Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hur mycket vatten i oljan är godtagbart?

54 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

63an

#46 » 17:56:36, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anade att de blir fel å tar aldrig slut :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



Turbodiesel

#47 » 20:25:44, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Personligen tror jag inte att silikagel kan ta upp några mängder vatten om den redan är mättad med olja, däremot att lufta oljan med luft torkad med silika (typ Hamrintork) fungerar nog bra. Synd att de massalufttorkar som fanns här är skrotade.

Nåja, det funkade i alla fall, och nu är oljans vattenhalt inom rimlighetens gränser. Och med en rimlig tidsåtgång när man väl hittade rätt? metod.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

63an

#48 » 20:36:14, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar enklast att försöka se till att man inte drumlar till vatten i oljan via borttagna plåtar o dylikt! :vissla:
Min härk har stått ute sen tror på 2008 hos mej å trots flytten så är de ungefär samma klimat bara kortare sommar, gjorde koll å rengörning direkt vid köpet å fortfarande verkar de bra med oljan men har vart noga med att plåtarna ska vara på plats :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#49 » 22:40:29, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man använder ju silicagel i torkfiltret i kylanläggningar, och där borde det bli ordentligt mättat med kompressorolja förutom eventuella fuktrester det ska ta hand om.

Förresten, undrar om det är riktigt lyckat att blåsa luft genom het olja. Det känns som om det skulle kunna vara ett bra sätt att åldra och bryta ner oljan kemiskt i förtid. Om det inte vore för kostnaderna så kanske man hellre skulle blåsa med något som inte innehåller syre och är mer kemiskt neutralt än luft. T ex kväve, CO2 eller argon.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#50 » 23:14:51, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller torkfiltret så har du helt klart en poäng där, dock är det ju i sammanhanget en mikroskopisk mängd fukt som ska tas omhand. Torkfilter för lastbilar fungerar i alla fall sämre om kompressorn hela tiden matar de fulla med olja.

När det gäller eventuell oxidering av olja, så kan jag inte tänka mig att knappt två timmar med hård luftinblåsning skulle äventyra oljans funktion nämnvärt. Mineralolja oxiderar inte på något synbart vis på samma sätt som miljöoljor. Jag kommer i alla fall inte att hyra ett flaskpaket argon för att rädda ett fat buskig hydraulolja. Zinktillsatserna ska tydligen kunna förstöras ganska omgående av vattnet, men det finns ju zinkfri hydraulolja oxå, så det är väl att strunta i tillsvidare. Det verkar inte bli något grums eller bottensats, så den eventuellt avlidna zinken kanske håller sig på mattan.

Jag vet hur det ser ut i en hydraultank eller kombinerad hydraulik & transmission när det gäller luftinblandning, och det under flera tusen timmar. Ofta är där betydligt högre temperaturer, åtm lokalt.

Det var en betydligt snabbare metod med luftning än att enbart hetta upp oljan riktigt kraftigt i alla fall, och 80-90 grader gör nog ingen skada under den här begränsade tiden. Yttemperaturen på kalvmjölksvärmaren når nära 105 grader strax efter att termostaten slår ifrån, då småbubblar det lite på dess yta så länge det är vatten kvar.

Lyckat eller inte, för mig är det en riktig succé :hurra: Och idag har vi kapat ved igen, och jag hoppas att tassarna i hydraulpumpen halkar lite lättare igen. Skoskav på dom är ingen höjdare.. :bira:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

ac tc

#51 » 09:14:04, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju prova med ett sånt här filtersystem: http://www.frantzfilters.com/
- använder vanliga toarullar som filter så det gör inte så mkt om det går åt några filter, som bonus så filtrerar den ned till 2 my typ..
kom ihåg att använda filter med cellulosa media, syntet fiber klarar inte av att absorbera vatten på samma sätt som cellulosa.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Otto (trådstartaren)

#52 » 22:18:14, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många bra ideer här. Har inte tillgång till separator här, värmning och vakuumpump kanske skulle gå ordna på lite sikt om problemet kvarstår. Det är i alla fall otroligt vad sakta olja/vatten separerar av sig själv, gissar på flera år för en 20 l dunk.

Frantz filter verkar intressant, smart med toarullar som filter. Beställde ett separatorfilter från OIE som tipsades om, svårt att koppla in-line på returen, alldeles för högt flöde där. Satte filtret på en smal slang till cylinder för stödben, det fungerade men vill inte köra ordinarie hydraulpump utan vattenkylning. Riggen har två Bowmankylare men står nu så att jag inte kan koppla på kylvatten som rinner ut på golvet under.

Bild

Hittade i gömmorna ett gammalt hydraulaggregat som får tjänstgöra som tillfällig filterpump

Bild

Bild

Bild

Ser ut som att det funkar, det börjar bli grumligare i filtret än i tanken. Måste hämta lite mer fräsch olja och byta filterinsats så kan reningen fortsätta.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Otto
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:17, 20-11-2006
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Tamrock Toro 200D
Tamrock Minimatic 102F

gringremlin

#53 » 04:01:58, 10-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har separatorfiltret för artikelnummer? Allternativ står det något nummer på filterenheten?
Jag sökte på separatorfiler hos OIE, svar på söket = Tyvärr hittade vi inga resultat.
Men jag vet av erfarenhet har man bara rätt art.nr så har de det man söker.
gringremlin
1 inlägg
 
Blev medlem: 07:37:11, 17-05-2021
Maskintyp: Ej angivet

tracker

#54 » 08:11:14, 10-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se