Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Är det tryck eller flöde som gör att kolven rör sig?

124 inlägg • Sida 5 av 9
Diskutera hydraulik i allmänhet här

akkamaan (trådstartaren)

#61 » 21:18:41, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:
akkamaan skrev:
bonnen513 skrev:rörelseenergi?


Rörelseenergi=kraft×sträcka (ingen "per sekund" tidsfaktor inblandad eller nödvändig)


:klia: ....

Rörelseenergi = ( Massa x Hastighet ²) / 2

....jag tror du tänker på "arbete" (i tekniska formen :grin: )

Arbete = Kraft x Sträcka ( enheten Nm, precis som vridmomentet....men här är sträckan inte hävarmen, utan "hur långt jag släpat eller lyft".)

Om man går omvägen genom massa och acceleration så stämmer din formel för rörelseenergi.....
Fortfarande blir det samma slutliga enhet på arbete och energi, dvs Nm.... N×m.....Kraft×sträcka...
Arbete=förbrukad energi och har därför samma enhet.
En enhet som kan härledas fram på olika sätt...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare



QV_

#62 » 23:05:45, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ju läst tråden men inte försökt sätta mig in i matten.

Skall kolven röra sig fysiskt framåt så behövs flöde.
Skall den orka röra sig framåt (med last i skopan) så måste man ha tillräckligt med tryck för att flöde skall uppnås.

Det lilla jag försökt att få hjälp med design i hydraulik blir svaren samma som om man försöker få hjälp med AC installation. (detta före maskinist tiden)
"folk" vill inte svara. Man får tillslut ett intryck att de inte vet utan jobbar efter tumregler.

Att en ing. på VOLVO vet hur man beräknar en AC betvivlar jag inte men en kylreparatör har ingen koll.
Men ni får gärna forsätta diskutera hönan eller ägget. Jag är glad så länge skopan rör sig och hydrauliken inte har sönder mekaniken genom att vara för stark.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

akkamaan (trådstartaren)

#63 » 00:00:21, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Skall kolven röra sig fysiskt framåt så behövs flöde.
nix, flöde eller rörelse uppnås när kraften är tillräckligt stor
Skall den orka röra sig framåt (med last i skopan) så måste man ha tillräckligt med tryck för att flöde skall uppnås.
rätt, men här vänder du 180 grader jämfört med vad du hävdade ovan, där du menade att det krävdes flöde för att få förflyttning framåt eller rörelse

Att en ing. på VOLVO vet hur man beräknar en AC betvivlar jag inte men en kylreparatör har ingen koll
Så är det ofta. Men också att en ingenjör inte praktiskt kan reparera lika snabbt och bra som en reparatör
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

QV_

#64 » 08:46:26, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
QV_ skrev:Skall kolven röra sig fysiskt framåt så behövs flöde.
nix, flöde eller rörelse uppnås när kraften är tillräckligt stor

En teoretisk tanke med ett system helt utan friktion

Har vi en gigantisk press (som jag såg på en militärbas där jag jobbade en gång) vars kolv var minst 600mm om den inte var en meter.
Skall man sänka den (flytta på kolven) så måste man släppa ut vätska ur kolven och där kommer Newton hjälpa till om vi skall vara noggranna.

När den sedan träffar föremålet som skall pressas så måste man öka trycket i övre kammaren. (kolven har troligen två kammare, en över och under).

Så ja det går alltid åt tryck för att föra vätska framåt.
Min teoretiska tanke är att om kolven rör sig framåt så skall utrymet fyllas upp med vätska.
Mer vätska = flöde.

Om vätskan är komprimerbar så kan ju kolven röra sig om mottrycket minskar. I det fallet får vi en volymökning utan flöde...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Michael Meier

#65 » 09:00:46, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det känns som om förr eller tidigare kommer det ett "ahaa" från min sida...
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

akkamaan (trådstartaren)

#66 » 15:40:34, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
akkamaan skrev:
QV_ skrev:Skall kolven röra sig fysiskt framåt så behövs flöde.
nix, flöde eller rörelse uppnås när kraften är tillräckligt stor

En teoretisk tanke med ett system helt utan friktion

Spelar ingen roll om det är friktion eller inte. Olja är materia och all materia har en massa. Det krävs kraft/tryck för att accelerera en massa. Trögheten i massan räcker för att det skall krävas kraft för att ändra massans hastighet. Att underhålla en konstant hastighet hos en massa kräver en kraft/tryck om massan påverkas av gravitation eller friktion. Även en olja i en öppen ledning utan visuellt motstånd är påverkad av friktion, gravitation samt sin egen massa.....
Vilket i slutändan gör att det initialt krävs kraft/tryck för att sätta oljan i rörelse dvs starta ett flöde.
Att oljan komprimeras lite när den trycksätts är ungefär som att ett järnspett böjs eller pressas ihop lite om vi använder det i stället för olja. Finns ingen anledning att blanda in kompression i en enkel hydraulisk diskussion. Det är bättre att ta den diskussionen i samband med pneumatiska system :grin:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

63an

#67 » 15:44:33, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har du råkat ut för "sega" gubbar tror jag :mrgreen:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Michael Meier

#68 » 17:45:30, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu börjar jag fundera vad som frågan lr påståendet var, *letar*

Det har alltså tagit 111 dagar :svettas: att börja fundera vad frågan var.

