Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Är det tanken som räknas?

27 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Filijox (trådstartaren)

#16 » 15:52:21, 06-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack hörni! Det ska kollas upp.

1 person gillar det här inlägget.
Filijox
 



Filijox (trådstartaren)

#17 » 17:53:57, 06-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har beställt sugslang nu. Är 30cm 1 1/2" mellan tanken och röret som leder till pumpen. Klämmer jag på den slangen känns den ju inte som på morgonen direkt, så blir bra att byta.

2 personer gillar det här inlägget.
Filijox
 

akkamaan

#18 » 18:10:55, 06-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filijox skrev:Har beställt sugslang nu. Är 30cm 1 1/2" mellan tanken och röret som leder till pumpen. Klämmer jag på den slangen känns den ju inte som på morgonen direkt :skratta3: , så blir bra att byta.

En sug slang som man enkelt kan klämma ihop är nog en "kylarslang"(-liknande).
Många blandar också ihop sugslang med lågtrycks returslang, vilken också kollapsar vid högt undertryck...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

Filijox (trådstartaren)

#19 » 19:19:47, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hörni grabbar och tjejjor!

Nu så, liten uppdatering. Jag har inte bytt sugslangen än, hållt på med andra grejer och bävat lite inför det för det är svårt att komma åt och så där. Men, idag kom jag ihåg någon tråd jag plöjt där någon annan bråkat med missljud och det kom fram att returen vart för lågt tryck i.

Bara som en snabb test när jag skulle flytta maskin tar jag en bit gummimatta och en svetstång och styper returslangen lite. Se på f-n! Det fick tyst på't!

Filtrena i maskinen är under viss kritik och snubblade över ett tryckfilter ett tag sedan som jag tänkt montera, men det kanke är bättre med ett returfilter som då får agera strypning? Eller ska jag montera ställbar strypventil på T-porten på ventilpaketet? Eller ska jag använda tryckfiltret som returfilter? Eller kanske bara lugna ner mig lite? Ja, frågorna är många nu, men det verkar som att jag är på väg att lösa problemet (igen).

Ska köra lite med svetstången fastklämd för att se så inget annat knasar, vågar inte ta ut segern i förskott riktigt än...
Filijox
 

Jac

#20 » 19:34:12, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

1. Byt filter.
2. Efter filterbyte, försäkra dig om att sugslangen är helt 100.
3. Laborera med mottryck i retur och andra grejor

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Filijox (trådstartaren)

#21 » 23:43:08, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag minns nu. När ja hade loss silar i hydraultanken så var ju retursilen bara trasor av. Jag bytte sil-duken då mot ny som jag upplevde som likvärdig. Samtidigt bestämde jag mig för att installera riktigt filter eftersom det inte finns på maskinen (ja det var det jag menade med att filtren är under viss kritik :idea:), kan ju inte bli sämre, liksom. Att ljudet inte försvann när silen byttes gjorde att jag sökte vidare, men det måste vart en för genomsläpplig duk jag bytte till.

Idag monterade jag filter på returslangen, hade allt som behövdes hemma och lite tid till detta. Har varit noga med att räkna fram flödet på maskinen och kollat så filtret är inom spec.

Så efter en del meck så sitter det där, inget missljud whatsoever :hurra: Har kört några timmar, lastat massor så inget hysteriskt tungt men kollat då och då med värmekamera vart det blir varmast i hydraulsystemet och det är rätt jämnt, filtret nådde max 37 grader på utsidan efter några timmars körande. Allt känns gött med lastaggregat och styrning, F--n va najs att slippa gnället! Lite som känslan efter att gjort slut med nån gnällspik till kvinna, som en frihetskänsla liksom..

Jag anser problemet löst nu. Filterbyte var det som behövdes. Sugslangen får bli bytt när jag får nästa ryck att mecka, nu vill jag köra :dancing_geek:

Tack för alla svar och reflektioner. :shake_hands: Som nybörjare på sånt här är det värt extremt mycket!

2 personer gillar det här inlägget.
Filijox
 

Jac

#22 » 06:37:46, 23-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så bra att det löste sig.
Men varför blev det bättre med ett returfilter? :klia:
Kanske prioventilen som är lite instabil? Med returfilter så blir det en aningens aning dämpning, tillräckligt för att den ska stabilisera sig.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Filijox (trådstartaren)

#23 » 11:33:37, 23-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är en himla bra fråga :klia: Vore ju kul att förstå, men jag vågar inte riktigt spekulera i anledning. Ja var ju rädd att det kaviterat under lång tid någonstans så jag kollade trycket och det är som det ska vara enligt manual, även flödet.

Men som sagt, jag är amatör på detta, så...
Filijox
 

Filijox (trådstartaren)

#24 » 18:26:03, 29-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag fick jag för mig att mäta returtrycket, mest av nyfikenhet men även för att kolla så det inte vart för högt med nya filtret. Kopplade in en 0-400 bar manometer (har ingen med lägre skala) på en ledig tank-port på ventilpaketet. Den vet jag är sammankopplad med returen som går till filtret. Det vart noll, nålen rörde sig inte det minsta även vid fullgas.

Ska det vara så? Spelar det nån roll? Och - kan det vara så att pumpen behöver lite lite lite mottryck för att inte kavitera och det räckte med de uppskattningsvis 0-0,2 bar som filtret skapade? Eller har jag gjort på fel sätt för att mäta? :klia:
Filijox
 

Jac

#25 » 19:31:02, 29-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Returfilter borde ge 0,5 bar eller nåt sånt.
Mottryck på returen har inget med pumpkavitation att göra.
Retutryck kan dock påverka efterfyllnad i cylindrar om ventilpaketet har återfyllnadsventiler (vilket är väldigt vanligt att det har). Återfyllnadsventiler kallas ibland antikavitationsventiler men det syftar alltså på återfyllnad av cylindrar, tex vid sänkning av tung last.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Filijox (trådstartaren)

#26 » 21:33:47, 29-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok.

Vad är vanligt tryck i returen på ett open-center-system?
Filijox
 

Jac

#27 » 23:03:51, 30-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte. Gissar på allt mellan 0 och några enstaka bar. Det förekommer mottrycksventil för att öka eftermatningen.
På OC med elservo finns det ibland en inbyggd mottrycksventil för att man ska få tillräckligt med servotryck för att kunna starta en slidrörelse.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se