Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Bonnaflytläge?

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Inge79

#16 » 00:13:52, 09-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet


3 personer gillar det här inlägget.
Inge79
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:05, 23-09-2007
Ort: Bardufoss



bonnen513

#17 » 07:55:41, 09-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle bara vart elektrisk också
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Inge79

#18 » 12:39:13, 09-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Skulle bara vart elektrisk också


???
Inge79
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:05, 23-09-2007
Ort: Bardufoss

akkamaan

#19 » 20:52:37, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Skulle bara vart elektrisk också

Ventilen Inge79 viasr på är elektisk on/off med hjälp av en enkel vippströmbrytare och ett eventuellt relä.
Den här ventilen är vad som behövs för att ge flytläge på en hydraulcylinder eller hydraulmotor. Anslutningen till tank från ventilen ör att krav för att inte oönskade tryck och undertryck skall skapas.


Vad gäller återfyllnadsventiler så är de vanligen integrerade med chockventilerna för funktionen såvida chockventilerna är av cartridge typ som sitter vid arbetsporten i ventilpaketet. Separata chockventiler klarar som regel inte återfyllnad.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Filijox (trådstartaren)

#20 » 12:47:42, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okay. Det verkar ju logiskt. Min ursprungliga idé med skillnaden att man kopplar både + & - till tank och adderar en chock/antikav-ventil.

Jag vet att hammars säljer en chockventil med återfyllnad (antikavitation) som släpper överskott till tank/acc, så en sådan, en 6/2-ventil (eller den specifika flytlägesventilen) och lite T -kopplingar och grejer så borde man få till ett teoretiskt problemfritt flytläge...
Filijox
 

ac tc

#21 » 09:21:58, 07-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lastdämpning ger oxo lite "flytläge", finns färdiga lösningar.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Filijox (trådstartaren)

#22 » 17:42:47, 07-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, har kollat lite på hultdins färdiga paket. Kanske blir ett sånt senare i år...
Filijox
 


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se