Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hydrauliskt flisförråd problem med växelventil

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Edner (trådstartaren)

#1 » 20:44:45, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Har ett problem med lite prylar jag håller på att mickla ihop.

Har en Fliscontainer med hydrauliska skrapor i botten.

Fick tag i ett litet hydraulagregat med automatiskt växlande ventil som växlar när kolvarna går i änden och trycket blir högt.

Jag provkörde först aggregatet med kolven som hörde till och den gick snällt fram och tillbaka.

Sedan kopplade jag bort denna kolv och drog slangar till kolvarna i förrådet.
Jag utökade även tankvolymen för att oljan skulle räcka till dom två större kolvarna.

Sedan drog jag igång prylarna och testkörde.

Då har den problem med att växla riktning.
Den gör det ibland och ibland inte.
När den inte gör det så står den och jobbar mot övertrycksventilen som jag antar att den har någonstans.

Jag har en misstanke om vad problemet kan vara.
Förrådet är nämligen byggt på sådant sätt att kolvarna inte går hela sträckan.

Skraporna bottnar innan kolven gör det när dom går in (minusrörelse).
Detta gör att det blir ett mjukare stopp när det bryter i förrådet istället för att kolven bottnar.
Kan det vara detta som gör att ventilen har svårt att växla?

Ventilen växlar utan problem när kolvarna går gått ut och ska in igen.

Vad göra?
Går det att sänka trycket som krävs för växling?

https://share.icloud.com/photos/0whpaYu ... Pw9kaA#Hem



Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Edner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:26:42, 15-12-2013
Ort: Grönlanda västra götaland dalsland färgelanda kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 9006A -69
Kockum KS 836 -70
Hymac 580 -?

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Turbodiesel

#2 » 21:19:54, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så att cylindern läcker internt?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Edner (trådstartaren)

#3 » 21:45:27, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fullt möjligt.
Det är gammla prylar Som stått oanvända några år.
Dock har slangarna varit pluggade och fulla med olja.

Skulle internt läkage orsaka detta symtom?

Jag började först undra om jag har fel olja i?
Står att det ska vara nån tellus oil TX 32 på tanken.
När jag googla den så var det vad jag förstod vanlig hydraul mineral 32 olja.

Men jag kanske fatta fel och det är nått special?
Edner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:26:42, 15-12-2013
Ort: Grönlanda västra götaland dalsland färgelanda kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 9006A -69
Kockum KS 836 -70
Hymac 580 -?

Turbodiesel

#4 » 21:59:28, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle kunna göra det, annars ligger omslagstrycket så vansinnigt nära överströmmarens inställning så att den inte orkar slå om mot mjukt stopp.

Kolla var det blir varmt om du låter den gå en stund (inte för länge dock) utan omslag, blir cylindern varm så läcker den, annars blir tanken snart varm.

Du skulle behöva ansluta en manometer någonstans oxå, så du ser vad som händer.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#5 » 22:07:05, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara internt läckage ja. Hur stor är cylindern och hur stor är pumpen?

Om det är långa slangar och stor cylinder så skulle jag nog se till att lufta systemet. I dom flesta sammanhang luftar hydraulik sig själv utan problem men i vissa applikationer skapar luft problem.
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

Edner (trådstartaren)

#6 » 22:47:45, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara luft också då jag har 5 meter slang.

Men oavsett vad som är fel så hade jag gärna dragit ner växlingstrycket.

Tror trycket är högre än vad som krävs för uppgiften.

Bänder och bryter onödigt hårt i grejorna.

Får jag ner trycket så kanske d ordnar sig med det andra även om jag har lite internläckage etc.

Så är det någon som är bekant med ventilen på bilderna och kan svara på om det går att påverka växlingstrycket?
Edner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:26:42, 15-12-2013
Ort: Grönlanda västra götaland dalsland färgelanda kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 9006A -69
Kockum KS 836 -70
Hymac 580 -?

