Sida 2 av 3

Re: Vedklyvs fråga

InläggPostat: 21:22:06, 19-08-2017
av Jac
Ventilen ser väldigt enkelverkande ut. Enda sättet att få cylindern tillbaka är väl om det sitter en fjäder i den.

Re: Vedklyvs fråga

InläggPostat: 21:27:50, 19-08-2017
av kimmen
Ett knep är att stoppa kolvens retur så nära där kolven skall börja arbeta vid nästa klyvning, då slipper man tomgångskörningen

Re: Vedklyvs fråga

InläggPostat: 21:43:53, 19-08-2017
av LeifAndersson
Finns det en returfjäder inblandad i konstruktionen är det en del i att klyvrörelsen blir långsam, då måste man ju kompensera kraftförlusten pga. returfjädern med ökad kolvdiameter och därmed blir ju klyvrörelsen långsammare än med en traditionell dubbelverkande cylinder med samma klyvkraft! Så med en sådan konstruktion blir lägre hastighet i klyvrörelsen en självuppfyllande profetia! :???:

Re: Vedklyvs fråga

InläggPostat: 21:46:59, 19-08-2017
av akkamaan
Ännu lättare kanske att ordna så att mothållet kan flyttas närmare hydraulcylindern så att hydraulkolven inte behöver gå framåt längre än nödvändigt....om idet mothållande går att flytta så kan man säta en metallkloss framför...om klyvyxan sitter på mothållande så får man kanske sätta på en påhängsyxa framför....
Om hydraulkolven var dubbelverkande så skulle det kanske vara enkelt att lösa det "hydro-mekaniskt"...

Re: Vedklyvs fråga

InläggPostat: 21:52:43, 19-08-2017
av dc_lindberg
På mina ALKO 5200 ( har en fungerade och 3 vrak) så sitter fjädern inne i cylindern på nått sätt.
JA Leif - fullständigt idiotisk konstruktion!... Fungerar. Returen är för snabb, går inte att avbryta på lagom ställe utan måste tillbaka till botten, eller så måste man vrida vredet för att stoppa returflöde av hydraulolja som därmed blockar returfjädern... men som sagt... det står inte Faxe på min klyv... "köpa billigt..."
Alkon har dock gjort jobbet åt mig på ett acceptabelt sätt för en rimlig slant, även om en Faxe hade varit trevligare ;-) Sitter man med 1 fas och max trög 10A att leka med så föll Faxe bort av det skälet... de jag sett kräver trög 16A 3-fas... men så klyver de duktigt :-)

OM nu TS tar o fixar fler bilder, som jag efterfrågat ovan, och gärna PDF-dokument om klyven ifråga, då kan du och övriga som kan hydraulik hjälpa TS så mycket bättre med råd och förslag - som jag givetvis läser med störst intresse ;-) :-)

Re: Vedklyvs fråga

InläggPostat: 21:57:54, 19-08-2017
av akkamaan
LeifAndersson skrev:Finns det en returfjäder inblandad i konstruktionen är det en del i att klyvrörelsen blir långsam, då måste man ju kompensera kraftförlusten pga. returfjädern med ökad kolvdiameter och därmed blir ju klyvrörelsen långsammare än med en traditionell dubbelverkande cylinder med samma klyvkraft! Så med en sådan konstruktion blir lägre hastighet i klyvrörelsen en självuppfyllande profetia! :???:

Njae... Så länge det går tyngre utan att flöde går på över strömning så gör inte tryckökning något för att sänka hastigheten. Såvida tryckökningen inye åstadkommer ett betydande inre läckage nånstans. Returfjäders kraft motsvarar säkert inte mer än 2-3-4 bar eller 1-2-3 kN kraft
Beroende på cyldiametern. Sätt på en manometer och mät trycket vid tom körning mot fjädern i kolvens nästan yttersta läge

Re: Vedklyvs fråga

InläggPostat: 22:07:01, 19-08-2017
av 63an
Har en 5-tons klyv å slag 52cm max för pannved då! de är ju bra men gjorde hål för backstopp 37cm ved å 30 cm då klyver jag även olika spisved samt finessen är att stop mekaniskt gör att jag slipper köra från 0 cm varje ggn. Väntetid! :thumme:

Re: Vedklyvs fråga

InläggPostat: 22:29:55, 19-08-2017
av LeifAndersson
akkamaan skrev:Njae... Så länge det går tyngre utan att flöde går på över strömning så gör inte tryckökning något för att sänka hastigheten. Såvida tryckökningen inye åstadkommer ett betydande inre läckage nånstans. Returfjäders kraft motsvarar säkert inte mer än 2-3-4 bar eller 1-2-3 kN kraft
Beroende på cyldiametern. Sätt på en manometer och mät trycket vid tom körning mot fjädern i kolvens nästan yttersta läge


