Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Åtdragningsmoment skärringskoppling

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Maleen (trådstartaren)

#1 » 18:00:52, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har dragit lite hydraulrör på lastaren i samband med inkoppling av en 8/3-ventil .
Men har blivit lite nyfiken på hur man vet att man dragit muttrarna med lagom moment för att ringen ska bita fast riktigt i röret? Eller ger detta sig själv när kopplingen blir tät?
Har förövrigt lastat en del jord sen ombyggnationen utan några bekymmer så det är inga problem så långt.
Maleen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:47, 29-11-2009
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 650-76 Trima 1610p



Mattias Petterson

#2 » 19:55:39, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går ju att lossa muttern och titta hur ringen ser ut.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Åsa-Nisse

#3 » 20:23:36, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag drar oftast fast muttern med kopplingen i ett skruvstäd. Då drar jag till ringen låst ordentligt på röret och sen när det är monterat så får jag oftast efterdra någon mutter några grader när det blivit varmt/kallt några gånger.
Drar man för hårt så fördärvar man konan med risk för läckage som inte går att täta utan att byta.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

rospigg

#4 » 22:02:10, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag hört som tumregel för nymontage är 8 sexkanter,
att du ansätter muttern för hand, sen drar du 1 1/3 varv.
/Rp

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Maleen (trådstartaren)

#5 » 22:03:23, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabba svar!

Nu har ju jag dragit allt på plats, ca 15 skärringskopplingar, men varit noga med att röret ligger i botten på konan medan jag dragit åt. Jo, visst kan jag ju riva isär allt och kolla igen.. Men jag tycker att jag dragit ordentligt utan att ”tokdra” kopplingarna. Är det vanligt att det jävlas och att ringen glider av med nya fräscha rör?

Tillägg: Toppen rospigg! Tumregler gillar vi!
Maleen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:47, 29-11-2009
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 650-76 Trima 1610p

Jac

#6 » 23:26:42, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De stora leverantörens som Parker och Walterscheid har monteringsinstruktioner.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#7 » 16:42:39, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ermeto EO (Länk) var den i Sverige mest spridda skärringskopplingen på 1960- och 1970-talet.
Bild
I dag har Ermeto utvecklats, med modernare versioner av skärringar och adapters och det finns en del andra tillverkaraktörer på marknaden också. Hittar Swagelok, Stauff etc. Det är viktigt att man använder rätt monteringsinstruktion och avsedd för den produkt man använder.

Har inte lyckats hitta den gamla Ermeto instruktionen på nätet, och de instruktioner som finns idag gäller de vidareutvecklade systemen, som ser snarlika ut men skiljer i små detaljer.
Den gamla klassiska Ermeto-kopplingen monterade jag enligt följande. När man monterar skärringen första gången så är det viktigt att röret är kapa vinkelrätt, att röret är gradat på in och utsidan, Jag har använt Mora-kniv på insidan och fin flatfil på utsidan.
När man sätter rör inklusive skärringen i den invändigt koniska adaptern så skall konan skära in i röret ca 2 mm från rörets ände. Det är därför viktigt att röränden bottnar fullständigt i adaptern, därav viktigt att grada utsidan av röränden. Röravskärare är bra att använda men kör man för hård press på skärhjulet så kan det bli svårt att trä på skärringen pga ansvällning i äneden av röret. Vid den första åtdragningen av kopplingen så skall det bildas en jämn och tunn krage runt hela röret. Det gör inget om skärringan kan rotera på röret men den skall inte kunna dras av från röret. Genom återkommande demontering och återmontering genom åren, så kommer kragen att öka i storlek och skärringens kona slits. Till slut eventuellt brister konan. Dra absolut inte för hårt första gången. Det räcker med en tunnkrage bara den är jämn och fin runt hela röret.
Vid montering i hydraulsystemet så kam man trycktesta för läckage och ev dra åt lite hårdare om det skulle behövas.
1¼-1½ varv åtdragningsmoment anges på de flesta "moderna" monteringsanvisningar, vilket säkert i runda slängar överensstämmer med min egen tolkning här ovan, kanske ett ¾ varv är tillräckligt för klena rördimensioner
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

LeifAndersson

#8 » 17:31:05, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har L-klass nipplar 15,18 och 22 svetsade på ett ben på arbetsbänken, då kan man enkelt montera skärringen med god känsla. Vi använder till 95% L-klass till det vi håller på med så det funkar bra! Monterar man skärringen på plats på maskinen ökar risken för misstag, så några fasta nipplar är bra vid montage, inte minst vid montage på "stolpe" på hydraulslang! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Jac

#9 » 08:56:05, 30-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns "monteringsnipplar" från både Parker och Walterscheid i härdat verktygsstål.
Edit: Hydroscand har också, finns säkert fler.
https://www.hydroscand.se/produkter/ska ... ar/6151-00

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Jac 10:44:27, 30-05-2018, redigerad totalt 2 gånger.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#10 » 09:07:07, 30-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samtliga instruktioner jag har sett avråder från att använda rörskärare. Förklaringen ska visst vara att enden blir svagt konisk och håller inte emot lika bra när man drar åt, alltså enden komprimeras och röret flyttar sig lite när ringen försöker bita. Det är ju naturligtvis upp till var och en att göra som man vill, funkar det så funkar det typ.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#11 » 09:15:15, 30-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Swagelok är inte en skärringskoppling, det är en twin ferrule koppling eller instrument fitting. Samma typ som Gyrolok och Parkers A-lok. Den skär inte in i röret, den klämmer ordentligt. Används i processindustri och liknande. Funkar fint på hydraulik också men det mesta som säljs är nog i rostfritt. För dom som inte tycker att rostfritt är tillräckligt dyrt så finns en del av dessa kopplingar i mer fancy legeringar.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se