Sida 2 av 2

Re: Identifiera hydraulpumpar

InläggPostat: 21:28:00, 15-05-2017
av akkamaan
Bådoktorn skrev:Loadsensing

Pressure compensator

Är det som jag har att välja på. Går den pump som är loadsensing att bygga om till två steg tro ?

Vare sig "loadsensing" eller annan tryckkompensator fixar att variera flödet automatiskt beroende på trycket. I alla konstanttrycksystem inklusive loadsensing eller lastkännande så regleras flödet till kolven med riktningsventilen.
Men om du använder en servostyrdriktningsventil, typ EHC, så skulle man kunna styra ett klyvmotstånds-beroende flöde via tryckavkänning i kolven och en enkel programvara i en sk PLC-styrenhet. Man kör pumpen med avlastat konstanttryck, t ex 200 bar, sen effektreglerar man med hjälp av den PLC-elektroniskt styrda riktningsventilen.

"Mycket väsen för lite ull"....

En tvåstegspump ser ut såhär...
Alla flödesdata utgår från standardvarvtalet 3600 rpm, men de kan köras på alla varvtal mellan 500-3600 rpm. 10 GPM= 37.85 lpm, 10 lpm= 2.64 GPM, 100 PSI= 6.895 bar, 100 PSI= 6.895 bar , 1 kW=10 bar x 1 l/s
Högtrycket (lågt flöde) resp Lågtrycket (högre flöde) trimmas in så högt som möjligt utan att elmotorn "kurkar". Har ett kalkylprogram för att "leka med siffrorna" med denna två-stegspump. Tyvärr på engelska och Amerikanska måttenheter

Finns tusental Youtube exempel på såna klyvar...

Bild

Re: Identifiera hydraulpumpar

InläggPostat: 08:07:15, 16-05-2017
av Bådoktorn
Finns det inte "två steg" med variabla pumpar också?

Bild

Re: Identifiera hydraulpumpar

InläggPostat: 14:56:12, 16-05-2017
av akkamaan
Bådoktorn skrev:Finns det inte "två steg" med variabla pumpar också?

Det finns två trycknivåer om pumpen har rätt typ av tryckkompensator, viket säkert din puymp har.
Den lägre trycknivån är en avlastad nivå, dvs ett tryck som har till syfte mekaniskt avlasta pumpen då den inte behöver utföra arbete. Vanligen sätter man det trycket til 20-50 bar. beroende på olika aktorer. Det låga trycket är tillräckligt för att hjälpa pumpen avai tryckkompensatorn att ställa deplacementet till i det närmaste "noll". Det här lågtrycket kallas också ibland för "stand-by" tryck. "Stand-by" betyder i det avseendet "stå och vänta". När pumpen får en "trycksignal" från riktningsventilen, vilket i princip är det egna lågtrycket som riktas tillbaka till tryckkompensatorn via en "signalledning", så byggs pumptrycket upp till max arbetstryck. Beroende på hur mycket vi öppnar riktningsventilen så kommer pumpen att ställa på så högt deplacement (flöde) somkrävs för att upprätthålla detta max pumptryck. Om du vill köra din vedklyv med en sån pump, så måste du ha en specieell riktningsventil som kan "signalera" till pumpen samt att riktningsventilen inte kan släppa igenom något egentligt oljeflöde när den är i neutralläge. Utan den trycksignal kan pumpen aldrig bygga upp maxtrycket. Vid lätt last så kommer blir det stor skillnad i pumptryck och lasttryck vilket resulterar i värmeutveckling i riktningsventilen. Det system jag beskrivet ovan är ett sk "avlastat konstanttrycksystem".
Ett lastkännande system ger pumpen en trycksignal från lasttrycket, vilket gör att tryckskillnaden över riktningsventilen alltid är konstant, och tryckskillnaden är samma som det inställda lågtrycket eller stand-by trycket. Det här är ett "lastkännande system" eller sk "Load Sensing" system, LS. Lastkännade kräver ytterligare en speciell riktningsventil.
Oavsett om pumpen är av lonstantryck typ, avlastat konstanttryck eller lastkännande så är det bara pumpen själv som styr flödet beroende på hur mycket operatören öppnar riktningsventilen. All flödesreglering till en funktion styrs av riktningsventilen. Pumpen reagerar bara på en "flödesförfrågan".
Vet inte om du läste min lilla artikel om förluster i hydraulsystem, men där förklaras enkelt skillnaden mella olika typer av system.
Nu finns det pumpar där man har möjligt att utifrån tvångsstyra deplacementet (flödet). Det kan vara rent mekaniskt med en spak, eller med ett servotryck. Du har inte en sån pump. Som exempel kan vi ta pumpen i en hydrostatisk transmission på en åkgräsklippare eller en skogsmaskin.
Det är möjligt att de Kina-bilder du visar är på en sån pump som tillåter tvångsstyrning av deplacementet (flödet). Vissa pumpar går att bestycka så att de ger denna egenskap, men tyvärr inte din PVQ20.

Re: Identifiera hydraulpumpar

InläggPostat: 10:07:38, 17-05-2017
av ac tc
Problemet är att pumpen alltid försöker håll inställt tryck , den ger alltså full sula i flöde tills trycket är uppnått.
Sen så kan två saker ske..
- det tar stopp i rörelsen, pumpen vinklar in till noll och står och håller inställt tryck- liten energiförbrukning..
- rörelsen går vidare, pumpen vinklar in så den håller trycket. I det här läget blir det elmotorn som bestämmer om det kommer att gå. här kan alltså pumpen gå med ett nära inställt tryck och full flöde- max energiförbrukning.
Det är alltså i det andra exemplet man får problem med frågan om hastighet kontra kraft.

Re: Identifiera hydraulpumpar

InläggPostat: 10:08:54, 17-05-2017
av Bådoktorn
Vars hittar jag billiga klokopplingar mellan elmotor och pump?
Kanske lättare med två knutkors eftersom jag inte har någon fläns mellan elmotor och pump?

Re: Identifiera hydraulpumpar

InläggPostat: 14:22:40, 17-05-2017
av akkamaan
Bådoktorn skrev:Vars hittar jag billiga klokopplingar mellan elmotor och pump?
Kanske lättare med två knutkors eftersom jag inte har någon fläns mellan elmotor och pump?

Det kanske är en sån här "Lovejoy" du söker kanske?

Finns ett stort utbud för olika applikationer...
Här kan du läsa lite "visdomsord"....
Så att du inte tvingas bygga så här....
Bild

Googla "flexible pump coupling" och titta på bilder så får du en uppsjö av ideer.....

Re: Identifiera hydraulpumpar

InläggPostat: 09:43:38, 18-05-2017
av ac tc
Köp en fläns så spar du mkt bekymmer.