Om det är tryck eller flöde som får kolven i rörelse?

Och jag förstår fortfarande inte, man kan inte få ett trycklöst flöde och man kan inte få en rörelse utan ett flöde.

(1) tryck
(2) tillräckligt tryck så får man flöde och därmed rörelse på kolven.

Ett tryck räcker ju inte ensamt att göra en rörelse.

Vad är det vi diskuterar ??
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#69 » 18:21:16, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag TROR vi tänker pragmatiskt, jag tänker så i alla fall.

eftersom du ställer frågan så blir det jordnära svaret, vi lägger på 180 bar och kolven flyttar sei inte, nä, hade vi haft ett flöde hade kolven automatiskt flyttat på sei,

Nästa liknelse med berget, då tänker jag manometern graderad till 360bar, vi måste ha ett mottryck för att få utslag, men du menade frågan väldans Basic,


Om du hade ställt frågan annorlunda ändå :) kolven och kolvens rörelse var för mei en distraktion, i och med att det innebär andra saker än vad frågan handlade om.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Bengt Erik Eriksson

#70 » 22:29:09, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu läst tråden men inte ursprungslänken.. diskussionen känns lite paradoxal. den ena storheten kan inte existera utan den andra.
Hönan eller ägget liksom.. Klyva atomer med yxa..
bättre ni sparkat er trötta..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

akkamaan (trådstartaren)

#71 » 22:50:12, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:den ena storheten kan inte existera utan den andra.

Är det nödvändigt vis flöde i en kolv bara för att det finns ett tryck i kolven? Det är kontentan av ditt påstående... :vissla:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

tortap

#72 » 22:57:29, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker ursprungslänken verkar rimlig. Flow makes it go verkar som en floskel likt den om vridmoment ger prestanda när alla vet att det är effekt som betyder nåt. Har man högre tryck på ena sidan i ett system kommer det uppstå ett flöde för att utjämna tryckskillnaden. Uppnår man inte tillräckligt tryck spelar det ingen roll vilket flöde en pump kan generera utan last. Ska rörelsen ske med någon rimlig hastighet bör man såklart ha ett tillräckligt flöde men det säger väl sig själv.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Bengt Erik Eriksson

#73 » 23:03:56, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej men nu är du of topic för det var vad som fick kolven att flytta sig frågan gällde.. om man har noll oljeflöde men kolven belastas och ökar trycket är det ändå en rörelse dvs ett flöde som skapar trycket som en funktion av kraft..
kraft gånger väg är energi.. en naturlag som redan de gamla grekerna kom på att man inte kan dela på mer än att mäta storheterna var för sig. man kan inte få den ena utan den andra..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

akkamaan (trådstartaren)

#74 » 23:11:49, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:nu börjar jag fundera vad som frågan lr påståendet var, *letar*

Det har alltså tagit 111 dagar :svettas: att börja fundera vad frågan var.

Om det är tryck eller flöde som får kolven i rörelse?

Och jag förstår fortfarande inte, man kan inte få ett trycklöst flöde och man kan inte få en rörelse utan ett flöde.

Om vi slutar tänka hydraulik och i stället tänka mekanik. Vi ers'äter oljan i slangen med en flexibel wire. Vi påverkar ena änden på wiren med en kraft (tryck) då finns inte längra "flöde" i den beskrivande vokabulären. Vi säger att wiren överför kraften.
Men om vi ttrycker oss lika dant som när vi påstår att det är flöde som skapar rörelse, då blir det i wire-exemplet "det är wirens rörelse som får "kolven att röra sig" och då har vi ju helt och hållet dribblat bort vad det var som fick wiren att röra sig, dvs kraften (eller trycket)...
Att oljan eller wiren rörsig är bara ett mekaniskt resultat av att en kraft i ena änden är större en en mothållande kraft i andra änden. Kampen om vilken av de två krafterna som "vinner" börjar med att vi trycker på wiren eller pumpen levererar kraft som utsätter oljan för tryck.


(1) tryck
(2) tillräckligt tryck så får man flöde och därmed rörelse på kolven.

Näämen....Alla rätt!! :thummar:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan (trådstartaren)

#75 » 23:20:41, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Nej men nu är du of topic för det var vad som fick kolven att flytta sig frågan gällde.. om man har noll oljeflöde men kolven belastas och ökar trycket är det ändå en rörelse dvs ett flöde som skapar trycket som en funktion av kraft..
kraft gånger väg är energi.. en naturlag som redan de gamla grekerna kom på att man inte kan dela på mer än att mäta storheterna var för sig. man kan inte få den ena utan den andra..

Tycker inte jag är off topic :off_topic: du konstaterade att de två storheterna inte kunde leva utan varandra, vilket de kan om alla krafter balanserar ut...dvs ingen rörelse...
Vad får då kolven att börja röra sig t ex baklänges av en gravitationslast? De är den tyngdkraft (tryck) som motstående sida utvecklar
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: AN och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se