Jac

#7 » 22:56:29, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror den där är flödesstyrd, när flödet stoppar vänder den. Finns inget att justera. http://www.brevinifluidpower.com/en/pro ... series-en/
Jag tippar det är luft som skojar till det.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

Turbodiesel

#8 » 23:02:00, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Aron" ventilen ser inte justerbar ut, symbolen på den kanske är lite väl förenklad, för jag kan inte tyda den till en automatik tryckvändarventil.

Hittade dock en PDF där det finns en bättre symbol, och där det beskrivs att den vänder håll när flödet över ventilen upphör, det sista tyder ganska hårt på cylinderläckage, eller ventilfel. http://www.brevini.us/prodotto/ad3i-series-en/

Med flödesvändande ventil kan du justera önskat maxtryck på pumpens överströmmare, troligen den röda ratten. Kanske det går att söka rätt på ett datablad för pumpenheten?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel

#9 » 23:03:23, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lufta är förstås en god idé oavsett.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

bonnen513

#10 » 07:32:18, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du ha vänt på slangarna till + och - på kolvarna?
Och du har långa slangar och inte rör?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x

PeterR

#11 » 08:27:45, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att känna igen den specifika ventilen så tippar jag på att den är tryckvändande, samma typ som används i de flesta utgödslingar.
När de inte vänder är den vanligaste orsaken smuts i vändslidens kanaler. Andra orsaker kan vara lågt tryck (sliten pump) eller stort inre läckage i cylinder (-ar).
Om den fungerade bra med ursprunglig cylinder borde kanske Du nog söka där Du ändrat något, dvs de nya cylindrarna. Prova med endast en av de nya och se om det funkar. Annars är som tidigare sagts en manometer ett ypperligt sätt att förstå vad som händer.
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Volvo BM T430 med Trima 1120, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508

Edner (trådstartaren)

#12 » 09:24:04, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wow.
Tack för allt intresse.
Intressant att den verkar vara flödesstyrd.
Då får man tänka om lite i felsökningen.

En manometer är på önskelistan.
Skulle den då anslutas i en port som är parallell med tryckmatningen till ventilen?
Tror isf detta är en sådan port.

Bild
Vad är det som sitter under?

Såhär ser det ut under den röda plasthatten.
Bild

Angående luftning så är det väll bara att köra den ett tag och hjälpa den att växla genom att trycka på knappen när det stannar?

En fundering angående frågan om jag blandat ihop + och - portar.
Spelar detta någon roll?
Om det spelar roll så är det både rätt och fel nu.
Dom två kolvarna är nämligen kopplade på sådant sätt att när den ena går ut, så går den andra in och tvärtom.

Antar att det varit så för att ge en jämnare matning av flis.

För mig spelar detta ingen roll då detta förråd endast ska fylla ett mindre förråd.

Bör jag koppla om så kolvarna går åt samma håll?
Edner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:26:42, 15-12-2013
Ort: Grönlanda västra götaland dalsland färgelanda kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 9006A -69
Kockum KS 836 -70
Hymac 580 -?

Jac

#13 » 09:47:56, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftingen går av sig själv så länge cylinderns volym är större än slangarnas volym.
Har man riktigt långa slangar och liten cylinder så går luften bara fram och tillbaka i slangarna och når aldrig tanken.
Senast redigerad av Jac 11:24:32, 23-09-2018, redigerad totalt 1 gång.
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

bonnen513

#14 » 10:33:22, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så kan du inte koppla den ventilen. + och - är avgörande, det är därför det står A och B på anslutningarna
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x

Edner (trådstartaren)

#15 » 10:45:08, 23-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då blir det till att koppla om.

Fast jag förstår egentligen inte vad den ventilen vet om den matar + eller - på den ena kolven?
Edner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:26:42, 15-12-2013
Ort: Grönlanda västra götaland dalsland färgelanda kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 9006A -69
Kockum KS 836 -70
Hymac 580 -?


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates