Sida 2 av 2

Re: Är det tanken som räknas?

InläggPostat: 15:52:21, 06-06-2018
av Filijox
Tack hörni! Det ska kollas upp.

Re: Är det tanken som räknas?

InläggPostat: 17:53:57, 06-06-2018
av Filijox
Har beställt sugslang nu. Är 30cm 1 1/2" mellan tanken och röret som leder till pumpen. Klämmer jag på den slangen känns den ju inte som på morgonen direkt, så blir bra att byta.

Re: Är det tanken som räknas?

InläggPostat: 18:10:55, 06-06-2018
av akkamaan
Filijox skrev:Har beställt sugslang nu. Är 30cm 1 1/2" mellan tanken och röret som leder till pumpen. Klämmer jag på den slangen känns den ju inte som på morgonen direkt :skratta3: , så blir bra att byta.

En sug slang som man enkelt kan klämma ihop är nog en "kylarslang"(-liknande).
Många blandar också ihop sugslang med lågtrycks returslang, vilken också kollapsar vid högt undertryck...

Re: Är det tanken som räknas?

InläggPostat: 19:19:47, 21-06-2018
av Filijox
Hörni grabbar och tjejjor!

Nu så, liten uppdatering. Jag har inte bytt sugslangen än, hållt på med andra grejer och bävat lite inför det för det är svårt att komma åt och så där. Men, idag kom jag ihåg någon tråd jag plöjt där någon annan bråkat med missljud och det kom fram att returen vart för lågt tryck i.

Bara som en snabb test när jag skulle flytta maskin tar jag en bit gummimatta och en svetstång och styper returslangen lite. Se på f-n! Det fick tyst på't!

Filtrena i maskinen är under viss kritik och snubblade över ett tryckfilter ett tag sedan som jag tänkt montera, men det kanke är bättre med ett returfilter som då får agera strypning? Eller ska jag montera ställbar strypventil på T-porten på ventilpaketet? Eller ska jag använda tryckfiltret som returfilter? Eller kanske bara lugna ner mig lite? Ja, frågorna är många nu, men det verkar som att jag är på väg att lösa problemet (igen).

Ska köra lite med svetstången fastklämd för att se så inget annat knasar, vågar inte ta ut segern i förskott riktigt än...

Re: Är det tanken som räknas?

InläggPostat: 19:34:12, 21-06-2018
av Jac
1. Byt filter.
2. Efter filterbyte, försäkra dig om att sugslangen är helt 100.
3. Laborera med mottryck i retur och andra grejor

Re: Är det tanken som räknas?

InläggPostat: 23:43:08, 22-06-2018
av Filijox
Jag minns nu. När ja hade loss silar i hydraultanken så var ju retursilen bara trasor av. Jag bytte sil-duken då mot ny som jag upplevde som likvärdig. Samtidigt bestämde jag mig för att installera riktigt filter eftersom det inte finns på maskinen (ja det var det jag menade med att filtren är under viss kritik :idea:), kan ju inte bli sämre, liksom. Att ljudet inte försvann när silen byttes gjorde att jag sökte vidare, men det måste vart en för genomsläpplig duk jag bytte till.

Idag monterade jag filter på returslangen, hade allt som behövdes hemma och lite tid till detta. Har varit noga med att räkna fram flödet på maskinen och kollat så filtret är inom spec.

Så efter en del meck så sitter det där, inget missljud whatsoever :hurra: Har kört några timmar, lastat massor så inget hysteriskt tungt men kollat då och då med värmekamera vart det blir varmast i hydraulsystemet och det är rätt jämnt, filtret nådde max 37 grader på utsidan efter några timmars körande. Allt känns gött med lastaggregat och styrning, F--n va najs att slippa gnället! Lite som känslan efter att gjort slut med nån gnällspik till kvinna, som en frihetskänsla liksom..

Jag anser problemet löst nu. Filterbyte var det som behövdes. Sugslangen får bli bytt när jag får nästa ryck att mecka, nu vill jag köra :dancing_geek:

Tack för alla svar och reflektioner. :shake_hands: Som nybörjare på sånt här är det värt extremt mycket!

Re: Är det tanken som räknas?

InläggPostat: 06:37:46, 23-06-2018
av Jac
Så bra att det löste sig.
Men varför blev det bättre med ett returfilter? :klia:
Kanske prioventilen som är lite instabil? Med returfilter så blir det en aningens aning dämpning, tillräckligt för att den ska stabilisera sig.

Re: Är det tanken som räknas?

InläggPostat: 11:33:37, 23-06-2018
av Filijox
Ja, det är en himla bra fråga :klia: Vore ju kul att förstå, men jag vågar inte riktigt spekulera i anledning. Ja var ju rädd att det kaviterat under lång tid någonstans så jag kollade trycket och det är som det ska vara enligt manual, även flödet.

Men som sagt, jag är amatör på detta, så...

Re: Är det tanken som räknas?

InläggPostat: 18:26:03, 29-06-2018
av Filijox
Idag fick jag för mig att mäta returtrycket, mest av nyfikenhet men även för att kolla så det inte vart för högt med nya filtret. Kopplade in en 0-400 bar manometer (har ingen med lägre skala) på en ledig tank-port på ventilpaketet. Den vet jag är sammankopplad med returen som går till filtret. Det vart noll, nålen rörde sig inte det minsta även vid fullgas.

Ska det vara så? Spelar det nån roll? Och - kan det vara så att pumpen behöver lite lite lite mottryck för att inte kavitera och det räckte med de uppskattningsvis 0-0,2 bar som filtret skapade? Eller har jag gjort på fel sätt för att mäta? :klia:

Re: Är det tanken som räknas?

InläggPostat: 19:31:02, 29-06-2018
av Jac
Returfilter borde ge 0,5 bar eller nåt sånt.
Mottryck på returen har inget med pumpkavitation att göra.
Retutryck kan dock påverka efterfyllnad i cylindrar om ventilpaketet har återfyllnadsventiler (vilket är väldigt vanligt att det har). Återfyllnadsventiler kallas ibland antikavitationsventiler men det syftar alltså på återfyllnad av cylindrar, tex vid sänkning av tung last.

Re: Är det tanken som räknas?

InläggPostat: 21:33:47, 29-06-2018
av Filijox
Ok.

Vad är vanligt tryck i returen på ett open-center-system?

Re: Är det tanken som räknas?

InläggPostat: 23:03:51, 30-06-2018
av Jac
Vet inte. Gissar på allt mellan 0 och några enstaka bar. Det förekommer mottrycksventil för att öka eftermatningen.
På OC med elservo finns det ibland en inbyggd mottrycksventil för att man ska få tillräckligt med servotryck för att kunna starta en slidrörelse.