Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Felsökning diskussion lyftarmen på en kran orkar inte

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

bonnen513

#16 » 20:47:25, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
jörgen.ottosson skrev:Jag antar att "vipp ut" och "grip stäng" ligger "efter" lyftfunktionen i ventilpaketet

Har ingen betydelse om funtionerna ligger efter eller före i ventilpaketet. När olja distribueras till funktionerna så görs det genom "bonnens" P-kanaler, vilket gör att sliderna blir parallellkopllade
I själva centrumkanalen ligger sliderna i serie. Parallel-kopplingen är nödvändig för att kunna köra flera funktioner samtidigt.

Det är i centrumkanalen, eller det "fria genomloppet", som vi stryper för att bygga upp pumptryck som sedan distribueraas i parallell-kanalerna. Alla slider kan strypa rundpumpningsflödet. Men bara en slid kan verkansfullt stänga centrumkanalen helt. Det kan vara den första sliden i serien eller den sista sliden. När centrumkanale eller det fria genomloppet är helt stängt av någon slid, så blir 100% av pumpflödet tillgängligt för alla sliderna i ventilpaketet. Den funktion som då går lättast bestämmer det aktuella arbetstrycket. Max arbetstryck (överströmning) kan bara ernås när alla samkörda funktioner inte orkar röra sig.
Återkommer med kommentarer på resten av ditt inlägg.
Nu är det dags för morgonens pensionärs-tennis...
:rock_on:


Det rödmarkerade är jag inte riktigt med på. Vill nog hävda att alla slider kan stänga centrumkanalen till 100%
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Jac

#17 » 20:54:10, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara en kan stänga, dom som kommer efter ligger ju i lä. Alltså stängt blir det bara på en plats.

Som nämnts, oavsett vilken som stänger så får alla tryck:
Jac @ [Allmänt] Bygga hydraulaggregat - Vilken ventil?

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

akkamaan (trådstartaren)

#18 » 21:54:23, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:
akkamaan skrev:Det är i centrumkanalen, eller det "fria genomloppet", som vi stryper för att bygga upp pumptryck som sedan distribueraas i parallell-kanalerna. Alla slider kan strypa rundpumpningsflödet. Men bara en slid kan verkansfullt stänga centrumkanalen helt. Det kan vara den första sliden i serien eller den sista sliden. När centrumkanale eller det fria genomloppet är helt stängt av någon slid, så blir 100% av pumpflödet tillgängligt för alla sliderna i ventilpaketet.


Det rödmarkerade är jag inte riktigt med på. Vill nog hävda att alla slider kan stänga centrumkanalen till 100%

Njae det jag menade var att om en slid redan stängt centrumkanalen 100% så blir det ju inte ännu mera stängt om 1 eller 2 slider till också stänger till 100%.
Men det var bra att du tog upp detta missförstånd för om vi tänker oss att en slid stänger till 80% och en annan slid också stänger 80%. Då har vi två seriekopplade "motstånd". Vi kanske inte kan räkna med en total strypning på tex 90% men lite högre tryck borde det bli med två "80%-strypningar" i serie än med en ensam "80%-strypning".
Det här kan du bonnen513 få i uppdrag att testa på din skogsvagn (om du har rundpumpning-konstantflöde till den förstås). Antar att du har en runtomsvängande rotator. Koppla en tryckmätare på pumpen, kör rotatorn på "halvfart" med vippen helt ute och lås rotator spaken i det läget (typ 50% av spakutslaget). Läs av trycket. Sedan drar du lite granna i en spaken för vipp ut. Då kommer du att se hur rotatorn ökar lite i hastighet och trycket stiger något även om du inte drar mer än 20%-50% av vipp. Att hastigheten går upp är ett tecken på ökat pumptryck. Flödet till rotatorn ökar och flödet till tank minskar.
"ah come on"
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet

akkamaan (trådstartaren)

#19 » 22:07:21, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Bara en kan stänga, dom som kommer efter ligger ju i lä. Alltså stängt blir det bara på en plats.


Gillar uttrycker "ligger i lä"... :thumme:
Brukar använda uttrycken uppströms (mot pumpen) och nedströms (mot tanken)
Men även de ventiler som ligger före den som stängt "ligger ju i lä", om vi tänker oss att flödet är som en vind som blåser. Är det inget flöde i centrumkanalen så ligger alla slider i samma serie i "lä" oavsett vilken ventil som först stängde.
"ah come on"
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet

akkamaan (trådstartaren)

#20 » 01:26:56, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Många förstår nog detta med genomströmmningskanalen men känner inte till P-kanalen och eftersom du är bra på att förklara med skisser så gör gärna ett inlägg eller ny tråd om detta

Tror inte det behövs en särskild tråd för detta just nu....
Satte ihop en bild med en riktningsventil i genomskärning samt ett hydraulschema som referens...
Delade upp pumpens tryckfördelning i två färger rött och orange för att se före och efter lasthållningsventilen. Det är kanske lite svårt att förstå hur och vart centrumkanalen delar uppsig till parallell kanaler. Det här kan också vara designat lite olike i olika fabrikat och modeller. Men i princip så delar sig kanalerna i inloppsgaveln och en kanal går ovanför centrum kanalen och sedan grenar ner sig till båda sidorna av resp slid. Innan parallellkanalerna delar upp sig så går det igenom lastsäkringsventilen för varje slid. Det finns också många olika varianter på vart lastsäkringsventilerna är placerade. Doch är det vanligt att de sitter under en sexkantplugg mellan respektive arbetsport A och B.

Bild

Nedanstående bild visar en annan ventil men är "tredimensionell" och pekar ut "Parallel Passage" vilket är den kanal som går parallellt med centrumkanalen "Thru Neutral Passage". "Parallel Passage" grenar sig bakom "Load Check" till "Work Port Feeder Core or “Bridge”". Observera att alla riktningsventiler har sitt returkanalsystem längst ut på varje sida av blocket. Det är anledningen till att returkanalsystemets tryck aldrig får överstiga typ "20-30 bar". Stålgjutgodset i blocket är ofta för tunt på denna utsida och tätning samt dammskydd kan ta skada eller tryckas ut . Alla högtryckskanaler sitter därför i mittdelen av det gjutna ventilblocket.

Bild

Dessa riktningsventile jag visat är för konstantflödesystem men det är i princip bara ventilgavlarna fram och bak samt sliderna som skiljer mot ett konstanttrycksystem , avlastat konstanttrycksystem. Ett lastkännande konstanttrycksystem kan behöva ett extra kanalsystem för LS-signalerna från resp funktion/arbetsport. Finns många olika design på detta också.

Som kuriosa men snart en bred verklighet kan jag också nämna ventiler med oberoende flödeskontroll. I princip är den vanliga ventilsliden delad på två och varje "slid-halva" styrs individuellt. Detta är dock endast på elektroniskt styrda hydraulsystem. Gremo använder Danfoss PVX ventil för detta, länk här och Komatsu misstänks också använda denna Danfoss PVX ventil i sitt nya SmartFlow system. Dessa typer av ventiler har inbyggda tryckavkännare p arbetsportarna så att man skall kunna kontrollera de strypningsförluster som uppstår i vanliga riktningsventiler. Eaton har också en sån ventil CMA 90 och CMA 200, länk här. Husco har att likande system men med 4 stycken individuellt styrda kägel/poppet-ventiler per funktion. Husco Incova heter det systemet, bra länk här.
"ah come on"
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates