Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Är det tryck eller flöde som gör att kolven rör sig?

124 inlägg • Sida 4 av 9
Diskutera hydraulik i allmänhet här

bonnen513

#46 » 21:12:52, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

är det frekvensomvandlarna som pajjar?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2



bonnen513

#47 » 21:19:07, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

vädurspumpen är väl egentligen ett ganska tydligt exempel på att det krävs både flöde o tryck för att utföra arbete.
om jag inte minns fel så kan den väl pumpa 7 gånger fallhöjden?
dock minns jag inte hur mycket flöde som krävs men det måste ju vara en viss fart på vattnet för att åstadkomma tryckstöten som blir när ventilen stängs
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Mahok

#48 » 22:37:09, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Bonnen 513"

Vi har fem olika fabrikat av omvandlare i våra maskiner, tokigt bara det! Vissa fungerar bättre och andra fabrikat av omvandlare har haft stora problem...av hänsyn så nämner jag inga specifika tillverkare.

Men en omvandlare i sig är något tämligen avancerat bygge som kräver sin spetskompetens för att reparera och när det står och faller med att produktion måste igång igen så köps det för det mesta nytt på en gång, för det blir småpengar i förhållande till att ställa en slutkunds produktion..

Men jag har upplevt problem med hela kedjan, från omvandlare fram till pump, alltihopa är dyra delar och utan att räknat sådär jättenoga på besparing av elförbrukning kontra reservdelskostnaderna så är jag tveksam till den slutliga besparingen i pengar kontra ett modernt pumpsystem med reglerbara pumpar som är mycket driftsäkert idag, men visst förbrukar mellan 20-30% mer el än ett system med varvtalsdrivna drivna pumpar via frekvensomvandlare.

Njaee...en omvandlare för en sådär 300 000...köper mycket el för dom pengarna!

En asynkrondator på 1500 varv och reglerbara pumpar efter, driftsäkert och beprövat. Den lösningen jag skulle välja om jag var producent/underleverantör i egen fabrik..

Fast ursäkta det är ju inte detta tråden handlar om, så nu vill jag inte gå off-topic mer än så!

/ Martin

1 person gillar det här inlägget.
Mahok
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:37:44, 27-07-2016
Ort: Jönköping

Hansborg

#49 » 09:38:58, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det tryck eller flöde som gör att kolven rör sig? lyder rubriken!
Jag är nog inte till freds med dom svar som givits ännu, visserligen har jag ringa utbildning i frågan..

Men i min värld är det flöde som får kolven att röra sig, å ingenting annat!
Trycket kommer sedan, å bestäms av lasten/motståndet... viket kan vara pyttelitet eller oendligt stort..

Att driva pumpen som levererar flödet kräver energi, både med eller utan olja från pyttelitet till oendligt stort.. fast denna mening /fråga ligger ju före trådrubriken! :razz:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

akkamaan (trådstartaren)

#50 » 15:17:22, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Är det tryck eller flöde som gör att kolven rör sig? lyder rubriken!
Jag är nog inte till freds med dom svar som givits ännu, visserligen har jag ringa utbildning i frågan..

Men i min värld är det flöde som får kolven att röra sig, å ingenting annat!
Trycket kommer sedan, å bestäms av lasten/motståndet... viket kan vara pyttelitet eller oendligt stort..

Att driva pumpen som levererar flödet kräver energi, både med eller utan olja från pyttelitet till oendligt stort.. fast denna mening /fråga ligger ju före trådrubriken! :razz:

Om två lag har en dragkamp på varsin ända av ett rep, är det då nåt som beskriver hastighet (flöde) eller nåt som beskriver kraft (tryck) som får det ena laget att vinna?
Kraft är det som initialt ligger bakom all energi....
Det är kraft vi alltid utgår från. Rörelse, vilket flöde är, kommer när en kraft övervinner en annan. Dragkamp börjar inte förrän det ena laget (pumpen) börja dra med en kraft. Sedan reagerar det andra laget med en motkraft (motstånd, resistans, strypning, last, gravitation etc)
Om inte motståndare laget håller emot så krävs ändå en kraft för att flytta (rörelse) repet.
Rörelse eller flöde är en verkan av kraft. Att säga att flöde skapar rörelse är som att säga att km/h får en bil att accelerera.....
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

InläggDetta inlägg har raderats av bonnen513 den 17:06:31, 13-08-2017.

Hansborg

#52 » 17:07:27, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

[color=#FF0000]Hansborg funderar/komenterar med röd text[/color]
akkamaan skrev:
Hansborg skrev:Är det tryck eller flöde som gör att kolven rör sig? lyder rubriken!
Jag är nog inte till freds med dom svar som givits ännu, visserligen har jag ringa utbildning i frågan..

Men i min värld är det flöde som får kolven att röra sig, å ingenting annat!
Trycket kommer sedan, å bestäms av lasten/motståndet... viket kan vara pyttelitet eller oendligt stort..

Att driva pumpen som levererar flödet kräver energi, både med eller utan olja från pyttelitet till oendligt stort.. fast denna mening /fråga ligger ju före trådrubriken! :razz:

Om två lag har en dragkamp på varsin ända av ett rep, är det då nåt som beskriver hastighet (flöde) eller nåt som beskriver kraft (tryck) som får det ena laget att vinna?
Nej här finns inget flöde, bara kraft som blir till värme.
Om de vore maskiner brinner de upp. :razz:

Kraft är det som initialt ligger bakom all energi.... Ok.
Det är kraft vi alltid utgår från. Rörelse, vilket flöde är, kommer när en kraft övervinner en annan.
Det kan jag hålla med om,

Dragkamp börjar inte förrän det ena laget (pumpen) börja dra med en kraft. Sedan reagerar det andra laget med en motkraft (motstånd, resistans, strypning, last, gravitation etc)
Vi måste ha ett flöde för att nå fram till motståndaren, därefter vinner den med starkare (tryck)

Om inte motståndare laget håller emot så krävs ändå en kraft för att flytta (rörelse) repet. Ja lite tryck, med fullt flöde
Rörelse eller flöde är en verkan av kraft. Att säga att flöde skapar rörelse är som att säga att km/h får en bil att accelerera....
Så länge det finns en siffra större än 0 framför km/t så har vi en acerelation.. :razz: .



läste i tidigare länken sista raden:
Fortsätt gärna säga att pumpen ger flöde, men glöm inte att den samtidigt ger trycket också.
“Flöde ger inte upphov till rörelse, flöde är rörelse. Kraft och tryck ger upphov till rörelse”

Ja men det gör vi väl? :klia: :???:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

tortap

#53 » 17:54:43, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Så länge det finns en siffra större än 0 framför km/t så har vi en acerelation.. :razz: .



Nej. Acceleration hade varit ex. km/t/t. En konstant hastighet är ingen acceleration.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

akkamaan (trådstartaren)

#54 » 18:04:30, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Så länge det finns en siffra större än 0 framför km/t så har vi en acerelation.. :razz: .


F=m×a
a=F÷m
Alltså krävs det kraft, och inget annat än kraft, för att accelerera en massa....
Newtons andra lag gäller "...Det behövs alltid en kraft för att sätta ett föremål i rörelse...", ingen har ännu fått Nobelpriset för att bevisa motsatsen.....och jorden är rund som ett klot...jultomten finns bara i "barnens värld"

Ta det inte personligt men i det här fallet kan jag inte hålla mig från att lägga till desssa citat...
De är verklighet här i USA med Trump bakom rodret på en just nu mycket ihålig skuta....

"Det är lättare att lura människor än att övertyga dem om att de blivit lurade"
Bild
"Akta er för falsk kunskap. Det är farligare än okunskap.
Bild
Det är jäkligt svårt att vinna en debatt mot en intelligent person. Men det är helt omöjligt att vinna en debatt mot en idiot"
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Hansborg

#55 » 18:39:18, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:
Hansborg skrev:Så länge det finns en siffra större än 0 framför km/t så har vi en acerelation.. :razz: .



Nej. Acceleration hade varit ex. km/t/t. En konstant hastighet är ingen acceleration.

Jo jag visste... tänkte väl mer på rörelse där.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

bonnen513

#56 » 19:07:50, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

rörelseenergi?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

akkamaan (trådstartaren)

#57 » 19:42:47, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:rörelseenergi?


Rörelseenergi=kraft×sträcka (ingen "per sekund" tidsfaktor inblandad eller nödvändig)
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

jörgen.ottosson

#58 » 20:40:43, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du (personligen) har en dragkamp med en "lastkaj" så kommer du aldrig att vinna, även fast "lastkajen" inte kan dra en mm ... (kraften är för liten för att skapa rörelse.)

Jag tror att grunden till "diskussionen" är följande
Om man ser för "praktiskt" på problemet så kan man resonera så här....
" - Pumpen måste ju först skapa ett flöde för att fylla systemet med olja, sen kommer kraften, när systemet är fyllt och börjar bygga ett tryck....."

Det man då missar är att det är ett annat problem (= svar på något som inte efterfrågas) även under uppfyllanden av systemet så måste en kraft till för att flytta oljan, annars börjar den inte rör på sig. (kraftjämvikt...)

Om man ser "teoretiskt" på problemet, så anser man att systemet är fyllt är ett av randvillkoren....


En bekant till mig, hävdade följande i sten: principen med kommunicerande kärl upphör att fungera om slangen/röret i mellan är tillräckligt lång....för då skulle friktionen/viskositeten bromsa vätskan så den skulle sluta rinna mellan för att jämna ut nivån..... :grin: ....Behöver jag säga att vi inte var över ens på den punkten... :coffee:
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jörgen.ottosson

#59 » 20:46:06, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
bonnen513 skrev:rörelseenergi?


Rörelseenergi=kraft×sträcka (ingen "per sekund" tidsfaktor inblandad eller nödvändig)


:klia: ....

Rörelseenergi = ( Massa x Hastighet ²) / 2

....jag tror du tänker på "arbete" (i tekniska formen :grin: )

Arbete = Kraft x Sträcka ( enheten Nm, precis som vridmomentet....men här är sträckan inte hävarmen, utan "hur långt jag släpat eller lyft".)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

bonnen513

#60 » 21:10:05, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

där kom det äntligen. kolven utför arbete. alltså kraft +rörelse
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dea och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se