna"...
Jag har försökt symbolisera tryckförändringar i systemet med olika färger. Se färgskalan uppe till vänster.
Kommentera gärna här i tråden om det är något "som jag missat" i videon... :vissla:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

ac tc

#24 » 15:44:14, 19-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räknat nåt på problemet med olika area på kolvrörelserna vid "hydrostat" drift?
- Matar pumpen måste dimensioneras för att kunna fyll på samma volym som kolvstången deplacerar vid max + hastighet, känns som om den blir stor.
- Matarkretsen måste på samma sätt kunna släppa ut olja vid - rörelse, återigen ett ganska stort flöde.
- Max regenereringstryck kommer att bestämmas av matarkretsens max tryck typ 5-10 bar.
Ponera att cylindern rör sig 5% av arbetstiden så kommer förlusten från matarpumpen att lätt äta upp vinsten/ energibesparingen.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

akkamaan (trådstartaren)

#25 » 18:44:15, 19-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte räknat nåt på differentialcylindra för just pumpkontrollerad styrning. Vill bara belysa att det finns fungerande teknologi för det.
Det är vanligt att man lägger in en ackumulator för att tillhanda olja till pumpen vid utåtgående rörelse på kolven. Ackens storlek anpassas bl a efter kolvstångens grovlek samt hastighet. Långsamma kolvrörelser klarar sig kanske utan ack. Korta snabba kolv rörelser klarar sig med en mindre ack än långa snabba kolvrörelser.
Sen kanske det kan byggas så att acken laddas vid minus rörelse och man har överskott på sänklasttryck??
Men det lämnar jag till designexperter
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

Jac

#26 » 19:05:58, 19-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Systemet används på RamRig borriggar, stora cylindrar.
Tror den laddar accu på väg ner också.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se