Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Önskar hjälp med hydraulberäkningar.

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

johan.eriksson (trådstartaren)

#16 » 12:05:22, 10-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt Akkamans kalkylprogram så blir det såhär.
Bild
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM-Terrier
Volvo N86

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


JengaPRO

#17 » 14:20:09, 10-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast du skulle ju ha 250bar och inte 200 som i beräkningen ovan. Med 200 så kan det gå men det kommer gå tungt och med tanke på att den där traktorn har några år på nacken så har säkert några av ponnisarna lämnat in också.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor

akkamaan

#18 » 16:55:48, 10-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:Så en sådan ventil är att rekommendera då? Enda problemet som jag såg var att maxtryck låg på 3000psi, ca 210bar. Men lägger man sig på 200bar så blir det ändå nästan 9ton i tryckkraft, vilket förmodligen räcker gott och väl för mina behov.
Bild

Det är bara inlopps/utloppsporten som är 3/4". Arbetsportarna är 1/2". Max tryck på utloppsporten är 500PSI= ca 34 bar.
Se pdf
Och om du inte dimensionerar upp returledningen samt returfiltret så riskerar du pga av förhöjt returtryck, "blåsa" slidtätningarna i riktningventilen, med externt slidläckage som följd...

Vad gäller ditt stora problem här, vilket nästan alltid glöms bort, är returflödet när kolven dras tillbaka in. Pumpen stoppar in 44 lpm på kolvstångsidan, och 122 lpm skall flöda ut från plus-sidan. Det här kallas flödesintensifiering, och är en väldigt vanlig "sjukdom" i hydraulsystem, då de flesta tror att inget flöde i sytemet kan vara större än pumpflödet. Titta på siffrorna för returrörelsen. Full retur, 460 mm, på mindre än en halv sekund?? Det är helt omöjligt att detta kommer att ske. Det kommer att bli så högt baktryck på returen att överströmmaren riskerar att öppna och släppa ut pumpflöde den vägen.
Allt denna problematik pga av en oresonligt grov kolvstång på en relativt klen cylinderdiameter. Gör om och gör rätt. Sänk pumpflödet eller skaffa en mera passand hydraulkolv. :vissla:

Bild
"ah come on"
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet

johan.eriksson (trådstartaren)

#19 » 17:26:01, 10-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:Fast du skulle ju ha 250bar och inte 200 som i beräkningen ovan. Med 200 så kan det gå men det kommer gå tungt och med tanke på att den där traktorn har några år på nacken så har säkert några av ponnisarna lämnat in också.


Jo, men fick bli en revidering med anledning av maxtryck på det ventilpaketet jag funderar på. Klyvkraften sjunker från drygt 11 till 8,5ton. Blir ändå en förbättring mot den lilla enfas Kinaklyven jag har idag.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM-Terrier
Volvo N86

johan.eriksson (trådstartaren)

#20 » 19:41:51, 10-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Vad gäller ditt stora problem här, vilket nästan alltid glöms bort, är returflödet när kolven dras tillbaka in. Pumpen stoppar in 44 lpm på kolvstångsidan, och 122 lpm skall flöda ut från plus-sidan. Det här kallas flödesintensifiering, och är en väldigt vanlig "sjukdom" i hydraulsystem...


En dum tanke: skulle man kunna montera någon form av växelventil som dränerar plussidan direkt i returfilter när man trycksätter minussidan?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM-Terrier
Volvo N86

akkamaan

#21 » 20:24:15, 10-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns säkert tryckstyrda dumpningsventiler, som aktiveras av ett relativt lågt tryck på kolvstångssidan vid retur. Men man flyttar ju bara problemet från en ventil till en annan. Ungefär som att äta huvudvärkspiller utan att åtgärda orsaken till huvudvärken, och snart nog har man migrän i stället. Gå ut ock titta på vedklyvar på marknaden så ser du att ALLA har en kolvstång har ca halva diametern av cylindern, dvs 1/4 av tvärsnitssarean, vilket gör plussidan ca 33% större än minussidan. Jag förstår att det är väldigt lockande att ha en kolv med snabb retur, men det fungerar bara i teorin. Din kolv har en plussida som är hiskeliga 178% större än minussidan. Det innebär också 178% mera problem. Har din kolv suttit på nåt stödben eller liknande?
Senast redigerad av akkamaan 23:26:53, 10-05-2017, redigerad totalt 1 gång.
"ah come on"
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet

johan.eriksson (trådstartaren)

#22 » 20:28:00, 10-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har varit en lyftkolv på en avtagbar lastbilsbyggnation.
Ska se om jag kan få tag i någon annan cylinder.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM-Terrier
Volvo N86

ac tc

#23 » 12:29:12, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver inte så oherrans mycket kraft i en klyv om du nu inte tänkte stjärnklyva kvistig grov ek eller nåt.
Jag har 67 mm kolv som går mot 150 bar och den knäar nästan aldrig. I den klyver jag det som är för grovt för klippen som tar 25 cm.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

johan.eriksson (trådstartaren)

#24 » 20:41:37, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En dum tanke, finns det strypningar som bara stryper åt ett håll och har fullt flöde på andra?
I så fall kunde man kanske begränsa flödet när man ska köra returrörelsen så blir det lägre hastighet på kolven på returen och även lägre flöde på plussidan.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM-Terrier
Volvo N86

akkamaan

#25 » 21:03:23, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:En dum tanke, finns det strypningar som bara stryper åt ett håll och har fullt flöde på andra?
I så fall kunde man kanske begränsa flödet när man ska köra returrörelsen så blir det lägre hastighet på kolven på returen och även lägre flöde på plussidan.

Jo då, det finns en uppsjö av "strypbackventiler"
Men då kan du ju lika gärna sätta en stopp-klack på riktningsventil-spaken så att den inte skickar fullt flöde till minussidan på kolven. Att sätta en strypning på kolvledningen tar ju inte bort pumpflödet eller returflödet, värmeförlusten sträcks bara ut under en längre tid....
"ah come on"
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet

Ulf

#26 » 22:54:37, 14-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm inte att ha rejäla snabbkopplingar på returen!! Jag har halvtum slang och hade dito koppling. Fick ta en tums koppling för att det skulle bli bra.

Skickat från min NEM-L21 via Tapatalk
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bergman, LasseA70 och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Vikabacken

Klaravik

Bobcat

glappfri.nu

Beck Maskin

Crazyride

ME

Ygsbostudios

Koneita

Kilremslagret

Wexal

Nordicc

Bra Verktyg

XLKLäder

SSL Certificates