Pumpen kommer att få vara kvar...den går tyst och fint med ett mkt måttligt läckoljeflöde.
Ska kolla beteckningen men rent praktiskt så ger den om jag kom ihåg rätt 40 l/ min vid full utvinkling.
Den har en tvåtrycks reglering, jag kör med 150 bar som mål om något av hemmagränslägena inte är påverkade, om båda dessa är påverkade så styr pumpen på 25 bar. Trots en relativt liten volym i systemet bara 20 liter i tanken så blir den inte varmare än 70-80 grader om man kör allt man orkar i timmar.
Det går att begränsa utvinklingen både i max, jag kör ca 25 l/ min och min
flöde= 0.
Cylindrarna är en 100 dia/ slagl 300 med 70
kolvstång ( klippcyllen) samt en direkt på sidan av rullbanan påbyggd klyv med 67 dia/ slagl 650 med 40 kolvstång så jag bedömer möjligheterna till regenarativ drift som goda.
- grejen är att det sitter ett fint ng6 block med tre ventiler så jag vill helst inte kladda på cyllarna utan montera regenarativ ventilerna på blocket som sandvich montage, klipp cyllen har för övrigt gräsligt trångt så att fippla dit en
ventil på den skulle bli ett skatbo av slang.
Problemet som uppstår är när det går tungt men inte tar stopp, då ger pumpen 149 bar och fullt oljeflöde, elmotorn korkar....planen är att sänka flödet ytterligare till säg 20 l/ min men höja trycket till 200 bar eller vad motorn tål,
vid 200 bar skulle klippen i princip aldrig korka ur.
Men med 20 l/ min så känns den trög å det är tom körnings tiden man retar upp sig på, när den klipper så är lägre hastighet helt ok.
Ng6 ventilerna verkar ta undan flödena rätt bra, det är endast vid retur körning av klyvkolven som dom väsnas.
- en annan lösning vore nog att helt enkelt skaffa en 7.5 kw 400volts motor, haken är att det sitter en kortbyggd abb snurra idag som av utrymmes skäl inte låter sig ersättas av en std öststats motor.
En riktig smutt lösning vore om jag fick tag på en tvåflödes kompensator, då kunde jag styra utvinklingen mot trycket och vinkla in vid högre
tryck. Har dock aldrig sett nån sådan, borde egentligen inte vara en omöjlighet.