Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Vilken hydraulolja till mim maskin.

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Humlegaard (trådstartaren)

#1 » 08:37:36, 02-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min ASJ PARCA lever fortfarande!

Eftersom vi har begåvats med en hel del snö så är PARCAn ett bra verktyg. Sist jag körde snö med den, för någon vecka sedan gick det inte att lyfta skopan mer än 1,5 m högt. Det låter lite (inbillar jag mig) som om hydrauloljan skvimpar lite och sen är det slut.

Nu till saken, vågar jag fylla på (jag vet inte vad det är för olja i nu) och i så fall vad ska jag köpa?

Jag behöver maskinen nu, sen i vår ska jag byta alla oljor.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Humlegaard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:18, 27-02-2012
Ort: Nordligaste Småland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania TGB30
Scania TGB30 "husbil"
ASJ Parca 654



Humlegaard (trådstartaren)

#2 » 10:35:58, 02-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltema hydrauloljan?
10l/429:-

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Humlegaard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:18, 27-02-2012
Ort: Nordligaste Småland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania TGB30
Scania TGB30 "husbil"
ASJ Parca 654

Jac

#3 » 10:44:30, 02-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl knappast miljöolja i den maskinen så det går nog bra. Swedol är nog billigare än biltema.
När byttes oljan sist?

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Berit

#4 » 10:50:53, 02-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.swedol.se/handel-46-20l.html
Ska du ha hydraulolja finns det billigare än biltema
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

magirus

#5 » 10:51:44, 02-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man må va väldigt uppmärksam på Biltemas oljepriser!!
DU kan spara många hundralappar på att kolla in Swedols eller Lantmannas först!!
magirus
 

Humlegaard (trådstartaren)

#6 » 11:19:55, 02-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!
Ingen aning när oljan byttes sist. Jag tänker göra det till våren, ihop med filter mm.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Humlegaard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:18, 27-02-2012
Ort: Nordligaste Småland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania TGB30
Scania TGB30 "husbil"
ASJ Parca 654

Jac

#7 » 13:06:09, 02-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju inte omöjligt att du har vatten i oljan/ isproblem då.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Humlegaard (trådstartaren)

#8 » 13:49:05, 02-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte omöjligt. Inga spår av vatten på den oljan jag settsåhär långt dock. Nu har jag tippat i 20 liter av swedols olja och inväntar motorvärmarens effekt.

Ny fråga, motorn har nog mycket dålig kompression och kräver startgas vid temperaturer under +10. Kan något göras, som är ekonomiskt försvarbart?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Humlegaard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:18, 27-02-2012
Ort: Nordligaste Småland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania TGB30
Scania TGB30 "husbil"
ASJ Parca 654

Mattias Petterson

#9 » 13:58:08, 02-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller ventilerna tätt?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Humlegaard (trådstartaren)

#10 » 14:08:49, 02-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Håller ventilerna tätt?
Ja lastarn stannar i den positionen jag vill.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Humlegaard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:18, 27-02-2012
Ort: Nordligaste Småland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania TGB30
Scania TGB30 "husbil"
ASJ Parca 654

Mattias Petterson

#11 » 14:15:06, 02-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Humlegaard skrev:
Mattias Petterson skrev:Håller ventilerna tätt?
Ja lastarn stannar i den positionen jag vill.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Jag tänkte på de i motorn...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Humlegaard (trådstartaren)

#12 » 14:20:15, 02-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:
Humlegaard skrev:
Mattias Petterson skrev:Håller ventilerna tätt?
Ja lastarn stannar i den positionen jag vill.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Jag tänkte på de i motorn...
Hoppsan, vet inte. Du menar att jag borde börja med att få ventilerna justerade?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Humlegaard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:18, 27-02-2012
Ort: Nordligaste Småland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania TGB30
Scania TGB30 "husbil"
ASJ Parca 654

Mattias Petterson

#13 » 14:25:00, 02-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja otäta ventiler ger ju låg komp..
Men jag misstänker att de kan behöva slipas in.... men en ventil justering är ju just budgetfix....
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

akkamaan

#14 » 16:43:32, 03-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Humlegaard skrev:Ingen aning när oljan byttes sist. Jag tänker göra det till våren, ihop med filter mm.


Det finns tre "metoder" att byta hydraulolja i ett hydraulsystem.

Metod 1. Man byter oljan i hydrauloljetanken och låter den nya oljan blanda sig resten av den gamla oljan i systemet.

Metod 2. Man tömmer HELA systemet, dvs även hydraulcylindrar och slanga på olja, spolar rent, och startar om med ny olja i hela systemet. Metoden är nödvändig när oljan innehåller vatten och är mjölkig eller ogenomsynlig. Man avslutar metod 2 med att köra den nya oljan i systemeet genom ett vattenavskiljande filter så att hela systemet blirr vattenfritt.

Metod 3. Man använder ett "kontinuerligt utbytessystem" av oljan dvs man fyller på när det fattas olja. Det var det systemet du just använde när du just fyllde på 20 liter.


Metod 1 och 3 är i princip likvärdiga eftersom ingen av de två metoderna inkluderar ALL olja i systemet.
Metod 2 används när oljan är förorenad med vatten, dvs är "mjölkig" och inte "klar". Metod 2 brukar efter ett sånt oljebyte avslutas med att hela systemet körs genom ett vattenabsorberande filter.
Om den gamla oljan ser klar och ren ut så är nog metod 3 den enda ekonomiskt försvarbara om man inte väljer metod 2. (nu får jag nog på "tafsen" av några medlemmar :lmao: )
Börja med att fundera på anledningen till att du just använde metod 3, innan du börjar fundera på att använda metod 1.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

Humlegaard (trådstartaren)

#15 » 18:30:07, 03-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Börja med att fundera på anledningen till att du just använde metod 3, innan du börjar fundera på att använda metod 1.


Det där var tänkvärt.

Anledningen till metod 3 är nödlösning i avvaktan på tid, värme och ekonomi.

Jag fick i en skvätt olja och lastaren gjorde sitt jobb. Nu blev det (av samma anledning kanske) bra en partsiell framgång tack vare att motorn dog. Igensatt bränslesystem troligen.

Maskinen har inga egna batterier, mer än som prydnad. Så när maskinen som första gången tänkte jag att, inga problem jag kablar igång den med lastbilen. Men när den stannade för 3:e gången och den stod dumt till på länsvägen kopplade jag bara dragstången och knuffade in den på gårdsplan. Men den är ruskigt tungstyrd utan motorn igång, så den blev stående alldeles ute vid vägen men farligt nära ladans gavel.

Så ett mindre problem blev ett större i andra ändan.

Gamla maskiner är som en välsignelse dör tålamodet.

Nu får maskinen stå och skämmas tills i morgon.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Humlegaard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:18, 27-02-2012
Ort: Nordligaste Småland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania TGB30
Scania TGB30 "husbil"
ASJ Parca 654


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se