Sida 2 av 3

Re: Eftermontera lastarmsfjädring på L90C

InläggPostat: 15:57:08, 04-11-2017
av Henrik.E
ja-bond77
Att man lär dränera minussidan är ju klart. Det jag menar är om det är standard att dränera acken varje gång man slår om ventilen
,alltså växla acken till tank ?
Man kan ju välja att plugga ena utgången på 6/2 ventilen också så att man bara stänger till acken utan att dränera till tank.
Då kör man alltså ena sektionen av ventilen som acken är kopplad till som en vanlig on/off ventil medans andra sektionen av ventilen
jobbar som en 3/2 ventil och dränerar minussidan till tank.
Hoppas du förstår hur jag menar :grin:


Åsa-Nisse
Om man dränerar minussidan på cylindrarna till tank så lär det väl inte bli stumt när det gungar uppåt eller hur menar du ?
Jag tror inte att det sitter ackar på minussidan med dom eftermarknadskit som finns att köpa.
Kanske inte ens på det som är orginalmonterat men jag är inte 100 % säker :klia:

Re: Eftermontera lastarmsfjädring på L90C

InläggPostat: 19:26:51, 04-11-2017
av ja-bond77
Mmmm... Vad som är "standard" vet jag inte men jag följer bara vad som är logiskt. Ser ingen anledning att göra som din alternativa tankegång, vill inte ha nån bomb...

Skulle säga att Åsa-Nisses tanke inte är korrekt. Det kan helt enkelt inte ske. Med "alla" maskiner finns det återfyllnadsventiler och då får man fyllning på B-acken om man inte dränerar. Vilket ju resulterar i stum fjädring men inte enbart uppåt då. Ska man ha ack på B-sidan(vilket jag inte ser nån nytta med) bör man vara noggrann med att beräkna dess trycksätting... :klia: Orkar inte tänka detta till ända just nu... :klia:

Re: Eftermontera lastarmsfjädring på L90C

InläggPostat: 19:44:01, 04-11-2017
av Jac
Åsa-Nisse skrev:Beträffande våg och fjädring så är det inget som hindrar att använda ihop om man inte är så noga på vikterna. Vågarna fungerar, men man har ingen noggrannhet på vägningen i och med att trycket varierar i systemet.


Ojämnheterna i backen som du kör över får trycket att variera. Med lastarmsfjädring jämnas tryckstötarna ut.

Re: Eftermontera lastarmsfjädring på L90C

InläggPostat: 23:36:06, 04-11-2017
av Jac
Tänkte jag skulle rita om ja-bond's koppling för att den skulle bli lättare att förstå men det var inte så enkelt. ja-bond77 @ [Traktorgrävare/Grävlastare] Lännen 860S' liv o leverne!
Prövade att rita om den med 2st 3/2-ventiler, iallafall tycker jag att det blev lättare att se hur det funkar då. Notera att jag bytte ut den pilotstyrda backventilen till en pilotstyrd 2/2-ventil, jag tror det är nåt sånt som sitter där.

Det är lite lättare att tänka när man kan flytta runt symbolerna på skärm eller papper. Jag kom på en alternativ koppling som kanske är att föredra.
Vet inte om det blir bättre eller sämre när man ska koppla det "in real life" men på mitt papper ser det bra ut.

Om man klickar på bilderna blir dom både större och skarpare.



Bild
Bild

Re: Eftermontera lastarmsfjädring på L90C

InläggPostat: 23:46:55, 04-11-2017
av Jac
Nu handlar ju den här tråden egentligen om lastarmsfjädring till lastmaskin så här är schema för inkoppling på lastmaskin/frontlastare.

En ackumulator är bara fjädring även om jag räknar med att friktion i cylindern ger ganska mycket dämpning. Om man har lust att experimentera kan man montera en nålventil eller en strypbackventil närmast ackumulatorn för att kunna justera in lite mer dämpning, om än ganska primitiv.
En riktig stötdämpare har gärna tryckbegränsningventiler med lågt tryck parallellt med nålventil för att tackla ovanligt snabba rörelser men det är overkill här.



Bild

Re: Eftermontera lastarmsfjädring på L90C

InläggPostat: 10:16:33, 05-11-2017
av ja-bond77
Mera komplett svar än det där får man leta efter! :grin: Har aldrig ens funderat på att parallellkoppla fjädringssystemet själv men helt klart fungerar det ju. Jag har så pass rejäl 6/2 ventil på min grävlastare så några stryp-/värmeförluster tror jag inte jag har. Eller ej märkbara i varje fall, fast systemet baserar sig på seriekoppling.

Re: Eftermontera lastarmsfjädring på L90C

InläggPostat: 10:37:07, 05-11-2017
av Jac
Tack för det! :) Nej det med tryckfall är nog inget reellt problem så länge man har samma portstorlek som ventil och cylinder, det var bara nåt som måste nämnas.

En annan sak är att det kan vara rent monteringstekniska för- och nackdelar med de olika varianterna men det får nån annan spekulera i. :)

Re: Eftermontera lastarmsfjädring på L90C

InläggPostat: 18:00:18, 05-11-2017
av Jac
Hittade en Takeuchi TW9 hjullastar variant här. Ser ut som den laddar upp ackumulatorn till 110 bar även om lastarmsfjädringen är avstängd. Kanske vill man ha ett halvhögt tryck så att lastaren inte ska röra sig så mycket när man slår på fjädringen.

Där är en ventil för dränering av acken men det visas inte hur den aktiveras.

Bild




Bild

Re: Eftermontera lastarmsfjädring på L90C

InläggPostat: 10:24:05, 06-11-2017
av Henrik.E
Man får tacka för utförliga svar och beskrivningar :buga:

Jag hittade en verkstadshandbok för L90E på jobbet och då är det inkopplat och beskrivet så här.
Det sitter bl.a en ventil där som utjämnar trycket i acken med lyftcylinderns +sida innan det går att aktivera lastarmsfjädringen.
Man verkar också sköta hastigheten på fjädringen genom strypning av flödet på minussidan.
Då funkar det ju ungefär som jag trodde i första inlägget.


Lyckades inte få bilderna åt rätt håll :???:



Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Eftermontera lastarmsfjädring på L90C

InläggPostat: 10:47:51, 06-11-2017
av Jac
Bilderna roterar fint, problemet är att browsern inte uppdaterar förändringarna utan läser den gamla sidan. Tryck Ctrl + F5 efter rotation så ser du hur det blir.

Re: Eftermontera lastarmsfjädring på L90C

InläggPostat: 13:24:35, 06-11-2017
av Jac
Bra bilder du postade, intressant läsning. :thumme:
Men fattas det inte en sida? Sidan 54 kanske?

Re: Eftermontera lastarmsfjädring på L90C

InläggPostat: 13:54:41, 06-11-2017
av Henrik.E
Jac skrev:Bra bilder du postade, intressant läsning. :thumme:
Men fattas det inte en sida? Sidan 54 kanske?


Skulle bara kolla så att du var med :grin:

Här kommer den saknade sidan.


Bild

Re: Eftermontera lastarmsfjädring på L90C

InläggPostat: 21:48:01, 08-11-2017
av Henrik.E
Det enklaste sättet att bygga det på lär ju vara enligt Jac:s sista hyudraulschema och det får nog bli så jag gör.

Bild

Vill nog testa med två ackumulatorer med olika förtryck kopplade parallellt för att få större lastområde som fjädringen jobbar på.
Vid låg last används den med lägst förtryck och med hög last får denna ack bara bottna.

Då kommer lite mera frågor och funderingar på vad man ska ha för material.
Ska man ha kolv eller membranackar ?
Vilken storlek på ackumulatorer kan vara lämplig för en L90 och hur lång fjädringsväg vill man ha ?
Lyftcylindrarnas diameter är 130 mm och totala slaglängden är 710 mm. 710 mm flyttar lastarmarna 3,9 meter.
Efter lite uträkningar så blir fjädringsvägen 207 mm längst ut på lastaren om lyckas evakuera totalt 1 liter olja från båda cylindrarna.
Hur stor ack ska man då ha ?
En 1 liters ack lär man ju inte få i 1 liter i om man samtidigt ska ha ett förtryck på 25-30 bar i.
Lättast är kanske att kolla på en annan L90 vad som sitter där.

Jag misstänker att man lär upp på 2,5-3 liters volym för att få en fungerande fjädring men nån annan kanske har mer koll ?

Sen är ju frågan vad man ska ha för storlek på ventilerna ?
Ska man gå på 3/4 " ventiler och sen justera ner farten med strypventil eller vågar man sätta dit 1/2 " ventiler direkt ?

Jac:
Hur beräknar man storleken på en dysa ? Finns det nån tabell eller kalkylator man kan använda så man ser vilka flöden och tider man hamnar på ?
Man lär väl veta tryck, viskositet, typ av dysa mm.

Re: Eftermontera lastarmsfjädring på L90C

InläggPostat: 01:49:56, 10-11-2017
av Jac
Om vi antar att fjädringshastigheten maximalt blir samma som hastigheten vid full fart sänkning (bara för att börja nånstans). https://www.volvoce.com/-/media/volvoce ... f?v=CSEyPw
En cylinders plussida rymmer 9,42 liter. Sänkning tar 2,3 sekunder alltså 245 lpm ut från en cylinder. Redan där är vi uppe i 14.4 m/s på oljan i en 3/4" slang vilket är dubbelt mot vad som vanligtvis rekommenderas.
T'ar man på en 1/2" slang till en 6/2-ventil så är man uppe i 30 m/s i den slangen. Tryckfallet över 1 meter slang blir bara 10 bar men med så mycket tryckfall på en så kort slang så räcker det med 2 st 90-gradare så har man dubblat tryckfallet.
Tryckfallet är väl innanför men 30 m/s i en slang låter inte bra... Om mina antagande stämmer så blir denna hastighet ett extremfall och vanligtvis är det kanske bara 20% så hög hastighet. Svårt att säg vad som är ok men 3/4" är väl det säkrare valet.
Edit: ovanstående är för bara en cylinder, räknar man på oljan från 2 cylindrar så blir det helt klart 3/4".


Angående dämpning:
Volvo skriver "strypningarna i CT3 och CT1 begränsar flödet från lyftcylindrarnas minussidor och dämpar därmed svängningarna i lastarmarna".

Min första tanke är att den meningen inte stämmer. Dysan i ett logikelement (CT3) är vanligtvis nånting i stil med 0,5mm och är till för att CT1 ska kunna dränera baksidan och därmed få logikelementet att öppna. 0,5 mm är så litet att dämpningsbidraget är helt försumbart (typ 0,4 lpm för bägge cylindrarna tillsammans...). I tillägg så är det ju ingen dyseffekt i CT1 i riktning ut från logikelementet. Jag tror hellre att fjädern i backventilen CT2 är lite styvare (kanske 5-6 bar) och därmed funkar hela logikelementet som en tryckbegränsningsventil. Vid så låga tryck på piloten så har även logikelementets egen fjäder en inverkan, den kan också vara på 5 bar eller nåt, så totalt blir det kanske en 10 bars tryckbegränsare.

Min andra tanke är mer nåt i stil med "vad krävs det av komponenterna för att det som står där ska kunna vara sant". Tja om det sitter en jättedysa i (typ 3mm) så blir det 13,5 lpm vid 10 bar. Om bara sätesventilen CT1 klarar kanske det dubbla eller nåt sånt så borde det funka...(känns som nåt man vill simulera först, har inte helt koll). Tryckbegränsningsventil parallellt med en dysa, då blir det mer likt en riktig stötdämpare. Men så som det är ritat så går det inte att komma ifrån att det blir en tryckbegränsningsventil av det hela samt att ventil CT1 knappast bidrar med dämpning hur man än vinklar det.
Chansen för att jag träffar rätt i ovanstående analys är nog knappt 50% på en bra dag men jag är ändå optimistisk.


Att ersätta en så komplex dämpning med bara en enkel strypning kan nog funka så länge man håller sig på stångsidan ("returdämpning").
En strypning på lastsidan in mot ackumulatorn är nog en mindre bra idé (även om jag själv tipsade om det innan) eftersom motståndet över en dysa går upp med kvadraten på hastigheten. En justering som verkar lagom på normalt gung kan bli alltför styv och nästan låsa rörelse om man kör på en skarp kant som ger hög hastighet på cylindrarna. Men visst, värre än att köra utan dämpning blir det ju aldrig.


Orifice (dysa) equation på kapitel 3.2 här: https://www.iei.liu.se/flumes/tmhp51/fi ... sPneum.pdf
Tryckförlust genom dysor är oberoende av viskositet så länge man håller sig till hydraulikolja vid normal temperatur.

Re: Eftermontera lastarmsfjädring på L90C

InläggPostat: 19:37:19, 10-11-2017
av ja-bond77
Varför vill man dämpa egentligen? Tycker det viktigaste är väl fjädringen ändå? Kolvtätningarna dämpar alldeles tillräckligt på min Lännenbom. Så mycket att fjädringen är inte användbar i praktiken vid slyröjning utan jag kör nog med urkopplad fjädring då...

... och kolvackumulator skulle jag nog välja. De kan inte överbelastas i varje fall. Och tror de är mer långlivade. Men gaskolvens tätning slits iofs, har ett byte framför mig på Lännen nu igen...