Nä men den kraft som faktiskt går förlorad får man kompensera med ökad cylinderdiameter, och det sänker hastigheten. Det blir ju ändå som att köra bil med handbromsen lite uppdragen...
Det är inte på något vis en optimal konstruktion för att få kraft och rörelse! Den må vara billig, men inte är det en optimal konstruktion! Att man får tillbaka det mesta av energiförlusten vid returslaget gör ju inte att själva klyvningen av veden går fortare även om energiåtgången blir ungefär densamma. Men nu var det frågan om varför den här klyven upplevdes som lat i klyvrörelsen jämfört med återgången, det är ju en del av kraften i klyvrörelsen som accumeleras för återgången och det tar ju ändå kraft!

Re: Vedklyvs fråga

InläggPostat: 22:34:03, 19-08-2017
av RillE-d
dc_lindberg vet inte vad jag ska ta kort på men här kommer några till.
Då det inte verkade som att det kick och trimma den med befintlig pump så la jag ner det projektet.
Det går att ställa in att inte kluven ska gå leka vägen utan stoppar på förutbestämt läge om man har kort ved
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170819/caa44f437eb91e7ba803051b2b9fdac4.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170819/3cef7f42ee49701b92adf9bb63a0a790.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170819/3f392440856cbe79c593a9aa0f439cb8.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170819/491ad8ac8abad357c36769d152baba52.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170819/43f64fe644ca61caa8f7b80a817906aa.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Vedklyvs fråga

InläggPostat: 22:49:25, 19-08-2017
av Bengt Erik Eriksson
Vad returfjädern tar av klyvkraften är väl en piss i mississippi av totalen och faller innom det rymliga samvetet hos specifikations skrivaren i vart fall.. Konstruktionen är billig och återfinns på merparten av alla 220v "bordsklyvar" som sålts de sista 20 åren.
Och de fungerar förvånsnsvärt bra. Betydligt bättre än som kompisen trodde " något man ger i 50 års present på rent djävulskap" :)

Re: Vedklyvs fråga

InläggPostat: 23:05:40, 19-08-2017
av akkamaan
LeifAndersson skrev:Nä men den kraft som faktiskt går förlorad får man kompensera med ökad cylinderdiameter, och det sänker hastigheten. Det blir ju ändå som att köra bil med handbromsen lite uppdragen...

Absolut.
Det är inte på något vis en optimal konstruktion för att få kraft och rörelse! Den må vara billig, men inte är det en optimal konstruktion! Att man får tillbaka det mesta av energiförlusten vid returslaget gör ju inte att själva klyvningen av veden går fortare även om energiåtgången blir ungefär densamma.

Absolut#2
Men nu var det frågan om varför den här klyven upplevdes som lat i klyvrörelsen genomfört med återgången, det är ju en del av kraften i klyvrörelsen som accumeleras för återgången och det tar ju ändå kraft!

Tar kraft ja, men inte hastighetminskning om det inte finns inre läckage eller att elmotorn sackar vid belastning. Elmotorn och pumpen bestämmer rörelsehastigheten, inte fjädern

Re: Vedklyvs fråga

InläggPostat: 07:18:49, 20-08-2017
av ja-bond77
Synd att det inte blev nån bild på cylindern men verkar som det blir en del demonterande innan man får syn på den...

Re: Vedklyvs fråga

InläggPostat: 07:57:26, 20-08-2017
av Janson1
Varför har den dubbla tryckslangar från pumpen?

Re: Vedklyvs fråga

InläggPostat: 15:15:46, 20-08-2017
av akkamaan
Den här vedklyven måste det vara. Såld av Svedol?
Försöker hitta nån pdf-manual
Bild

Re: Vedklyvs fråga

InläggPostat: 16:12:12, 20-08-2017
av akkamaan
Har hittat tillverkaren men eftersom klyven har ca 10 år på nacken så finns inte den just den här kvar i programmet. För övrigt går det inte hitta nån teknisk detaljinfo om deras klyvar heller.

https://www.youtube.com/watch?v=6FSvHOVV820
Efter att ha hittat den hör videon så står de klart att klyven klyver med dragande cylinder och tryck på minussidan. Verkar som alla klyvar med den här designen klyver på detta vis. Då måste det vara en ganska klen kolvstång för att få till tillräcklig kolvarea för kraften. Returfjädern sitter då troligen inbyggd på kolvens plussida.

De dubbla slangarna från pumpen verkar mysko.