Sida 1 av 2

Är det tanken som räknas?

InläggPostat: 19:42:53, 17-05-2018
av Filijox
Jag har ett missljud i hydraulsystemet på min lastmaskin. Lastare storleksordning 6 ton arbetsvikt, midjestyrd, converter, kugghjulspump, prioritetsventil med ls-slangar till styrventil och sugledning.

Ljudet har funnits så länge jag haft maskinen och föregående ägare visste inte att det var ett missljud utan körde bara, vilket funkar, för hydrauliken är stark och följsam samt styrningen fungerar fint.

Ljudet kommer när man varvar upp över säg 1600-1700 varv gissningsvis (ingen varvräknare) och inte använder några hydraulfunktioner. Så fort man svänger lite eller fingrar på nån spak så försvinner det. Låter som en överströmmare som gnäller och ljudet verkar komma från ventilpaketet. Dock var det likadant innan paketet byttes helt och jag har även skruvat på tryckbegränsningsventilen utan skillnad. Jag har också dragit åt alla slangklämmor på sugsidan mellan tank och pump.

Hade loss silar i hydraultanken och gjorde rent, tappade ut all olja och fyllde i ny. Då kommer mysteriet, ljudet försvann helt. Men efter ett par minuters körning kommer det tillbaka. Jag upptäckte att om jag, när maskin är avstängd, lossar på pluggen i toppen på sugröret i tanken och låter det pysa klart och drar åt den igen så kan jag köra i några minuter helt utan oljudet.

Tänkte att sugsilen blockerade flödet och har provat köra lite helt utan, ingen skillnad.

Bild

Bilden visar hur det ser ut på sugsidan i tanken. Rött är lock och sugledningsrör, mörkgrönt är en tät klocka, ljusgrönt är sugsilen som sitter med fjäder, på toppen i gulbrunt syns pluggen jag kan lossa på för att få köra gnällfritt en stund, pilar visar oljans färd.

Vad jag tänkt göra härnäst är att koppla på en manometer på tryckledningen till ventilpaketet för att se om man kan utröna något från det. Lite bökigt att få till det så jag tar det samtidigt som jag ska in där och rota med annat. Har även en ny prioritetsventil ifall det skulle ha med den att göra.

Men...

Jag famnar lite i mörkret just nu angående detta, gissar att det är något enkelt jag missar eftersom jag är novis på hydraulik. Idéer tages tacksamt emot från er som har erfarenhet med sådana system.

Re: Är det tanken som räknas?

InläggPostat: 19:53:51, 17-05-2018
av P-sson
Prova å sätt en vackum klocka på luftventilen. :idea: :idea:

Re: Är det tanken som räknas?

InläggPostat: 21:15:18, 17-05-2018
av johaniskogen
Igensatt tankventelation?

Re: Är det tanken som räknas?

InläggPostat: 21:20:04, 17-05-2018
av Filijox
P-sson skrev:Prova å sätt en vackum klocka på luftventilen. :idea: :idea:


Hmmm... Jag upplever det som att det pyser inåt när jag öppnar luftpluggen, alltså är där undertryck när det låter och det slutar låta när trycket har normaliserats. Kanske är dåligt tryck i hydraultanken av någon anledning?

Re: Är det tanken som räknas?

InläggPostat: 21:21:26, 17-05-2018
av Filijox
johaniskogen skrev:Igensatt tankventelation?


Ja, det var en grej jag testade. Att skruva av påfyllningslocket som innehåller luftfiltret för tankventilationen. Ingen skillnad...

Re: Är det tanken som räknas?

InläggPostat: 22:05:27, 17-05-2018
av bonnen513
eftersom det tystnar när du svänger så tror jag på prioventilen

Re: Är det tanken som räknas?

InläggPostat: 16:47:36, 20-05-2018
av akkamaan
Kugghjul pump ger konstant flöde.
Här kan finnas två olika typer av system.
Riktningsventil med öppet center och full genomströmning.
Riktningsventilen med stängt centrum och i stället en sk dumpingsventil före riktningsventilen. Den dumpningsventilen är I så fall "lastkännande". Kan tänka mig att en sån dumpningsventil skulle kunna vara orsaken till ett "normalt" missljud...
Sugsilen borde inte göra nån skillnad på ljud oavsett om du kör funktioner eller ej...
Proiriteringsventilen prioriterar bara olja till styrningen när styrningen används....
En sån styrventil, t ex Orbitrol, har ju stängt centrum, därav lastkännande till prioventilen....

