Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hur mycket vatten i oljan är godtagbart?

52 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Otto (trådstartaren)

#1 » 00:33:09, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en 30+ år gammal Tamrock Micromatic borrigg som just fått en ny borrmaskin, en HEX1 från Sandvik. Den gamla borrmaskinen blandade in massor med vatten i oljan innan den dog. Eftersom det är en tunnelrigg så finns en stor mängd ventiler och slangar och cylindrar, även om det är en liten enbomsrigg. Tankvolym 80 liter. Har nu bytt olja i systemet 5 gånger och det ser fortfarande ut som att det finns en hel del vatten i oljan. Hur mycket är acceptabelt?

Filtret som är ett returfilter byts ut av Sandvik när vattenproblemet är fixat.

Har försökt tappa ur större cylindrar, att tömma och skölja alla slangar, rör och ventiler tror jag inte är försvarbart ekonomiskt, många slangar och kopplingar är gamla och nötta och trötta så jag rör helst inget som funkar, det brukar bli mer problem av det.

Från början var det helt gräddig olja, nu är det mer grummel men nånstans måste jag dra en gräns?

Vänster mätglas, olja efter första bytet. Höger efter 5 oljebyten.

Bild
Otto
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:17, 20-11-2006
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Tamrock Toro 200D
Tamrock Minimatic 102F

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


bonnen513

#2 » 06:16:47, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ingen möjlighet att bara tappa ur vattnet när det fått skikta sig?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x

PerJohansson

#3 » 08:59:04, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske sätta ett vattenfilter på returen?

1 person gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
Carman UH 35
Volvo T33
Nuffield 3/45

torbjorn_forsman

#4 » 09:02:21, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det rör sig om olja som är vattenblandad men i övrigt i bra skick så behöver man inte kassera den. Det går bra att koka ur vattnet ur den. Värm oljan i stor balja eller gryta, håll koll på temperaturen, den kommer att stiga ganska snabbt till 100 grader och sedan ligga kvar där tills det mesta vattnet har kokat bort, låt den inte stiga över ca 120 grader. Tänk på att oljan inte leder värme så bra, det finns risk att den bränner fast i botten om man värmer med för hög effekt. Med tanke på brandfaran är det bra att hålla till långt från brännbara eller ömtåliga saker med sådana projekt.

Det kan nog finnas en hel del vatten även i returfiltret, så frågan är om det skulle vara värt att ta loss det och låta det vara med i en kokning också.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman

#5 » 11:47:27, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett fin olje filter släpper inte igenom vatten.
Göran i Björnarbo
Prova det kan ju gå bra
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt. NH TM 165 PC ,NH7840. Sampo Comia c8 2.0

Filijox

#6 » 12:54:09, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstör man inte oljan på andra sätt om man kokar den? :klia:
Filijox
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:09:03, 04-01-2015
Ort: Västra Götalands Län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bonnen513

#7 » 15:50:20, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo om du kokar oljan men det är ju inte det man ska göra. Vattnet kokar/ångar bort vid 100 grader medans oljans kokpunkt kanske ligger på över 150 grader
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x

toker

#8 » 16:35:39, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanlig motorolja vid normal drift ligger ofta på över 100 grader vet dock inte om hydraulolja ligger på lika höga temperaturer men troligen inte eftersom det inte är helt ovanligt med vatten i den.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#9 » 16:41:53, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sagt det innan här på M. Jag pratade med chefskonstruktören på Stenhöj hydraulik om oljetemperaturer. Han sa att de inte ville gå upp över 60 grader på hydraulolja eftersom den då började förstöras. Sant eller inte, men det var så jag förstod honom.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

toker

#10 » 16:48:04, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säkert en dum fråga men varför använder man hydraul olja och inte vanlig motor olja den lär ju smörja bättre och tål värme bättre men vad är sämre så det inte funkar bra.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Filijox

#11 » 16:50:11, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filijox
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:09:03, 04-01-2015
Ort: Västra Götalands Län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Stridis2

#12 » 16:58:33, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:...men varför använder man hydraul olja och inte vanlig motor olja den lär ju smörja bättre och tål värme bättre men vad är sämre så det inte funkar bra.

Än en gång som jag tolkade Stenhöjs chefskonstruktör. Hydraulolja smörjer minst lika bra om inte bättre än motorolja, men den är något mer aggressiv mot gummipackningar. Samtidigt har motoroljan en massa tillsatser som ska förhindra koxning, hålla sotpartiklar flytande osv. som är viktiga i en förbränningsmotor men inte i ett hydraulsystem
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

toker

#13 » 16:59:51, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filijox skrev:https://www.oie.se/Produkt/vattenseparatorfilter-110-l-min-(32489)?sectionId=1000194544

Gäller att tömma i tid för stryper det retur flödet blir det inget bra.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker

#14 » 17:17:31, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
toker skrev:...men varför använder man hydraul olja och inte vanlig motor olja den lär ju smörja bättre och tål värme bättre men vad är sämre så det inte funkar bra.

Än en gång som jag tolkade Stenhöjs chefskonstruktör. Hydraulolja smörjer minst lika bra om inte bättre än motorolja, men den är något mer aggressiv mot gummipackningar. Samtidigt har motoroljan en massa tillsatser som ska förhindra koxning, hålla sotpartiklar flytande osv. som är viktiga i en förbränningsmotor men inte i ett hydraulsystem

Hydraul olja brukar inte funka bra att smörja skruvar och dylikt med i alla fall men är kanske annat inne i smörjsystemet.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#15 » 17:19:51, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag har sagt det innan här på M. Jag pratade med chefskonstruktören på Stenhöj hydraulik om oljetemperaturer. Han sa att de inte ville gå upp över 60 grader på hydraulolja eftersom den då började förstöras. Sant eller inte, men det var så jag förstod honom.


Det hänger väl mest ihop med att oljans ångtryck ökar när den blir varm, så risken för kavitation i pumpen blir större.
Sen bör man komma ihåg att oljan inte förstörs omedelbart av höga temperaturer, men nedbrytningsprocesserna går gradvis fortare ju varmare den är. En tumregel är att 20 grader högre temperatur halverar oljans livslängd. Men ser man på totallivslängden hos en hydraulolja, så lär ju den ändå inte påverkas märkbart om den har legat vid drygt 100 grader under några timmar en gång. Oljan har säkert ändå varit mycket varmare än så under diverse processer på raffinaderiet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates