Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hydrauldriven vattenpump

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 13:05:35, 31-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kikar runt efter en hydrauldriven vattenpump i häradet 200bar med ett vattenflöde på ca 65L/min

Jag hittade denna sidan http://amas.se/dynaset/hydraulisk-vattenpump/

Då skulle det isf fungera med den som ger 180bar och 90L/min. Den drar max 115L/min och 210bar på oljesidan.

Kan jag räkna ut vad den drar om jag flödar 65L/min vatten?

Vad händer rent praktisk om flödet på oljan inte räcker till?
mattiaz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


bonnen513

#2 » 14:33:44, 31-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

lägre vattenflöde bara
60/90*115=83 liter olja

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x

mattiaz (trådstartaren)

#3 » 15:18:24, 31-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar! :buga:
mattiaz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

akkamaan

#4 » 16:18:43, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hemsidan för pumpen säger...
"FÖRDELAR:
Lineär flödes- och tryckkontroll 0-100 % direkt med det hydrauliska flödet. Inga roterande delar, bara två rörande delar, kompakt och lätt att underhålla."
Det borde innebära att du i princip (teoretiskt) får ett vattenflöde proportionellt mot oljeflödet
Det blir (teoretiskt) som bonnen513 beräknar
65/90*115=83 liter olja
"ah come on"
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet

mattiaz (trådstartaren)

#5 » 17:39:28, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fler dumma frågor då... :huh:

Om jag vill ha möjlighet att plocka ut olika vattenflöden 32L/min eller 65L/min eller 90L/min måste jag då ha en variabel hydraulpump? Det verkar skilja en hel del i pris.
mattiaz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

akkamaan

#6 » 18:52:51, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:Fler dumma frågor då... :huh:

Om jag vill ha möjlighet att plocka ut olika vattenflöden 32L/min eller 65L/min eller 90L/min måste jag då ha en variabel hydraulpump? Det verkar skilja en hel del i pris.

Enkalst vore att variera pumpvarvtalet. Hur driver du hydraulpumpen?
Med elektrisk växelströmsmotor så skulle det gå få steglöst variabelt pumpvarvtal med hjälp av frekvensstyrning

För övrigt så är det en jättebra fråga! :thummar:

Det finns också dubbel och trippelpumpar som man med ett ventilsystem kan låta flödet stega upp och ner.
Ett exempel med en dubbelpump som ger 75 lpm resp 37.5 lpm så kan du få ut tre olika oljeflöden, 37.5, 75.0 och 112.5 lpm
Vilket då ungefärligen skulle ge dina 32-65-90 lpm.
Samma sak med en trippelpump med 3x37.5 lpm

Tredje varianten vore då en variabel pump, men den blir definitivt inte "budget vänlig"....Kommer att kräva en del
"ah come on"
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet

mattiaz (trådstartaren)

#7 » 19:45:34, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den kommer att sitta på en äldre unimog isf. Jag är lite osäker på om det öht är genomförbart med ett kraftuttag till då det redan sitter en vattenpump på den.
Men jag tror att det finns möjlighet till ett motorkraftuttag.

Kruxet är att jag vill kunna köra den befintliga vattenpumpen på rätt varvtal (vet inte vilket men ca 1300-1500). Vilket gör att varvtalet inte funkar att reglera med.

Så min fråga är eg vad händer om jag har en hydraulpump som ger tex 115l/min vid 1300 varv men jag använder bara 30l/min.
mattiaz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

bonnen513

#8 » 20:46:48, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

du kommer generera en massa värme och få en hetvattentvätt
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x

akkamaan

#9 » 22:19:57, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:Den kommer att sitta på en äldre unimog isf. Jag är lite osäker på om det öht är genomförbart med ett kraftuttag till då det redan sitter en vattenpump på den.
Men jag tror att det finns möjlighet till ett motorkraftuttag.

Kruxet är att jag vill kunna köra den befintliga vattenpumpen på rätt varvtal (vet inte vilket men ca 1300-1500). Vilket gör att varvtalet inte funkar att reglera med.

Så min fråga är eg vad händer om jag har en hydraulpump som ger tex 115l/min vid 1300 varv men jag använder bara 30l/min.