Re: Är det tanken som räknas?

InläggPostat: 17:11:14, 20-05-2018
av Filijox
Det är öppet centrum på mitt system, finns inget annat än prioventil mellan pump och riktningsventil.

Jag tänkte det säkert var något knas med prioventilen och köpte en ny, men det var innan jag upptäckte att oljudet försvann helt så fort jag släppt in luft i den klockan som är runt sugsilen. Kan ju köra oljudsfritt i flera minuter efter det sedan kommer det tillbaka pö om pö tills det är fullt etablerat igen.

Så då tänkte jag att det har med tanken att göra...

Re: Är det tanken som räknas?

InläggPostat: 19:23:34, 20-05-2018
av Jac
Går det inte att plocka bort hela klockan och provköra? Var dock obs på att eventuellt skräp i botten på tanken kanske får en lättare väg in i pumpen, tanken bör vara ren eller insugskanten hög.

Re: Är det tanken som räknas?

InläggPostat: 20:23:42, 20-05-2018
av Filijox
Klockan är ihopsvetsad med locket och röret som en enhet, så jag kan ju bygga något tillfälligt lock att testa med.

Ska testa det i veckan om jag får tid. Bra idé. Tror insugskanten sticker upp men känner efter så jag är säker (varför kollade jag inte ner på insugssidan när tanken var tom? :huh:)

Re: Är det tanken som räknas?

InläggPostat: 00:05:01, 21-05-2018
av ghaven
Kan jo være noe helt annet som vibrerer noe sted og lyd forplanter seg lett over stort område i fast matriale. Verdt en tanke om det ikke finnes no annen løsning.Høres feil ut for meg med vacum trodde de fleste var laget med overtrykk med tanke på luftbobler og støv

Re: Är det tanken som räknas?

InläggPostat: 21:41:09, 21-05-2018
av Filijox
ghaven skrev:Høres feil ut for meg med vacum trodde de fleste var laget med overtrykk med tanke på luftbobler og støv


Ja, det är övertryck i tanken men undertryck i klockan på sugsidan.

Re: Är det tanken som räknas?

InläggPostat: 12:07:47, 06-06-2018
av Filijox
Okay. Fick (tog) lite tid idag till detta, det är ju rusch nu och tusen saker man lovat att hjälpa andra med, så finns inte så mycket tid.

Tog ur insatsen med sugfiltret och vände helt sonika på den uppåner och skruvade fast den med två skruvar för att testa. Kände också med en gängstång i botten på tanken och det är ca 2 cm kant upp runt hålet man sticker ner röret i.

Trodde absolut att ljudet skulle försvinna men det var med från start. Så, bara att vända allt rätt igen.

Nu fattar jag ännu mindre om detta, ljudet försvinner alltså i några minuter när jag öppnat och stängt pluggen i toppen på "klockan", och då kan man tänka att det är ljudfritt medans det byggs upp undertryck som kan "suga" upp oljan i klockan. Men även efter att luften är ute ur systemet kan man köra en stund, så kommer missljudet krypandes... :klia:

Allt funkar ju som det ska, men det vore trevligt att slippa ha hörselskydd på sig när man kör och dessutom brukar väl missljud vara ett tecken på kavitation någonstans?

edit: förtydligande

Re: Är det tanken som räknas?

InläggPostat: 13:21:11, 06-06-2018
av Jac
Sugslang som kollapsar?

Re: Är det tanken som räknas?

InläggPostat: 15:03:28, 06-06-2018
av akkamaan
Turbulens och luftficka i kombination på sugsidan?
Vinande missljud kommer vanligen av hög strömnngshastighet, vilket tyder på "strypning" nånstans (på sugsidan)...
Så Jac's kollapsande sugledning kan vara en förklaring. Kollaps behöver inte nödvändigtvis synas på utsidan av sugslangen. Det kan vara innergummit som släppt från armeringen i slangen.
En liten fotnot här...
Tryckslang är armerad för att motstå tryck inifrån. Sugslang är armerad för att motstå ca 1 bar tryck utifrån. En sugslang kräver därför en "styv" armering, vanligen en spirallindad typ av fjäderstålstråd. Så sugslang är inte vilket typ av "kylarslang" som helst...