Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Bygga tredje och fjärdefunktion etc. Hur koppla?

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Filijox (trådstartaren)

#1 » 06:56:50, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej hej.

Jag har en lastmaskin med öppen-center-system. Ventilpaketet är en rätt så robust klump som klarar 100 lpm och 162 bar. Ingen vajerstyrning eller servo utan bara enkla spakar. Jag vill bygga tredje- och fjärdefunktion samt kanske hydrauliskt skoplås på maskinen och undrar hur jag skall koppla ett extra ventilpaket. Jag vill inte ha 6/2-ventiler på befintliga slangar till lyft/tilt.

Frågor:
1. Var kopplar jag in ventilpaketet? Kan jag lossa pumpmatningen från det befintliga och köra igenom ett annat paket med samma specifikationer och bara koppla T-porten rakt in i P-porten på det befintliga? Eller bör jag nyttja T-kopplingar på pumpmatningen och returen och koppla in mig där?

1B. Det sitter en plugg i befintligt ventilpaket precis vid P-porten, kan den kanske vara tänkt till just detta?

2. Kan jag på något sätt koppla in ett ventilpaket som har lägre specifikationer utan att påverka flödet för befintligt system? Extrafunktionerna jag ska ha behöver knappast 100 lpm utan snarare 40-60 gissar jag (vill kunna koppla in timmergrip, kranarm med utskjut, multiskopa, vikplog etc.)

3. Är det bättre/smartare att leta upp ett ventilpaket med samma specifikationer som det gamla fast fler sektioner och bara byta hela klumpen?

Har inte så himla bra koll på hydraulsystem men håller på att lära mig, därav denna tråd. Förklara gärna utförligt för jag vill lära mig! :grin:


Gå till lösningen
Filijox
 



Jac

#2 » 07:35:22, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

1). Nytt och gammalt ventilpaket kopplas i serie. Antagligen det nya först eftersom du måste ha en serienippel. Kan vara svårt att finna serienippel till gammalt ventilpaket.
Jac @ [Traktorer] Varför 7 slangar till lastaren?

2). Med en prioritetsventil går det. Tveksamt om det är värt besväret. Som synes använd(e)s det till styrning men jag kan inte komma på att jag har sett det användas till vanliga ventiler. Jac @ [Traktorer] Svag Ålö-lastare på BM2200

3). Det blir en mer kompakt lösning med färre slangar och alla funktioner får samma prioritet. Hur smart det är att leta efter begagnade ventilpaket med en viss spec vet jag inte.

Hade vart intressant att veta vad det är för en maskin. Gärna bilder på ventilpaketet också.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Filijox (trådstartaren)

#3 » 09:08:41, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bättre bild nu:

Bild

Utomsocknes tillverkad maskin, ja... :)
Filijox
 

Filijox (trådstartaren)

#4 » 10:34:12, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar, jac!

Jag funderar ändå på alternativet med prioventilen. En sånhär: http://www.oie.se/Produkt/prioritetsflo ... 1001793506 kanske?

Om man kan krångla på den på pumpmatningen innan det befintliga paketet, (alt. A) pump in i inlopp, prioriterat flöde in i befintligt ventilpaket och övrigt flöde in i den nya och ventilen ställd på max. Eller - (alt. B) nedställt prioriterat flöde in i ett typ 45 lpm ventilpaket och övrigt flöde till det befintliga paketet?

Då kan man ju jaga fram begagnade ventilpaket och inte så noga med flödet, extrafunktionerna behöver ju inte gå så himla fort...
Filijox
 

Jac

#5 » 13:21:12, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

                                     
                                port3--->3-4'e ventil--->
Pump -> prioventil <                                          >----> Gammal ventil
                                 port2--------------------->


Serienippel på 3-4 ventilsektionenen och egen slang till tank.

Denna funkar nog fint till 3-4 funktion: http://www.oie.se/Produkt/monoblockvent ... 1001784948
Beroende på vad du ska hitta på så bör du nog ha shockventiler innebyggt, det har inte denna.



Jag tror jag ska börja rita alla mina hydraulikschema så här i fortsättningen... :cool:
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bonnen513

#6 » 17:00:51, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

det var en smart koppling, den har jag inte tänkt på
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Jac

#7 » 17:48:50, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte jag heller. Eller nåt liknande parallellkör med prioventil har jag använt nån gång på jobb för länge sen, kommer inte ihåg vad det var exakt.
Har man ett halvstort eller stort ventilpaket och bara vill köra ett redskapslås eller andra småcylindrar som bara går ibland (typ klaffskopa) så kan detta vara ett smart och ekonomiskt alternativ.

Kontinuerlig drift av hydraulikmotor på 3-4 ventilerna (t.ex. sopvals) rekommenderas inte med en sån här koppling då man riskerar varmgång, ivartfall om man har fulla varv på dieselmotorn. Isåfall är det bättre med en extra pump. Även i detta fallet är en extra pump ett gott alternativ, "teoretiskt" iallfall. En extra pump kostar inte många kronor mer än en prioritetsventil, problemet är väl hellre att existerande pump inte är klargjord för att montera fler pumpar bakpå.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Filijox (trådstartaren)

#8 » 22:15:56, 10-08-2017
  • Ta bort lösnings-märkning Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm, inressant. Så tanken är att 3-4-ventilen inte skall stjäla något direkt flöde från befintlig lastarkrets, jo det var smart. :thumme:

Jag velar lite huruvida jag ska använda prioventil eller byta ut befintligt ventilpaket helt. Ska kolla vilka priser jag hamnar på om jag hadlar direkt från fjärran östern, men jag misstänker att frakten blir orimlig då vikten är ganska hög på deras grejer. Kollade också lite på flowfit, denna kanske passar: https://www.flowfitonline.com/hydraulic-valves/monoblock-valves/galtech-hydraulic-5-bank-34-bsp-120-lmin-double-acting-cylinder-spool-3-position-spring-return

Adaptrar verkar gå att hitta för de flesta gängorna, det är gissningsvis M20 på de flesta anslutningarna på det befintliga ventilpaketet, förutom utloppet till tanken som troligen är en M22 jätte-banjo pressad direkt på slangen. Vart hittar jag övergångar från M22-hona till BSP3/4-hane? Verkade inte finnas hos varken OIE eller flowfit. Vänta! - Rörmuff, justeja... låter senaste stycket stå ifall någon som är smartare än jag har något att tillägga (händer ganska ofta... :grin: )


Detta inlägg har valts som lösning

Filijox
 

Jac

#9 » 22:50:09, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byta hela blocket är en bra lösning men just den ventilen har nog inte individuella lastbackventiler. På lyftande maskiner bör man absolut ha det.
Du kan möjligtvis fuska med en GE15L3/4" nippel.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#10 » 09:56:00, 11-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filijox skrev:Hmmm, inressant. Så tanken är att 3-4-ventilen inte skall stjäla något direkt flöde från befintlig lastarkrets, jo det var smart. :thumme:


Nej den stjäl inget flöde så länge man inte använder den. Det som inte är inritat i mitt "hydraulikschema" är att 3-4 funktionsventilen ska ha serienippel och egen retur, ref länken om 7 slangar till lastaren.

Dessa har lastbackventil på varje sektion. http://www.eshydagent.se/sv/produkter/h ... da/d16/pid
https://www.flowfitonline.com/hydraulic ... -four-bank
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#11 » 00:00:01, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillägg till mitt schema i #5. Antagligen sitter huvudtryckbegränsaren i ventilblocket idag. Bygger man som jag ritade bör man sätta en tryckbegränsare allra först, den i det mindre blocket klarar antagligen inte fullt flöde från pumpen.
Byter man ordning på grejorna så slipper man det problemet men å andra sidan får man problemet att leta upp en kinesisk serienippel.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Filijox (trådstartaren)

#12 » 18:47:51, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Passar på att uppdatera denna tråden med lösningen jag hamnade med. Fick tag på ett billigt ventilbord med 3 sektioner och matchande kapacitet. Jag fick svetsa på adaptrar på de gamla banjostolparna och rören för att få till 1/2" BSP, Det kinesiska blocket hade koniska (!?) M27x2 och hittade inte adaptrar.

Drog sedan fram slangar till två 6/2-ventiler och monterade en spak med två knappar på den tredje sektionen. Svetsade fast hållare till en hydraulcylinder jag köpte på tradera som råkade passa perfekt i låsmekanismen. Så nu har jag hydrauliskt redskapslås, 3e och 4e-funktion. Går ju även greja 5e om jag monterar snabbkopplingar på anslutningarna till lås-cylindern...
Filijox
 


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se