Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Stödben griplastarkärra..

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Åsa-Nisse

#16 » 10:46:49, 13-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror på vilken typ av stödben och hur kolven monteras. Gör du teleskopben så du får rakt linje på kolven till marken så räcker en 50/25 bra. Du har då 7,92cm² och vid 170 bar trycker den 1346 kg. Sitter den 1 m vid sidan om ramen så håller den en stock på 250 kg 5m ut.(= 1250 kpm+ ca 100 kg till grip och kran).

Ska du göra lavettben så måste du rita upp och mäta avstånd och vinklar till infästningar för att kunna få ett svar.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm



Tommy H (trådstartaren)

#17 » 21:10:33, 15-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intresanta beräkningar. På min kärra hamnar stödbenen 30 cm utanför lasten då de står på marken. Består av 4kantprofil (teleskopiska) 100mm så jag tänkte montera kolvarna innuti benen så är de bra skyddade från yttre påverkan. Sitter monterade på grinden som ett upp o nervänt V..
Användarvisningsbild
Tommy H
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:30:55, 24-08-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35, BM400, BM650, BM700, Hitachi EX22

Åsa-Nisse

#18 » 10:50:06, 16-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exakt så gjorde jag också på min Patukärra. Där hängde ett par " stödben" och dinglade i ett öra som man fick gå ut och hänga upp vid transport. Det var obekvämt så jag fixade ett par hydrauliska teleskopben precis som du beskrivet. Har funkat klanderfritt i snart 20 år inkl Gudrun och Per. Jag monterade ett par magnetventiler på kolvarna så kan jag köra dom på ett uttag och ändå låsa dom i nedsänkt läge.
Har ingen bra bild framifrån, men funktionen syns här:
Bild
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 26 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se