Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Dilemma, o-rings storlek i hydraulcylinder

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

kmracing (trådstartaren)

#1 » 22:49:58, 14-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller på att byta tätningar i styrcylindrarna på min stornalle sm661. Problemet är att o-ringen som skall täta mellan locket och cylindern är för stor för att passa. Jämför man gamla och nya ringen ser det ut som man förväxlat inne och ytterdiameter när man plockat ihop satsen, den gamla passar ganska precis inuti den nya. Jag har gjort 1 misslyckat försök att montera ändå, men insett det omöjliga. Det vansinniga systemet med låsringar och spår som håller locket på dessa cylindrar försvårar ytterligare (ni som har erfarenhet av ÖSAs gamla cylindrar vet vad jag menar..)

Sitter nu och kollar i Momentums katalog över o-ringar, men blir osäker på vilken storlek jag bör välja. Cylinderns innerdiameter, som o-ringen tätar mot är 90mm och tjockleken verkar ska vara 3mm. Skall jag då välja en ring på 90 mm, eller nån mm större? Finns det något att gå efter en sån här gång?
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...
 
Födelsedag



jörgen.ottosson

#2 » 23:09:58, 14-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Diametern på o-ringen är inte kritisk på mm (så länge som den inte är för stor....)

mät djupet och bredden på spåret den ska ligga i , o-ringen tjocklek ("snörets" diameter) ska vara nånstans mitt i mellan detta, stora diametern så nära som möjligt. ....är det monterat med stöd ring så faller den metoden, då får du välja en o-ring som är ca 10% grövre än spår djupet....
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

kmracing (trådstartaren)

#3 » 23:40:06, 14-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hela spåret sitter i locket, längst till vänster i locket på bilden, ingen stödring. Spårets djup: 2,5 mm bredd: 3,5 mm. Ringen tätar direkt mot cylinderns innerdiameter = 90 mm.

Problemet med monteringen ligger i att o-ringen måste passera de 2 spåren för lockets låsning som syns både på locket och motsvarande i cylindern, låsringarna hänger på bilden i urtagen där dom matas ut och in vid demontering/montering. Spåren i cylindern måste fyllas igen med "plåtringar" för att man ska få in kolvtätningar och lock, men det är ändå ett h-vete att få ihop det utan att ödelägga de nya tätningarna! Nu har jag inte orginalverktyget för detta, utan har fått klippa till egna plåtremsor.


Bild
//Kjelle

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...
 
Födelsedag

jörgen.ottosson

#4 » 06:51:52, 15-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat så det inte är grader (vassa kanter) vid låsringsspåren.... Om du gradarkanterna där något, och fettar in cylinderrörets insida, så borde det gå.....

Du kanske kan dra av lite med ett heningsverktyg, och grada spåren med en liten slipstifts kula....tex så du får en fas på kanten på några tiondelar....då borde inte o-ringen kunna skadas.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ja-bond77

#5 » 08:30:39, 15-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte så att O-ringar mäts/benämns enligt innerdiameter? Dvs O-ringens mått ska (t ex) vara 84x3,0. Eller 85x3,0 kanske, känner inte till vilka dimensioner som finns...Kanske finns lite mindre än 3,0...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

kmracing (trådstartaren)

#6 » 12:52:57, 15-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo, jag har funderat på att köra heningsverktyg för att få bort ev. grader runt spåren, kommer nog att göra detta nu när jag måste skaffa ny o-ring. Det närmaste alternativen till gamla ringen verkar vara 84x3 samt 85x3mm. Ska ta och ringa momentum nu och beställa några ringar, fortsättning följer..
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...
 
Födelsedag

AN

#7 » 19:29:53, 10-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur får man ur dessa låstråd ar?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Martin.Eriksson

#8 » 19:40:04, 10-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Hur får man ur dessa låstråd ar?
Man får peta ut ändarna å sen vrida på locket..

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

AN

#9 » 19:52:06, 10-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack.☺️
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN

#10 » 23:22:59, 10-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolvtätningen var lite sådär snygg :???:
Bild

Detta är cylindern som lyfter Nallen i fronten, pendelcylindern. Det var läckage ut ur stången.
Samt att den sjönk. Men att denna kolvtätning är dålig gör inte att den sjunker eller? Cylindern blir väl en domkraft. Eller tänker jag fel :klia:
Läckaget ut var heller inte extremt stort tyckte jag i förhållande till hur den sjönk, så felet är kanske någon annanstans?

Men vet någon hur det där originalverktyget ser ut som man monterade ihop den med, utan att skada tätningarna?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Trondos

#11 » 00:30:26, 11-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

O-ringer er alltid oppgitt med innerdiameter og snortykkelse. Når du skal tre en o-ring utenpå noe, er det alltid en fordel at o-ringen har litt mindre nominelt mål enn akslingen. Da vil o-ringen sitte fast. Leverandørene sier at man kan strekke en o-ring 5% på diameteren uten at det er noe problem.
Hvilken ytterdiameter o-ringen skal ha er ikke så interessant. Greier du å måle diameter i bunnen på sporet, eller den radielle dybden, er det et mye bedre utgangspunkt. Under ser du at en o-ring med 3 mm snortykkelse skal ha et spor som er 2,3 mm dypt. Da vil den stikke 0,7 mm radielt over akselen. Det er dette presset som gjør at o-ringen tetter.
Hvis ytterdiameter er 90, og sporet er 2,3 mm dypt, er diameteren i bunnen på sporet 85,6 mm. Jeg ville da ha prøvd å finne en o-ring som er mellom 81 og 85 mm innvendig.

Merk at disse målene på spor ikke er noen helt eksakt vitenskap. Parker har noen spordimensjoner som kan avvike med +- 0,1 hit eller dit. Om det er på grunn av omregning fra tommer, eller om de har andre ideer vet jeg ikke, men har aldri opplevd noen problemer samme hvilken katalog jeg følger.


Bild

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

akkamaan

#12 » 00:52:16, 11-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Det var läckage ut ur stången.

Ut UR kolvstången eller mellan kolvstången och cylinderlocket?

Samt att den sjönk.

Sjönk den pga yttre läckaget via "kolvstången" eller var det ytterligare inre läckage som verkade orsaka sänkningen?

Men att denna kolvtätning är dålig gör inte att den sjunker eller? Cylindern blir väl en domkraft. Eller tänker jag fel :klia:
Läckaget ut var heller inte extremt stort tyckte jag i förhållande till hur den sjönk, så felet är kanske någon annanstans?

Vad som händer när kolvtätningen fallerar är att trycket på plussidan sprider sig till minussidan och då är det bara tvärsnittsarean på kolvstången kvar att hålla upp maskinen. Efter som kolvstångsarean är ungefär 25% av kolvarean (när kolvstångsdiametern är 50% av kolvdiametern) så får vi en kraftig tryckförstärkning på 100%/25%=4 ggr. Det sitter säkert chockventiler som är ställda för det normal maximala lasttrycket baserat på stötchocker men en fungerande kolvtätning. Men nu med 4 ggr tryckförstärkning så kommer mest troligt chockventilerna öppna när tryckstötar kommer vid körning och nosen sjunker mycket snabbare.

Sån här tryckstegring går att undvika om kolven är enkelverkande med minussidan dränerande till retur eller tank kommer maskinen att sjunka genom läckaget via kolvtätningen direkt till tank men istället får vi ingen tryckförstärking. Är kolven dubbelverkande eller enkelverkande?
Det är är ett vanligt problem på t ex stora teleskopkranar eller stödben på timmerbilskranar. För att att undvika kraftig tryckförstärkning på sådana applikationer så kan man dimensioner lyftkraften med kolvstångsdiametern. Därigenom kan inte läckande kolvtätningar orsaka sänkning pga tryckförstärkning och inre läckage.

Men vet någon hur det där originalverktyget ser ut som man monterade ihop den med, utan att skada tätningarna?

ÖSA och (BM) hade dessa monteringsringar som specialverktyg man kunde köpa. Systemet var detsamma under många år på alla maskiner så hade dessa ÖSA-cylindrar. Hela 868-generationen hade dessa cylindrar. Tror det var så att senare tillverkade hydraulcylindrar hade låsrings-spåren på insidan cylinder-röret fasade så att man kunde montera ihop utan specialverktyg. Men specialverktyget var ändå mycket till hjälp när man ville ta isär utan att skada kolvtätningarna och cylinderlockets o-ring.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se