bonnen513 skrev:akkamaan skrev:bonnen513 skrev:Av någon anledning inte fullt utslag på ventilsliden.
Vad skulle det få för inverkan då? Och i så fall vad skulle hindra ventilsliden att göra fullt utslag?
Den spärrar inte genomströmmningskanalen till 100%. Lättare om man tänker sig ett vanligt femspak till huggarvagnen och du drar lyftspaken men så är det is i fjäderkoppen så det blir bara 50% spakutslag och så nyper du åt med gripen och då lyfter den normalt
Finns flera möjliga orsaker
Men jag låter fler fundera
Dock har jag ingen större erfarenhet av EHC system med proportionalstyrning (har en sån
ventil på snittvagnen).
Men om du med att VCU funkar menar att vi kan bortse från elfel?
Vilken "underbar" erfarenhet du haft om detta!
Ispropp har jag aldrig hört tidigare, har dock hört om nån som hade en massa skräp som blockerade länksystemet på sexspaksreglagen.
Att VCU fungerar behöver inte innebära att man kan bortse från elfel. Att man konstaterade att VCU fungerade var enkelt då alla andra kranfunktioner fungerade normalt. Vi får ta en annan tråd om skillnaden mellan VCU och IPS. Skillnaden är "enorm".
Förutom VCU på den elektriska delen finns ju både kransar, sk ICL-"kattskalle" och elmagneten på PVE-förstyrventilen. Med spakens variabla resistorer eller
motstånd så varieras spänningen och därmed strömstyrkan till elmagneten. Och mellan elmagneten och
ventilslid sitter en
hydraulisk oljelänk,
servotryck, vars
tryck varieras med hjälp av elmagneten och därigenom flyttar ventilsliden olika långt.
En väldigt viktig slutledning vad gäller hur reglagen till slisventiler fungerar på konstant
flöde staten resp konstanttrycksystem är att i ett konstanttrycksystem system ligger färdigt tryck och väntar så att full lyftkraft kan fås redan i början av spakutslaget. Spaken och ventilsliden används till att reglera hastigheten på hydraulfunktionerna, max hastighet när spaken/sliden bottnar 100%.
I ett konstantflödessysten råder motsatt förhållande. Vi använder spaken till att reglera pumptrycket eller lyftkraften. Lågt pymptryck i början av spakutslget, pumpflödet delas mellan hydraulfunktionen och retur till tanken. Fullt möjligt pumptryck erhålls när spaken/sliden bottnar till 100%. Dvs pumpflödet delas inte längre till tank. Naturligtvis så kommer vi aldrig upp i maximalt systemtryck, det som sätts av tryckbegränsningsventilen, så länge en hydraulfunktionen rör på sig (eller om vi har ett "betydande" oljeläckage i den trycksatta delen, t ex dålig
kolvtätning eller ett skräp i shockventilen.
Lägger in en principbild på VCU systemet...