Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hur grov slang från tank?

52 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Lennie Vind (trådstartaren)

#1 » 09:12:15, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag behöver bygga en extra hydraultank till min Holder och undrar hur grov slang jag behöver mellan tankarna?
Slangen kommer vara 2-3m lång och pumpen pumpar som mest 17 l/min.
Extratanken kommer sitta på taket så det finns lite självtryck ner till orginaltanken.
Lennie Vind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:21:58, 28-09-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder c30



QV_

#2 » 09:58:50, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle jag montera en extra tank högre än originaltanken på min grävare så kommer all "extra hydralolja" rinna ut ur originaltankens avluftning.
Men du kanske plugga det.

Jag skulle använda samma dimention som sugledningen till pumpen, eller storleken strax större.

Kan man inte få problem med ökat mottryck?
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Jac

#3 » 11:03:54, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Kan man inte få problem med ökat mottryck?


Det blir ca 0,9 bar per 10 meter höjdskillnad, alltså kanske 0,1 bar extra här. Bara fördel för suglinjen.

Hur grov är nuvarande sugslang?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Lennie Vind (trådstartaren)

#4 » 11:17:09, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avluftningen flyttas till extratanken.
Jag vet inte hur grov nuvarande slang är, måste gräva mig in i mitten av maskin för att se, men det var ju ett bra mått att gå på.
Har en rulle 1\2` som jag tänkte använda men blev osäker om det räcker.
Lennie Vind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:21:58, 28-09-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder c30

BM 4 ever

#5 » 11:21:15, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad ska du ha så mycket olja till?
Nyfiken i en strut :razz:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

QV_

#6 » 11:24:19, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
QV_ skrev:Kan man inte få problem med ökat mottryck?


Det blir ca 0,9 bar per 10 meter höjdskillnad, alltså kanske 0,1 bar extra här. Bara fördel för suglinjen.

Hur grov är nuvarande sugslang?


har ju sett motorer med spilledning med angivet max mottryck och det är ju i de trakterna.
På min kan jag ställa om till hammarhydralik med fri retur för att få lågt mottryck..
men du har mera erfarenhet av hydralik än vad jag kommer att få.
Har insett att det är inte bara olja in / olja ut vilket jag har trott tidigare.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Jac

#7 » 11:47:59, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:har ju sett motorer med spilledning med angivet max mottryck och det är ju i de trakterna.

Jo det är sant att läckoljetryck från motorer ska vara lågt men de jag har sett tål ofta ett par bar så tiondels bar klarar dom. En del axialkolvspumpar kan vara kinkigare på det.


QV_ skrev:Har insett att det är inte bara olja in / olja ut vilket jag har trott tidigare.
:)


Det rekommenderas vanligtvis max 1 m/s i sugledning och då blir det faktiskt 3/4" slang. Om man sen räknar tryckförlust pga flöde med kall olja vid minusgrader så är det bara att öka på mer men frågan är vad som är acceptabelt i praktiken... Lite kavitation på sugsidan vid kallstart tål nog en kugghjulspump utan problem.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Lennie Vind (trådstartaren)

#8 » 19:01:30, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver för att få upp flaket på Tippvagn
Lennie Vind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:21:58, 28-09-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder c30

InläggDetta inlägg har raderats av Lennie Vind den 19:02:40, 25-12-2017.
Anledning: Dubblett

akkamaan

#10 » 19:11:05, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Industristandard" rekommendation är att hålla oljehastigheten i sugledningar under 1.2 m/s.
Med dina max 17 l/min så skulle du klara dig med 3/4". men du kan behöva lite grövre om pumpen ligger under tanken, om sugledningen är onormalt lång, eller om det är iskalla förhållanden (tjock olja)
Här en liten "kalkylator" du kn använda dig av. Bara mata in ditt pumpflöde i den gröna rutan...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

Hansborg

#11 » 20:46:03, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:"Industristandard" rekommendation är att hålla oljehastigheten i sugledningar under 1.2 m/s.
Med dina max 17 l/min så skulle du klara dig med 3/4". men du kan behöva lite grövre om pumpen ligger under tanken, om sugledningen är onormalt lång, eller om det är iskalla förhållanden (tjock olja)
Här en liten "kalkylator" du kn använda dig av. Bara mata in ditt pumpflöde i den gröna rutan...

Varför behövs det grövre ledning om pumpen ligger under tank?


Hur som, 1 tum blir mitt förslag.. :idee3:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

rospigg

#12 » 22:46:30, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt förslag skulle vara minst 3/4, men hellre en 1" slang.

Tänk att du ska hälla i 20 liter motorolja genom en slang, slangen är 2 meter lång.
Hur grov skulle du önska att slangen var: 1/2" - 3/4" eller 1"
Dunken ska vara nästan tom på en minut.
Hydraulpumpar mår inte bra av att suga olja, deras jobb är att trycka ut olja.
/Rp

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Jac

#13 » 00:48:14, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I utgångspunkt är jag enig men en kugghjulspump kan ändå suga med typ 0,2 bar utan problem.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#14 » 03:22:11, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Varför behövs det grövre ledning om pumpen ligger under tank?

Det är flera faktorer som ger motstånd fär oljan att ta sig till pumpen.
1. Man glömmer oftast att det inte är pumpen som suger åt sig oljan, utan det är faktiskt atmosfärstrycket som trycker in oljan i pumpen när pumpen skapar ett tomrum (vakuum-utrymme) mellan kuggarna när den roterar. Finns det inget atmosfärstryck så kan inte pumpen "suga" åt sig någon olja. Fråga en flygplanstillverkare hur de löser hydrauliken och oljeförsörjningen på 10000-13000+ meters höjd....
2. Oljans inre motstånd eller viskositet gör the svårare för atmosfäsrstrycket att trycka in olja i pumpens tomrum. Om tomrummet skapas snabbt dvs högt pumpvarvtal så kommer hög viskositet att skapa ett högre undertryck på pumpens sugsida.
3. Oljans densitet påverkas av jordgravitationen. Jordgravitationen är 9.81 m/s^2, vilket gör att högsta teoretiska "sug"-höjd för en pump är ca 9.81 meter. Höjd viskositet minskar den "sug"-höjden.
4. Oljans friktion mot rör/slangledningens väggar blir förhållandevis högre per l/s ju mindre ledningsdiametern är, eller ju mindre ledningsdiameter dest högre oljehastighet och därmed rörelsefriktion (förluster). Och det är därför oljehastigheten för en viss viskositet är den kritiska parametern för ledningsdimensioner.

Om summan av alla dess faktorer, 1-4, måste hålla en max totalnivå för att en pump inte ska kavitera, så måste nån faktor förbättras om en annan faktor försämras. Dvs det man i detta "förlorar på gungorna måste man ta igen på karusellerna". Eller om vi ökar sughöjden så måste vi t ex minska viskositeteten, minska oljedensiteten, öka atmosfärstrycket, eller i det här fallet minska ledningsmotståndet/friktionen genom att öka ledningsdiametern.
Atmosfärstrycket kan vi inte påverka eftersom det är en "naturkraft", men vi kan på konstgjord väg öka trycket på oljans vätskeyta i tanken. Vi ökar helt enkelt trycket i tanken (som måste vara helt avtätad) med någon tiondels bar. Många maskiner har såna system inbyggda för att säkerställa god oljetillförsel till (den avancerade och dyra) hydraulpumpen under t ex kyla då viskositeten (och även oljedensiteten något) ökar.
Ligger man i underkant på alla faktorer så kommer systemet att falera om t ex kyla sätter in, eller om pumpen blir sliten så att den "suger" sämre (inte kan skapa tillräckligt stort vakuumutrymme), vilket medför en kapacitetsminskning...
Jag skulle vilja påstå att "sughöjd" och ledningsdiameter är de två faktorer som man i första hand enkelt kan påverka när man konstruerar hydraulsystem. Av det två så är ökad ledningsdiameter den faktor som påverkar övrig design minst och är därför att föredra.
Jag vet att du känner till alla dessa saker "var för sig" men kanske inte tänkt på att sätta ihop dem som jag gjort nu. Det kan ju också finnas följare av tråden som inte har samma kunskap/erfarenhet som "oss äldre"... :cool:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

Michael Meier

#15 » 09:57:04, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror Hansborg fokuserade på "under tank" och då vinglade hans tankar iväg :)

akkamaan, du menade "under tank" som ett beskrivande/definierat ord till skillnad mot "inuti tank" "ovanför tank" , vi tolkade det mer som om pumpen är under tanken behöver den större sugledning än om den var ovanför tanken ...
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Fosson och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se