Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Är det tryck eller flöde som gör att kolven rör sig?

124 inlägg • Sida 8 av 9
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Michael Meier

#106 » 07:28:15, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

allt som vi diskuterar är enbart förenklingar av en formel ?

Vi diskuterar dom bildliga exemplen som visar sei vara "inte tillräckliga" ??

Fråga löd, är det pumpflödet som orsakar rörelse på en hydraulkolv

Nu har vi skippat fluidpump och flöde, hydraulik och kolv , ingenting av dessa tre var viktiga ingredienser, utan enbart en visualisering ,

Då är det alltså en formel bakom,

Jag missade den dagen med formler i den sexåriga grundskolan :") kan nada om formler.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



Volvot24

#107 » 07:56:10, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jämför med el.

P=U x I

P=Effekt
U=Spänning
I=Strö

Spänning = Tryck
Ström = Föde

Oavsett vilken av dessa du minskar, sån blir effekten också mindre.

För klen pump, eller strypning ger mindre flöde.

Sen blir spänningen/ lika med det som pumpen klarar av att lämna om strömmen /flödet uteblir.

En glödlampa 230 V, 100 W, i änden på en 4 km 0.1 mm2 kabel, lyser inte speciellt bra, även om spänningen som ansluts är just 230 V.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

tortap

#108 » 08:55:24, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rörelse driver pumpen. Pumpen och belastningen tillsammans skapar trycket, från var sin sida om man så vill. Visst sker ett litet flöde när slangar och material expanderar. Men som jag ser det, om belastningen är större än det tryck pumpen kan generera så kommer kolven inte att röra sig ur fläcken. Om man istället vill tänka sig en ideal pump helt utan förluster så kan trycket öka oändligt. Ur den synvinkeln kan jag på ett sätt hålla med om att flödet avgör om kolven rör sig. Eller att om kolven rör sig uppstår ett flöde. Tillbaks till ruta ett :)

4 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Hansborg

#109 » 10:18:39, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för skillnad på Tryck och Kraft?

Jag har iallafall lyckats bryta mot Holgers naturlag! Fått till 2 Gilla i inlägg 108. :razz:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

tortap

#110 » 10:22:11, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tryck är kraft per area.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

QV_

#111 » 11:45:25, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller mekanisk överföring så är den just mekanisk och man diskuterar inte hur överföringen flyttar per cm/sek utan det är kraftkällans generering av cm/sek man diskuterar. (om det är farten man är intreserad av).

När det gäller hydraliska system så diskuteras ju vilen volym pumpen skall ha = flöde
Man diskuterar även vilket tryck som behövs.

Tycker att jämförelsen mellan hydralik och mekanik haltar lite.
Med en mekanisk överföring så har man möjlighet att "se" hela överföringen från skapandet av rörelsen till förbrukandet av energin (stånggång)
I ett hydraliskt system så der man bara slutförbrukningen (kolven rör sig)
skulle man leda vattnet i ett rör till slutet av stånggången och där skapa kraften till pumpen. Skulle man då räkna på flödet eller tryck?
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

akkamaan (trådstartaren)

#112 » 14:54:02, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:När det gäller mekanisk överföring så är den just mekanisk och man diskuterar inte hur överföringen flyttar per cm/sek utan det är kraftkällans generering av cm/sek man diskuterar. (om det är farten man är intreserad av).

Så du hävdar alltså att det är varvtalet i en bilmotor så för bilen att börja rulla. I faktorn varvtal finns inte den kraftkomponent som Newton bevisat krävas för att starta en rörelse. Skulle nog hävda att det är motorns vridmoment, Nm, som sätter bilen i rörelse.
Hydraulik är ingen egen vetenskap med egna lagar. Hydrauliken är underordnad mekaniken lagar.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

QV_

#113 » 15:12:48, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte påläst i ämnet och kan säkert blanda ihop vetenskapliga begrepp på ett felaktig sätt.

Men om man skall se saker ur ett icke vetenskapligt perspektiv och fundera på varför folk diskuterar flöde istället för kraft. Vi bryr oss för tillfälligt inte om det är rätt eller fel.

Där tror jag att tittat vi på stånggången så överför trästockarna effekten. Ingen diskuterar att trät rör sig i cm/sek så där har du helt rätt.
Man behöver inte diskutera stängerna för man ser vattenhjulet. De flesta förstår att det är vattenhjulet som driver och har man frågor så ställer man det om just vattenhjulet.
Sen går man längs stånggången och kollar efter snigglar att smörja med till man kommer fram till pumpen vid gruvan.
Där ser man pumpen och fortfarande är trästängernas rörels oavsett om de är stånggången eller pumpstängerna som diskuteras i form av cm/sek.

Övergår vi nu till hydralik så finns det en pump och den har ett flöde och ett tryck.
Sedan ser vi kolven som rör sig och då funderar vi på vilken av pumpens variabler som används.
Där är det naturliga för mig att vi måste ändra volymen på oljan i kolven för att den skall kunna röra sig framåt och pumpen har en flödesvaribel. För att flöde skall uppstå så måste vi även ha ett tryck och även den variabeln finns på pumpen.

På en bilmotor finns det HK och vridmoment. Folk pratar HK men det är vridmomentet som har sönder växellådan (på en SAAB9k turbo)

Men för att det skall finns ett vridmoment så måste det finnas ett varvtal. För kommer jag ihåg rätt är vridmoment en funktion av HK och varvtal.

När det gäller stånggången är det fallhöjden på vattnet eller volymen som är intressant?
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

tortap

#114 » 16:04:18, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En elmotor har fullt vridmoment från 0 rpm.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

jörgen.ottosson

#115 » 16:15:57, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med vilken effekt och varvtal momentdrar du dina topplocks bultar? :mrgreen:

.....sambandet mellan varvtal, moment och effekt (Hk, kW ...) är tyvärr omvänt.

Moment är Kraft x hävarm det är: alltså en "roterande kraft" (....man kan också tala om "kraftpar" i vissa sammanhang)

varvtal, är rent tekniskt vinkelhastighet (radianer(grader) per sekund) : alltså en "roterande hastighet".

och när vi har en "kraft" och en "hastighet" så kan vi tala om "effekt" ( det man mäter när man "bänkar en motor" är kraften (vridmomentet) och "hastigheten" (varvtalet) .....sedan räknar man ut effekten, man mäter den inte.

energi är en effekt "utan tidsenhet" ..... :uupps: ....men hur blev nu det här :klia: ( Ah, kWh, mm inne håller ju alla "tiden" timme ...)

...det är så här:
SI-enheten för energi, J (joule) är: Nm (samma som vridmomentet, Newton meter)
SI-enheten för effekt W (watt) är : Nm/s
....så när jag skriver kWh (killwatttimma) så är "enheten": kNm3600s/s ( det går 3600 sekunder på en timma, sekund delat med sekund tar ut varandra ) så det blir : kWh= kNm3600 kvar ( 3600kilonewtonmetrer = en kilowattimme). Alltså utan "tidsfaktor"
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Towil

#116 » 16:23:13, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

El varianten

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

akkamaan (trådstartaren)

#117 » 16:25:40, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Jag är inte påläst i ämnet och kan säkert blanda ihop vetenskapliga begrepp på ett felaktig sätt.
Det här är en akademisk tråd och fråga. Man måste nog vara lite påläst (grundläggande mekanik) för att kunna argumentera med fakta snarare än att "tro"

Men om man skall se saker ur ett icke vetenskapligt perspektiv och fundera på varför folk diskuterar flöde istället för kraft. Vi bryr oss för tillfälligt inte om det är rätt eller fel.

Om vi läser mitt ursprungsinlägg så kan vi se att detta inte har nån stor betydelse rent vardagligt utan är en akademisk definitionsfråga som bara kommer i spel i vissa "felsökningssituationer".

Där är det naturliga för mig att vi måste ändra volymen på oljan i kolven för att den skall kunna röra sig framåt och pumpen har en flödesvaribel. För att flöde skall uppstå så måste vi även ha ett tryck och även den variabeln finns på pumpen.

Det är fortfarande en överförd kraft som skapar rörelse
Newtons första lag

På en bilmotor finns det HK och vridmoment. Folk pratar HK men det är vridmomentet som har sönder växellådan (på en SAAB9k turbo)

Rätt
Men för att det skall finns ett vridmoment så måste det finnas ett varvtal. För kommer jag ihåg rätt är vridmoment en funktion av HK och varvtal.

Nästan rätt effekt (hk) är en produkt av varvtal och vridmoment. Men naturligt vis går det att "beräkna" vridmomentet om vi vet varvtal och effekt. Men det innebär ju inte att det är varvtalet som skapar vridmomentet.

När det gäller stånggången är det fallhöjden på vattnet eller volymen som är intressant?

Bara fallhöjden. Volymen har inget med trycket att göra.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan (trådstartaren)

#118 » 16:29:29, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Effekt är ett mått på hur snabbt energi, arbete eller vridmoment omvandlas eller överförs...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Bengt Erik Eriksson

#119 » 17:59:45, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:
Om du kopplar en ände på en kabel till batteriets pluspol, vilken spänning har då andra änden på kabeln? (jo, samma som + polen) .... flyter det "ström" i kabeln (Nej, inte mer än det som flyter genom mätinstrumentet just nät du mäter.....efter som du "påverkar" systemet genom att mäta)


Jaha och?? Du har en instängd spänning, ja eller tryck. Men händer det något? Nej. men kopplar du på en förbrukare får du en överföring av kraften genom A eller l/min.
Hävdar ingalunda att det är antingen eller, utan båda, dvs energi.
Och frågan var vad som flyttar kolven. Trycket bär lasten. Flödet (under tryck) gör rörelsen.
Flöde utan tryck flyttar inte kolven Men statiskt tryck flyttar heller ingen last.
Återigen är det den oundvikliga kombinationen energi som flyttar kolven.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

63an

#120 » 18:11:23, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstod hela tiden att det är en ("Ackademisk") fråga :lmao: Äh fan de är tröga sörlänningarna :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se