Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Osymmetriska spakutslag på skogsvagn

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

akkamaan (trådstartaren)

#1 » 16:06:09, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade "en gammal goding" so jag tyckte passade bra här på [Allmänt] Hydraulik.

Bosse_A skrev:Hej!
Jag håller som bäst på med att lära mig att använda en skogskran med 5 spakar. När jag jämför med att lära sig spakstyrning av en grävare med joysticks tycker jag att det är mycket svårare med 5 spakar.
Nu till frågan:
Spakutslaget för att sänka bommen är mycket mindre än när den ska höjas. Likaså gäller det stickan. Är det alltid så eller är det bara min kran (ventiler) som beter sig så?
//Bosse

Hittade den här tråden när jag letade nåt annat, men tycker den är kanonbra för frågan belyser skillnaden mellan konstantflödes-system och konstantflödes system. Det har pumpats mycket hydraulolja sedan 2009 så kanske nya medlemmar kan bli påminda om det här beteendet/problemet.
Det beteende Bosse_A påvisar i sin fråga om är ett helt naturligt beteende i ett konstantflödes-system (rundpumpning med icke variabla pumpar), speciellt om systemet INTE har servosystem för reglagen. Med servossystem, el- eller hydraul-servo, så går det oftast att inom vissa gränser justera så att spakutslagen blir något mera "symmetriska".

Ett snabbt svar är att lyft kräver pumptryck men sänkning går med gravitation. Men det blir vi ju inte mycket klokare av om vi inte förstår "varför"....

Ett konstantflödes-system arbetar med lågt tryck och "högt" flöde. Med spakarna i neutralläge så går hela pumpflödet genom riktningsventilens fria genomlopp under relativt lågt tryck, sk rundpumpning. Man reglerar trycket i ventilpaket genom att dra i spaken och strypa det fria genomloppet. Samtidigt öppnas en förbindelse till hydraulfunktionens arbetsport. När pumptrycket överstiger lasttrycket i hydraulfunktionen så börjar "lyftarmen" röra sig. Ju mera man drar i spaken desto högre blir pumptrycket. den funktion som har lägsta lasttrycket begränsar pumptrycket. Max arbetstryck kan bara erhållas när fria genomloppet är helt stängt OCH samtliga aktiverade hydraulfunktioner står stilla.
Eftersom det finns ett lasttryck att övervinna för att lyfta kranarmen så måste man dra mera i spaken än när man sänker kranarmen. Sänkning kräver inget pumptryck, bara gravitation.

Ett konstanttryck-system arbetar med högt tryck och "lågt" flöde. Med spakarna i neutralläge så är det fria genomloppet stängt, pumpen bygger upp ett max pumptryck för att sedan minska ner sitt deplacement (volym per varv) till nästan noll. Nu finns det redan ett uppbyggt pumptryck i riktningsventilen och man behöver bara dra ytterst lite i spaken för att hydraulfuntionen/lyftarmen skall röra sig. I ett konstanttrycksystem så är spakutslagen mera symmetriska, men inte nödvändigtvis 100% symmetriska.

Således är svaret på frågan mera att finna i hydraulsystemets karaktär än i att riktningsventilen är "dåligt" justerad.
"ah come on"
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


63an

#2 » 17:21:10, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara montera en enkel stopp för sänkning så de inte rusar, ska givetvis kunna fälla den åt sidan för fullt utslag! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Michael Meier

#3 » 17:26:54, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur fungerar återfyllnadsventilen i konstantflödessystemet ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

mathiast

#4 » 17:39:43, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det verkligen huggarvagnar med återfyllnad?
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Michael Meier

#5 » 17:46:13, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:) DET fokuserade inte jag på..

tänkte mera eftersom akkamaan gjorde en egen tråd av samma inlägg som Bosse fick i sin tråd.. så kunde man utveckla frågan lite bredare när det nu finns konstantflödessystem med återfyllnadsventil.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

mathiast

#6 » 17:49:36, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återfyllnaden brukar väl stjäla från returflödet?

2 personer gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Michael Meier

#7 » 17:55:05, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I returflödet innan reglerventilen ? Alltid aktiv åt ena hållet?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

akkamaan (trådstartaren)

#8 » 18:19:41, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Hur fungerar återfyllnadsventilen i konstantflödessystemet ?

Det funkar inget annorlunda i ett konstantflödes system. Återfyllnadsventilen är (i de allra flesta fall) integrerad med chockventilen. Alla riktningsventiler som har inbyggda chockventiler har också återfyllnadsventiler.
Chock ventilen släpper ut oljan i retur-galleriet på riktningsventilen (returgalleriet är det kanalsystem som ligger innanför öppningarna för ventilsliderna dvs närmast "spaken" resp returfjädrarna). Returtrycket (eller ev atmosfärstrycket om inget övertryck finns i retursystemet) trycker sedan in olja genom backventilfunktionen och återfyller där det är brist på olja.
Funkar lika i alla typer av hydraulsystem
Senast redigerad av akkamaan 03:01:20, 03-05-2018, redigerad totalt 1 gång.
"ah come on"
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet

Peter Persson

#9 » 18:52:23, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läser intresserat men svårt att hänga med, vart är bilderna :grin:
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
LM 1240
Fordson Dexta
Volvo T-24
Volvo BMB Bamse
BM 350 (Pappas, men jag har den på gården :))

http://www.youtube.com/user/Peter3038

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BMB Bamse
Volvo T-24
Volvo C202
BM LM 1240
Fordson Dexta
Claas Mercur

akkamaan (trådstartaren)

#10 » 19:53:15, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter Persson skrev:Läser intresserat men svårt att hänga med, vart är bilderna :grin:

OK, ska göra en ansträngning med bilder
"ah come on"
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet

akkamaan (trådstartaren)

#11 » 02:57:25, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter Persson skrev:Läser intresserat men svårt att hänga med, vart är bilderna :grin:

Hoppas det var återfyllnadsfunktionen du undrade över....
Klicka på bilden för att se hela....


Bild
"ah come on"
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet

Peter Persson

#12 » 08:32:09, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blev det enkelt att förstå, tackar!
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
LM 1240
Fordson Dexta
Volvo T-24
Volvo BMB Bamse
BM 350 (Pappas, men jag har den på gården :))

http://www.youtube.com/user/Peter3038

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BMB Bamse
Volvo T-24
Volvo C202
BM LM 1240
Fordson Dexta
Claas Mercur


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates