Man får hoppas att det räcker med 3/4" på ventilerna för kostnadens skull.
Jag tittade i lite fler verkstadshandböcker också men ingenstans nämns storleken på ackumulatorer, bara att det är max arbetstryck på 350 eller 400 bar.
Tjuvtittade på montaget på en L120 E som har två st ackar monterade och det ser
iaf ut som att det är kopplat med 3/4"
slang till ackarna där så då borde det ju räcka
till en L90 får man tro.
Själva ackarna har yttermåtten diam = 150mm, längd = 460 mm. Kollar man i lite produktblad om ackumulatorer med max 350 bars arbetstryck så ligger nog volymen på 3 liter/ st.
Hittade lite info om Hultdins lastarmsfjädring
download/file.php?mode=view&id=34954Det dom kallar flytlägesventil är alltså bara en vanlig 2/2
ventil som öppnar kolvstångssidan till tank.
Kollar man noga så ser den ut att funka som
backventil i öppet läge. Den släpper alltså bara flödet från cylindern till tank.
Vill man ha en backventil där eller spelar det ingen roll ?
Mellan cylinderns + sida och ack sitter också en 2/2 ventil och den ser ut att funka som en backventil i stängt läge.
I praktiken finns ju både för och nackdelar med en sån där installation.
En nackdel borde ju bli att om man slår av fjädringen så kan man aldrig lita på inget händer med flödet ut ur acken innan den är dränerad helt.
Alltså:
Man har full
skopa och slår av fjädringen. Inget händer då ,men tömmer man skopan så kommer lastarmarna att höjas trots att ventilen är stängd.
Fördelen är väl att man kan slå på och av fjädringen utan att ventilen dränerar varje gång. Iaf så länge cylindertrycket är lika som trycket i acken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.