Sida 1 av 1

Svängmotor Palfinger pk42002

InläggPostat: 23:36:39, 16-11-2017
av lastvagn8
Hej,

Jag har problem med en kran som svänger ojämnt. Funderar på lasthållningsventilen som sitter monterad, varför den är konstruerad som den är. Och såklart om någon av er har ett uppslag till felet. kranen har inte gått många timmar (600-700h) felet har vart från början. bifogar schemat
Bild

Re: Svängmotor Palfinger pk42002

InläggPostat: 00:12:33, 17-11-2017
av Jac
Jag tror 40 bars ventilerna är till för att belasta ena motorn mer åt ena hållet och andra motorn mer åt andra hållet. På så vis blir pinjongerna förspända mot kuggflanker åt olika håll och glappet i svängkransen "elimineras".

Jag hade börjat med att kolla att trycken faktiskt är det som står på schemat. Dock ser det ut som det behöver skruvas isär lite för att få till det. Lasthållarventilerna måste provtryckas utan pilot.

Re: Svängmotor Palfinger pk42002

InläggPostat: 06:31:24, 20-11-2017
av akkamaan
"svänger ojämnt"...
menar du då orytmiskt eller att kranen har olika hastighet i de båda riktningarna?
Antar att du menar orytmiskt...
Har felet pågått sedan kranen var ny?
Är det nån skillnad i rytmik om gravitation ligger an på svängen som en del av den hydrauliska lasten på motorerna?

En fundering...
Vardera motorn verkar ju ha en mekanisk broms som troligen friläggs när man trycksätter motorerna (se de streckade ledningarna från skyttelventilen i nerkant på schemat). Om kranen vill röra sig fortare (av gravitation eller rörelseenergi) än pumpflödet den får så sjunker ju pumptrycket till motorerna och bromsen nyper till lite, kranen bromsar upp och pumptrycket till motorerna stiger igen. Det här skulle kunna orsaka oscillering eller orytmik.
Kanske det finns justering för dessa bromsar (belägg) som troligen slits en del....

Re: Svängmotor Palfinger pk42002

InläggPostat: 14:01:25, 03-12-2017
av lastvagn8
hej,

tack för input och teorier. Tydligen har en annan verkstad börjat felsökningen och kunden väljer att fortsätta där. ringde tydligen mest för att de var sällskapssjuka. men problemet uppstår endast vid väldigt långsamt körning, och den är orytmisk då det uppträder.

Min teori är att de är just i det absolut lägsta området som motorn kan rotera, enligt nån artikel jag läste så kan det skilja lite mellan motorer i verkningsgrad och om den ena motorn avviker för mycket så blir det en ojämn gång pga av tryckfallet varierar. när operatören ökar flödet (hastigheten) så stabiliserar sig tryckfallet genom motorerna och kranen går jämnare.

Får se om jag får ett försök på den vad det lider. Vad jag förstod av chauffören så skulle de plocka bort fjädrar till svängbromsen för att se om det blir bättre. Det tänker jag är helt meningslöst. men men...
Återkommer med uppdatering när det blir!

/jim