Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Tryck pga värme

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#1 » 09:29:29, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som har en ide om hur man kan begränsa tryckökningen i ett stängt hydraulsystem när solen värmer. Det jag tänker på är avställda skogskärror, släntskopor mm. som står i solsken med stängda snabbkopplingar. Min erfarenhet är att det blir så högt tryck att ventilpaket och kolvar läcker pölar på golvet på sommaren, trots att de är täta på vintern. En släntskopa kan vara omöjlig att koppla utan att skruva loss en snabbkoppling för att släppa trycket. Ska man trycka i en lös snabbkoppling och lägga slangen i en hink när man ställer av utrustningen eller finns det smartare knep? Detta funkar bara där man har öppet ut. Ett ventilpaket med kolvar är ju många stängda kretsar.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm



Hansborg

#2 » 09:35:04, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En pluggad rörbit med snabbkoppling? :idea:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Magnus Isakson

#3 » 11:01:31, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att förenkla hopkoppling finns t.ex dessa

http://www.tema.com/productmaine/indust ... ning_2.htm

Hjälper dock kanske inte mot läckage när redskapen är parkerade, annat än att det möjligen minskar om man tryckavlastar så att det är helt trycklöst efter frånkoppling från maskinen.
Magnus Isakson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:24, 09-02-2006
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455
Case 1594
BM 230 (Victor)
Komatsu PC45-1
Avant 420

jannejoel

#4 » 11:27:30, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kom att tänka på en ackumulator på en snabbkoppling som man sätter i slangen för att skydda mot övertryck. Sätter man även en dräneringskran vid ackumulator så kan man släppa ut trycket i en liten dunk eller dyl. när man ska kopplaa redskapet. Så slipper man ha ngt öppet som kan dra till sig smuts.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Martin.Eriksson

#5 » 16:34:51, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg de där fenomenet nu i sommar. Kroken på växlarvagen åkte upp av att stå i solen. Finns ju snabbkoplingar där de har tryckavlastare i toppen så de går enkelt å släppa trycket. Vill man kan man ju alltid ha hane hona på en slätskopa så går de sätta ihop slangarna.. annars får man väl göra en slangbit med snabbkoplingar i ändarna som man sätter dit p på mitten av den en kran som man kan öppna å släppa trycket..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Jac

#6 » 01:06:28, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja-bond77 hade en egentillverkad variant för att släppa tryck som såg intressant ut
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

jannejoel

#7 » 07:41:16, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Ja-bond77 hade en egentillverkad variant för att släppa tryck som såg intressant ut
Var hittar man den?

Skickat från min F5321 via Tapatalk
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Jac

#8 » 08:16:30, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

jannejoel

#9 » 08:48:01, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=171530#p171530


Här är temas ”duschknapp”
http://www.tema.com/productmaine/indust ... ning_2.htm
Tack! Den är ju förnäm när man ska koppla redskapet, men den skyddar ju inte tätningar mot att stå under (för) högt tryck pga värmeexpansionen.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#10 » 17:31:20, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det hänt, det jag befarade. När jag skulle flytta snövingen till traktorn för att komma åt ett annat redskap som stod innanför så konstaterade jag att ena slangen till utskjutskolven var oljig. Vid närmare granskning så visar det sig att det var ett hål i slangen där den exploderat. Den ställdes av i våras vid en temperatur på ca +/- 0 och har stått ute i solsken med eftermiddagssol så den kanske har blivit både 40 och 50 grader i cylindern.En liten skada på höljet och lite rost på corden och smällen var ett faktum.

3 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Hansborg

#11 » 18:48:08, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte för att gillar det, men för upplysning att det verkligen har hänt! :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

akkamaan

#12 » 00:25:10, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man har hane/hona på redskapet som kopplats bort, samt att redskapet som kopplats bort har en sk differential-cylinder (en vanlig "dubbelverkande") så går detta med tryckökning via expansion att förebygga genom att se till att cylindern inte är i fullt utdraget läge samt att hane-hona-snabbkopplingen sätts ihop. Den trycköking som sker kan då elimineras genom att cylindern tillåts tryckas ut på kolvstångsarean. Även om inte snabbkopplingarna sätts ihop så kommer kolven att kunna tryckas ut om kolvtätningen tillåts läcka något (från minussidan till plussidan, vilket de oftast gör om de ges lite tid). Detta fungerar dock inte med en hydraulmotor, hydraulcylinder med "genomgående kolvstång" eller två stycken hydrauliskt korskopplade differentialcylindrar om de också är mekaniskt korskopplade.

Dessutom, hydraulslangar har en viss "kapacitans", dvs de kan expandera volymen något vid tryckökning. Långa slangar ökar mera i volym än korta slangar. Hur stor denna kapacitans hos slangar (och rör är anges tyvärr inte av slangtillverkarna, med det går att mäta via omkrets/diameterökning).
Också oljan är något komprimerbar.
Om inte oljan vore komprimerbar samt att slangar, rör, hydraulcylindrar etc inte hade kapacitans så skulle något brista vid minsta volymökning (pga temperaturökning).
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#13 » 09:33:40, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja.... Oljan är väldigt marginellt komprimerbar, som de flesta vätskor. Däremot finns det ju en elasticitet i både slang och cylinder plus att cylindern också utvidgar sig i värme. Däremot utvidgar sig oljan mera och därav tryckökningen. I detta fallet var det en vanlig dubbelverkande cylinder som var helt indragen och det var minus- slangen som sköt. Det vill säga hela cylinderns oljevolym och det som fanns i slangen expanderade utan att ha någon evakuering. Att koppla ihop slangarna kan inte göra någon skillnad då det fortfarande är ett stängt system. Att det håller som det gör beror nog mest på att de flesta hydraulsystem parkeras med 0-tryck och har slangar/cylindrar som tål några 100 bar.
Som jag ser lösningen på problemet så handlar det om att lossa en snabbkoppling så man har öppet samt att lirka lite på spakarna i ventilpaketet då och då på försommaren. Alternativt bygga en maskinhall med klimataggregat. Men jag söker en mera idiotsäker lösning som funkar automatiskt.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

AN

#14 » 10:00:39, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev: Att koppla ihop slangarna kan inte göra någon skillnad då det fortfarande är ett stängt system.


Fast volymen på systemet ökar väl om kolvstången trycks ut?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Jac

#15 » 10:01:33, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Nja.... Oljan är väldigt marginellt komprimerbar, som de flesta vätskor.
Ca 0,5% per 70 bar.

Åsa-Nisse skrev: I detta fallet var det en vanlig dubbelverkande cylinder som var helt indragen och det var minus- slangen som sköt. Det vill säga hela cylinderns oljevolym och det som fanns i slangen expanderade utan att ha någon evakuering. Att koppla ihop slangarna kan inte göra någon skillnad då det fortfarande är ett stängt system.


Om cylindern är ihopdragen funkar det utmärkt att koppla samman slangarna. Det blir som en enkelverkande cylinder, när stången rör sig utåt blir det mer plats för oljan.
Drar du ut hela stången blir det en stor vaccumbubbla i cylindern.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Dexxas och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se