Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Eftermontera lastarmsfjädring på L90C

34 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Jac

#31 » 22:34:43, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar att Volvo har testat och kommit fram till att en viss dämpning på stångsidan är värt pengarna.
Kanske man får mest nytta av det med 5 ton i skopan? (eller vad en L90 nu tar)

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Jac

#32 » 01:05:39, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I L90E schemat är extrakostnaden för dämpning (enligt min tolkning) endast backventilen CT2 med lite styv fjäder, relativt små pengar och enkelt.
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

Henrik.E (trådstartaren)

#33 » 10:00:36, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får hoppas att det räcker med 3/4" på ventilerna för kostnadens skull.
Jag tittade i lite fler verkstadshandböcker också men ingenstans nämns storleken på ackumulatorer, bara att det är max arbetstryck på 350 eller 400 bar.

Tjuvtittade på montaget på en L120 E som har två st ackar monterade och det ser iaf ut som att det är kopplat med 3/4" slang till ackarna där så då borde det ju räcka
till en L90 får man tro.
Själva ackarna har yttermåtten diam = 150mm, längd = 460 mm. Kollar man i lite produktblad om ackumulatorer med max 350 bars arbetstryck så ligger nog volymen på 3 liter/ st.

Hittade lite info om Hultdins lastarmsfjädring
download/file.php?mode=view&id=34954

Det dom kallar flytlägesventil är alltså bara en vanlig 2/2 ventil som öppnar kolvstångssidan till tank.
Kollar man noga så ser den ut att funka som backventil i öppet läge. Den släpper alltså bara flödet från cylindern till tank.
Vill man ha en backventil där eller spelar det ingen roll ?

Mellan cylinderns + sida och ack sitter också en 2/2 ventil och den ser ut att funka som en backventil i stängt läge.
I praktiken finns ju både för och nackdelar med en sån där installation.
En nackdel borde ju bli att om man slår av fjädringen så kan man aldrig lita på inget händer med flödet ut ur acken innan den är dränerad helt.
Alltså:
Man har full skopa och slår av fjädringen. Inget händer då ,men tömmer man skopan så kommer lastarmarna att höjas trots att ventilen är stängd.

Fördelen är väl att man kan slå på och av fjädringen utan att ventilen dränerar varje gång. Iaf så länge cylindertrycket är lika som trycket i acken.

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Kockum 84-31
Cat IT 18

Jac

#34 » 23:04:50, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det är vanligt att 2-2 ventiler funkar som backventil åt ena hållet, blir en enklare konstruktion eller nåt sånt.
Jag tror nackdelen är större än fördelen.
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bergman, LasseA70 och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Vikabacken

Klaravik

Bobcat

glappfri.nu

Beck Maskin

Crazyride

ME

Ygsbostudios

Koneita

Kilremslagret

Wexal

Nordicc

Bra Verktyg

XLKLäder

SSL Certificates