Så var det dags att lägga upp lite information om mitt vedklyvsbygge.
Först och främst vill jag poängtera att jag inte är någon "riktig" maskinist. Jag är en kontorsråtta som tycker det är roligt med maskiner och teknik.
Alla gillar ju bilder så försökt att lägga upp många, hoppas det inte tar för lång tid att ladda inlägget!
- Bakgrund -
Jag har haft lite olika tankar om hur klyven skall fungera men i grunden har det alltid handlat om en eldriven, hyfsat snabb, men också stark (såklart!).
Det är, som ni kanske känner till, alltid en avvägning mellan hastighet och tryckkraft. Jag försöker komma runt det problemet på ett lite unikt sätt som jag inte sett någon annan göra. Det återstår att se om det blir succé eller inte.
Från början fastnade jag för "box-wedge"-typen: https://www.youtube.com/watch?v=p6v0YuD7FWw men kom fram till att den skapar för mycket skröfs (skräp) eftersom man försöker trycka en organiskt träkadaver genom ett fyrkantigt hål.
Så jag valde en mer beprövad och vanlig modell med några egna design-inslag.
Första niten som jag gick på är att det är för lätt att tänka ut olika saker men mycket svårare att genomföra dem, oftast. Så jag hade till en början en väldigt avancerad klyv med ett antal cylindrar för att både höja och sänka hela klyven men också bladet och ett avlastningsbord bredvid.
Vi får se var det slutar men jag har förenklat mycket sedan planeringsstadiet.
- Konstruktion -
Konstruktionen består av två UPE-balkar 200x80x2300 som sitter bultade ihop rygg i rygg med några grövre plåtar 20x80x200.
Det bakre fästet för hydraulcylindrarna är bultade ner i balkarna och utgörs också av 20 mm plåt som jag svetsat ihop med 7016 2,5 mm pinne.
Släden som åker längs med den 705 mm långa slaglängden av cylindern utgörs också av 20 mm plåt men på ovansidan är det 10 mm plåt och under en UHMW PE (Ultra-high-molecular-weight polyethylene) platta som slitlager. Istället för att släden greppar runt utsidorna som jag oftast sett på hemmabyggen har jag två 20x80 mm plåtar som är gängade med M12 på ovansidan och M10 på undersidan och som glider mellan UPE-balkarna.
Eftersom balkarna är monterade på det viset med 20 mm mellanrum använde jag detta även för själva kniven som man sticker ner mellan balkarna och därmed kan man byta ut kniven till olika konfigurationer. Hittills har jag en rak kniv som delar i två delar och en som delar i fyra. Jag använder skop/slitstål med en hårdhet av 500 brinell, lite overkill kanske.
- Kolv -
En cylinder från en Valmet 7000 enligt Lundberg Hymas där jag köpte den billigt.
Slaglängden är som sagt 705 mm och kolven är 90 mm samt stången 50 mm. Den kan max trycka 220 bar.
- Pump -
Jag använder just nu en gammal kugghjulspump av något udda fabrikat från Polen. Tillverkad på 90-talet. Den skall enligt spec ge 25 liter i minuten och 18,5 cm2/rev och kunna trycka upp till 160 bar vid 1500 varv. Max är 200 bar och 3000 varv.
Jag har varit en flitig användare av siten http://calculate.pmcgroup.se/ där man enkelt kan leka med olika variabler för att få fram sin optimala klyv.
Tillsammans med cylindern jag har trycker den optimalt 12 ton.
Oljan har jag i ett rostfritt expansionskärl för tillfället.
- Motor -
Motorn är en "nyare" ASEA på 7,5kw / 10hp som jag styr med en 11kw Siemens SED2 frekvensomformare. Det är här det "roliga" börjar.
Jag kan köra motorn på olika varv om jag vill, och det vill jag såklart. Så jag har labbat lite med att köra motorn på dubbel hastighet, dvs 100 hz, på returen, när jag ändå inte har någon direkt belastning på motorn. Det är ju nackdelen, om du kör på högre frekvens tappar motorn kraft.
Här kör jag 100hz när cylindern åker tillbaka:
https://photos.google.com/share/AF1QipPqtX2Cv6A4WyKRafzBR0x0LCFvYicBEFqR7OB_ty-8ciE2eUw9f0DG31b9FMK7og/photo/AF1QipMASIK-6Pbq1JxvPwwSxz4p1yHnXsaFSat88_CK?key=OVExUTZuel9KSHJkTG9FT1ZzcEc5Q0lSUzhrNGJB
Detta vill jag såklart göra för att komma runt problemet med hastighet vs. styrka.
- Framtiden -
• Jag håller på att testa en Sunfab SAP-084 kolvpump istället för kugghjulspumpen. Den kommer bli snabbare men svagare. (6 ton istället för 12)
• Bygga en ram på hjul till hela åbäket så jag kan flytta på den.
• Använda en PLC och en tryckavkännare för att styra varvtalet beroende på trycket.
• Montera brytare för att känna av var släden är så jag kan få den att köra mer automatiskt fram och tillbaka. OBS, jag kommer tyvärr antagligen inte kunna CE-märka klyven...
Fler bilder och filmer, börja från slutet om ni vill se det kronologiskt:
https://photos.google.com/share/AF1QipP ... lSUzhrNGJB
Frågor på det??
/Ed