Så här fungerar "matematiken" runt detta...
först så vill jag tipsa om en enkel formel för att beräkna hydraulisk effekt.
kW = l/s × MPa
100 bar = 10 MPa
120 l/min = 2 l/s
så med det så kan vi beräkna pumpens uteffekt vid 115 l/s och 210 bar
115/60 × 210/10 = ̶5̶0̶.̶2̶5̶ kW Ooops tryckte 5 istf 4 i hastigheten, 40.25 kW ska det vara
Nu använder du bara 30 l/min av totalt 115 l/s dvs 26%. de övriga 74%-en, dvs 29.75 kW kommer att bli värme som stryps bort i en flödesregleringsventil.
Om du däremot använder det dubbelpumpsystem jag föreslog ovan så kommer den av de pumpar du inte utnyttjar att gå på lågtryck med mycket små värmeförluster. Dessutom är det "svårt" att bygga fullt tryck om en stor del av oljeflödet från en enkelpump skall länkas av till tank...
Därför är det alltid bättre att reglera flöde med varvtal, flera pumpar eller en variabel pump....
Att dela ett redan högt flöde till en mindre nyttodel är inte bara oekonomiskt, det skapar också ett enormt värmeproblem som sedan måste kylas bort
Senast redigerad av akkamaan 23:11:22, 02-04-2018, redigerad totalt 2 gånger.
"ah come on"
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet

bonnen513

#10 » 22:25:53, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

lite räknefel eller missade jag nåt, 37 kW värme borde det bli
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x

Simon_91

#11 » 22:47:27, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte köra drivsidan optimalt för befintlig pump och istället spilla bort en lagom mängd på vattensidan? Typ en lagomt öppnad ventil ut på marken.

Är ju ingen snygg lösning dock.

Edit: tänkte inte på att det var lite högre tryck än vanlig bevattning :ohnej:
Simon_91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mattiaz (trådstartaren)

#12 » 23:11:33, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vatten är en bristvara i det här fallet (brandsläckning)

Om jag jämför en Parker F1 med en Parker F2 så verkar det skilja ca 7tkr vid en snabbtitt på första bästa hemsida. En variabel är typ dubbelt så dyr.
Kanske inte är så dumt med en F2 då...

Hur dimensionerar/utformar man övriga hydraulsystemet? Skulle behöva få ett hum om kostnader och då är det ju lite bra att veta vad som går åt.
mattiaz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

akkamaan

#13 » 23:15:55, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:lite räknefel eller missade jag nåt, 37 kW värme borde det bli

My bad... Sorry
Ooops tryckte 5 istf 4 i hastigheten, 40.25 kW ska det vara
115/60 × 210/10 = 40.25 kW

74% av 40.25 kW = 29.75 kW.....
"ah come on"
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet

akkamaan

#14 » 23:40:48, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:Vatten är en bristvara i det här fallet (brandsläckning)

Om jag jämför en Parker F1 med en Parker F2 så verkar det skilja ca 7tkr vid en snabbtitt på första bästa hemsida. En variabel är typ dubbelt så dyr.
Kanske inte är så dumt med en F2 då...

Misstänkte brandsläckning var syftet...
Huvva vilken grett pump för ditt syfte...
Modellen F2-70/35 är ju i det närmaste samma siffror som jag exemplifierade ovan.
Kör den på 1000-1100 rpm så har du dina önskade flöden, de elektriska reglerventilerna redan inbyggda/påbyggda i pumphuset...
Parker F2 pdf
Bild
Hur dimensionerar/utformar man övriga hydraulsystemet? Skulle behöva få ett hum om kostnader och då är det ju lite bra att veta vad som går åt.

Bild
Tycker du ska kontakta Parker för slutgiltig konsultation om resten av systemet. Då får du säkert garanti på pumpfunktionen också
"ah come on"
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet

mattiaz (trådstartaren)

#15 » 14:28:41, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skiter sig från start. Inget annat kraftuttag är möjligt att få dit.

Unimog har dock ett eget hydraulsystem men det drivs av remmar från motorn och har inte alls den kapaciteten som hade behövts
mattiaz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates