Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hur bygga om ventilblock?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Mats_R (trådstartaren)

#1 » 22:17:35, 24-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått ett ventilblock som har suttit i en eltruck, och tänker använda det till min minitraktor. Jag kan inte så mycket om hydraulik och behöver hjälp med en del frågor.

Alla ventilerna utom en är dubbelverkande. Den som har varit till lyftcylindern har ena anslutningen pluggad. Om jag tar bort pluggen, blir ventilen dubbelverkande då?

Hur vet jag att ventilblocket är av den typen där oljan cirkulerar utan motstånd när spakarna inte används? På returutloppet finns förutom den stora anslutningen även en liten förgrening.

Jag skulle vilja ha flytläge på en eller två ventiler. Kan man ändra, bygga om dem på det sättet? Hur gör man?

En av ventilerna går trögt. Den blir kvar var som helst i sin rörelseväg fast den ska vara återfjädrande. Det finns inga skador på spaken eller de synliga delarna på sliden. Jag har skruvat av änden och sett att fjädern är hel. Vad kan man göra åt detta?

Ventilblocket har beteckningen Monsun-Tison HV07-4041.

Tacksam för råd och tips
Mats
Mats_R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:11:03, 29-05-2011
Ort: Halmstad
Maskintyp: Lastbil



Mats_R (trådstartaren)

#2 » 22:21:19, 24-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilderna kom visst inte med. Här är de.
Mats
Bild
Mats_R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:11:03, 29-05-2011
Ort: Halmstad
Maskintyp: Lastbil

Mats_R (trådstartaren)

#3 » 22:26:23, 24-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är den andra.

Bild
Mats_R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:11:03, 29-05-2011
Ort: Halmstad
Maskintyp: Lastbil

jörgen.ottosson

#4 » 22:03:49, 28-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats_R skrev:...
Alla ventilerna utom en är dubbelverkande. Den som har varit till lyftcylindern har ena anslutningen pluggad. Om jag tar bort pluggen, blir ventilen dubbelverkande då?
...


Nej, du måste byta eller svarva om sliden. ( demontera och jämför med en annan)

Mats_R skrev:...
Hur vet jag att ventilblocket är av den typen där oljan cirkulerar utan motstånd när spakarna inte används? På returutloppet finns förutom den stora anslutningen även en liten förgrening.
...


enklast är: pröva med tryckluft....blås i P-anslutningen....och känn om det blåser rakt i genom.... ( då kan du dessutom pröva vilka funktioner du har på spakarna.)

Mats_R skrev:...
Jag skulle vilja ha flytläge på en eller två ventiler. Kan man ändra, bygga om dem på det sättet? Hur gör man?
...


På samma sätt som ovan, svarv eller byt slid. ( alternativt, "H10" lösningen med extern kylventil)

Mats_R skrev:...
En av ventilerna går trögt. Den blir kvar var som helst i sin rörelseväg fast den ska vara återfjädrande. Det finns inga skador på spaken eller de synliga delarna på sliden. Jag har skruvat av änden och sett att fjädern är hel. Vad kan man göra åt detta?
...


Sitter brickan för fjädrarna som den ska? annars så beror det troligen på skit eller skadad slid.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: akkamaan, AN och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se