Sida 1 av 2

Lite påskläsning för energimedvetna hydraulikintresserade

InläggPostat: 19:10:20, 12-04-2017
av akkamaan

Re: Lite påskläsning för energimedvetna hydraulikintresserade

InläggPostat: 19:26:23, 12-04-2017
av 63an
Läst å inte förstått :skratta3: Nej men du har alltid något väldigt vettigt i dina trådar, tyvärr bara för sällan! Annars Påsk på dej Jämten :thummar:

Re: Lite påskläsning för energimedvetna hydraulikintresserade

InläggPostat: 01:49:23, 13-04-2017
av MagnusGoransson
Grymt bra!!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Lite påskläsning för energimedvetna hydraulikintresserade

InläggPostat: 07:38:43, 13-04-2017
av QV_
Då fick man ju lite bakgrundsinfo om hydraulsystem. Så nu skall man alltså fundera på vilket system jag har i min grävare.
För så länge man gräver så är det ju OK. Det är all tomgångskörning som då eventuelt sliter för mycket.

/Jan

Re: Lite påskläsning för energimedvetna hydraulikintresserade

InläggPostat: 17:18:19, 13-04-2017
av akkamaan
MagnusGoransson skrev:Grymt bra!!!

Uppskattas! Grymt Tack tillbaka! :shake_hands:

Re: Lite påskläsning för energimedvetna hydraulikintresserade

InläggPostat: 17:39:36, 13-04-2017
av akkamaan
QV_ skrev:Då fick man ju lite bakgrundsinfo om hydraulsystem. Så nu skall man alltså fundera på vilket system jag har i min grävare.
För så länge man gräver så är det ju OK. Det är all tomgångskörning som då eventuelt sliter för mycket.

Vad du har för system i din grävare borde inte vara allt för svårt att bena ut så länge du vet fabrikat, modell och årsmodell.
Rent hydrauliskt så sliter nog inte tomgångskörning så mycket så länge det inte är "95%" av de drifttid som räknas på motortimmarna.
Av de system som jag tog upp så är det bara "konstanteffekt-systemet" och "konstanttryck-systemet" som sliter mera mekaniskt vid tomgångskörning. Detta pga att hydraulsystemets pump är laddad med max tryck under tomgångskörning. Det sliter hårt på pumpens rörliga delar.
Det här är en av anledningarna till att konstanttryck-system blev avlastade under tomgång. Dvs att trycket under tomgång sänks, från t ex 200 bar till 20-30 bar, och den mekaniska belastningen reduceras i samma utsträckning.

I dag finns också "avlastade konstantflödes-system" som också benämns LS-system med fast i stället för variabel pump, men avlastningen här handlar mera om energisparande än att reducera mekanisk påfrestning och slitage. Det handlar om en trycksänkning från kanske 15 bar till 5-10 bar. Men dessa avlastade konstantflödes-system tillför en massa andra fördelar också som ligger utanför detta just nu. Ska försöka skriva ihop nåt vettigt om dessa system senare. :klia:

Re: Lite påskläsning för energimedvetna hydraulikintresserade

InläggPostat: 18:53:46, 13-04-2017
av QV_
akkamaan skrev:Vad du har för system i din grävare borde inte vara allt för svårt att bena ut så länge du vet fabrikat, modell och årsmodell.


jo det är en 1992 men jag har inte funderat så mycket på vilket system jag har.
I början så var det nästan ingen tomgångskörning. Men nu när man lyfter, plockar sten och annat pysel så ökar ju mängden tomgångsprocent
Just lyft genererar iallafall tomgång. Det är rätt mycket väntetid när man lyfter.

Har lite svårt för de dära 10kW i förlust när man sänker en cylinder, det har legat och gnagt i huvudet hela dagen (bara så du vet :!: )
Att det blir värme är ju ett bevis på effekt men "förlust"
Men det får ligga och gnaga en stund till så kanske det löser sig.

/Jan

Re: Lite påskläsning för energimedvetna hydraulikintresserade

InläggPostat: 21:15:59, 13-04-2017
av akkamaan
QV_ skrev:
Har lite svårt för de dära 10kW i förlust när man sänker en cylinder, det har legat och gnagt i huvudet hela dagen (bara så du vet :!: )
/Jan


Ja den där sänkförlusten på "10kW" kanske tarvar en förklaring.
Det börjar med begreppet "energi".
Som du vet så kan inte energi nyskapas, energi kan bara omvandlas mellan olika energiformer. Att lyfta en massa (kg) från en viss höjd till en högre höjd kräver en viss energimängd. Dieselbränsle omvandla i dieselmotorn till mekanisk rotationsenergi vilken i hydraulpumpen omvandlas till hydraulisk energi i form av oljemängd och tryck. Hydraulcylinder omvandlar sedan tillbaka till mekanisk energi som ger den här specifika massan en ny "lägesenergi" efter lyftet. Det är den lägesenergin som sedan omvandlas tillbaka till hydraulisk energi i hydraulcylindern vid sänkning. Men den energin går inte tillbaka till pumpen och dieselmotorn. Den går tillbaka till rktningsventilen som reducerar det höga lasttrycket till 0 (noll) via en hastighetskontrollerande strypning. Och där i riktningsventilen omvandlas hydraulenergin till värme. Där hydraulisk energi förändrar tryck sker energiomvandling om det finns rörelse dvs flöde. Utan flöde ingen sänkning av lasten och ingen omvandling av lastens/massans lägesenergi till värme (förlust).
Det är därför man arbetar med att lösa tillvaratagandet av energin i sänklaster, t ex genom att samla upp trycksatt oljemängd i en ackumulator för att senare kunna återanvända den vid ett nytt "lyft"...
Här kan du se hur Finska NorrHydro arbetar med en sån lösning...
https://www.youtube.com/watch?v=qEUYtT-CWuo

Vad gäller din grävare så är det mest troligt att det är ett avlastat konstantrycksystem, men det kan jag inte svära på....

Re: Lite påskläsning för energimedvetna hydraulikintresserade

InläggPostat: 23:09:45, 13-04-2017
av Jac
Avlastat konstanttrycksystem har jag aldrig sett på en grävmaskin, låter mer som nåt man håller på med i industrin. Eller används det kanske på en del skogsmaskiner? Skördare?

Jag tippar på att Yanmar YB401W har konstantflödessystem eller open center, vilket man nu vill kalla det. Kugghjulspumpar.

Re: Lite påskläsning för energimedvetna hydraulikintresserade

InläggPostat: 00:09:52, 14-04-2017
av akkamaan
Jac skrev:Avlastat konstanttrycksystem har jag aldrig sett på en grävmaskin, låter mer som nåt man håller på med i industrin. Eller används det kanske på en del skogsmaskiner? Skördare?

Innan Konstantrycksystemen dök upp runt 1970 så var det ju konstantflödessystem som dominerade. Rundpumpning med "fast" (deplacement) pump. Nu ska vi inte säga att systemen inte fanns tidigare. All sån här hydraulik utveckaldes inom flygindustrin (och militärindustrin). Har hittat hydraulik-applikationer från början av 1900-talet.
Skotaren SMV 21 var en maskin som var en av pionjärerna med rena konstanttryck-system (inte avlastat) i början av 1970-talet. När man tröttnat på nackedelarna med tidigt utslitna pumpar, manuella avlastningsventiler vid kallstart etc, så introducerades avlastade konstanttrycksystem på skogsmaskiner. Har inte hel koll, men ÖSA var tidiga, åtminstone när ÖSA260/270 introducerades runt 1973-75. Kockums släpade efter med sina rundpumpningssystem ända inpå 1980-talet. Valmet var i ungefär samma båt.Lastkännande, LS, system kom i andra halvan av 1980-talet. Hemek var en av de första med sin Ciceron-89 (1988-89). LS är ju egentligen i stort sett samma sak som ett avlastat konstanttrycksystem, med den skillnaden att trycksignalen tas tas från det för ögonblicket högsta lasttrycket, i stället för från att man klipper av ett pyttelågt flöde genom en strypning i ventilpaketets vanligen pluggade centrumkanal. Det signaltryck går direkt upp till max som regleras av en tryckbegränsare.

Så för mig så känns det logiskt att grävmaskinsindustrin hoppat på det 15 år gamla "avlastat konstanttryck"-tåget 1992.
Men jag hade ingen aning om vad det var för grävare det var frågan om. Tänkte inte på att kolla i QV's profil...det står ju kalrt och tydligt där... "Yanmar YB401W" och han sa det var en från 1992....
Ser ju nu att det är en ganska liten Japansk hjulgrävare. [/quote]

Jag tippar på att Yanmar YB401W har konstantflödessystem eller open center, vilket man nu vill kalla det. Kugghjulspumpar.

Du har helt rätt, hittade en reservdelskatalog på downloads som visar på en trippel kugghjulspump :buga:

Men jag skulle tro att när man kommer på "tungviktare" (större grävare) från den tiden 1992 och framåt, så blir jag förvånad om de inte åtminstone avlastade konstanttryck-system.
En sån här grävare är ju inte nån stor energislukare och mera av en lågbudgetmaskin för små jobb, men det där kan ni andra gräv-"skope"- specialister bättre. :thumme: Mina "gener" är från skogsmaskinerna... :bira:

Re: Lite påskläsning för energimedvetna hydraulikintresserade

InläggPostat: 11:07:06, 14-04-2017
av QV_
Så med en kugghjulspump så har man variant A eller B i ditt diagram då?

Kanske en dum fråga men "open center" säger mig inget.
För en kugghjulspump direkt på vevaxeln lär ju ge ett konstant flöde.
När jag sedan har SAE30 i hydralsystemet så får motorn jobba när oljan är kall.
Men ser man rent praktiskt på det så dör ju inte motorn på tomgång utan först när jag belastar skopan och har låga motorvarv. Detta torde ju ge ett intryck av att jag har variant B eftersom belastningen på motorn faktiskt ökar när jag drar i spakarna...

/Jan

Re: Lite påskläsning för energimedvetna hydraulikintresserade

InläggPostat: 12:04:34, 14-04-2017
av bonnen513
nu kan jag inget om din maskin men det är nog typ B på pumparna till grävningen men sen kan det sitta en pump av typ A till servotrycket till spakarna (om det är servo)

Re: Lite påskläsning för energimedvetna hydraulikintresserade

InläggPostat: 12:54:43, 14-04-2017
av Jac
QV_ skrev:Kanske en dum fråga men "open center" säger mig inget.
För en kugghjulspump direkt på vevaxeln lär ju ge ett konstant flöde.
När jag sedan har SAE30 i hydralsystemet så får motorn jobba när oljan är kall.
Men ser man rent praktiskt på det så dör ju inte motorn på tomgång utan först när jag belastar skopan och har låga motorvarv. Detta torde ju ge ett intryck av att jag har variant B eftersom belastningen på motorn faktiskt ökar när jag drar i spakarna...
/Jan


Open Center är vad det brukar stå i datablad. Akkamaan's typ B.
Kika på post #17 här: Jac @ [Allmänt] Bygga hydraulaggregat - Vilken ventil?

Re: Lite påskläsning för energimedvetna hydraulikintresserade

InläggPostat: 15:48:47, 14-04-2017
av akkamaan
Tack Jan för din kommentar!

QV_ skrev:Så med en kugghjulspump så har man variant A eller B i ditt diagram då?

Korrekt.
Med vissa förbehåll, det finns en uppsjö av systemvarianter som använder fasta pumpar (pumpar med fast deplacement), t ex kugghjulspumpar.

Kanske en dum fråga men "open center" säger mig inget.

Med "open center" menas att det "fasta" konstanta flödet har fri passage GENOM riktningsventilen, oavsett hur många slider eller funktioner riktningsventilen har. Nu finns det system för fasta pumper där man har en riktningsventil med "closed center" också, men de har jag inte berört i artikeln. Det finns en uppsjö av olika såna system och jag ville inte röra till det med dessa. De måste behandlas separat. Men i princip så använder man i såna systeem en speciell lågrtrycks "dumpningsventil" som gör att pumpflödet kan gå en genväg till tank med ett lägre motstånd och därmed lägre förluster.

För en kugghjulspump direkt på vevaxeln lär ju ge ett konstant flöde.

Korrekt!
Med reservation för att vevaxelns varvtal kan varieras. Det finns faktiskt möjligt att ge en "fast pump" ett 100% variabelt flöde 0-X l/s. Men då måste man driva den med en frekvensstyrd elmotor.

När jag sedan har SAE30 i hydralsystemet så får motorn jobba när oljan är kall.
Men ser man rent praktiskt på det så dör ju inte motorn på tomgång utan först när jag belastar skopan och har låga motorvarv. Detta torde ju ge ett intryck av att jag har variant B eftersom belastningen på motorn faktiskt ökar när jag drar i spakarna...

Jättebra kommentar och slutledning!
När man varierar belastningen på motorn genom att dra i spaken lite varierande på en funktion, talar om att systemet på något sätt är avlastat när du inte drar i spaken. Dvs "open center constant flow" eller ett avlastat konstanttryck eller LS-system
Du har definitivt inte system A, som bara förekommer i små lågflödes "servo"-system, eller som jag nämnde "trycksmörjsystemet"

Re: Lite påskläsning för energimedvetna hydraulikintresserade

InläggPostat: 16:08:23, 14-04-2017
av QV_
Man får tacka för lektionerna i hydraulsystem. Nu efter att ha läst tråden som Jac hänvisade till så förstår man mera av alla dessa symboler med pilar som är till alla ventiler.

Har ju lite enkelt att göra till mitt lyftbord nu när skivan ligger på plats.
Finns det något "läromedel" i hur man läser ventilbeskrivningarna. Det jag har köpt (tradera) är en Hydraulik, Tekniska grundbegrepp hydralsystem utgiven av Motorbranchens arbetsgivarförbund 1968. Översatt från John deere