Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hur hänger detta ihop?

36 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

MagnusGoransson (trådstartaren)

#1 » 18:54:31, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181006/c915171e7b2e1e932776a8c6ad521c5d.jpg


Ventilpaketet. Danfoss PVP.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181006/3d21ed30875dacad1fbebce34ed437a2.jpg


Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181006/745c918eba93cace597bee4cd276571d.jpg


Sen går slangarna ner till det undre paketet som verkar vara hydrauliskt styrt av det övre.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181006/5c31362a73b414f004ea855538e8e609.jpg


På baksidan går det rör till hydraulcylindrarna och hydraulmotorerna.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181006/fe2e521a1c9c773f27f83e755d3b6f7a.jpg


Varför är det byggt på detta vis? Är det normalt? Allt matas från ett hydraulagg som verkar vara LS. Får hem det i morgon.

Vill använda ventilpaketet till min minilastare. Borde väl funka va?

Hittar inte så mycket info om Danfoss PVP. Det är märkt 75 bar. Känns lite lite för ett ventilpaket. Är det därför dom är kopplade som dom är?

1 person gillar det här inlägget.
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


magloman

#2 » 18:59:22, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Servohydraulik

Mindre ventiler styr större. Vanligt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/user/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Ursus 385
Volvo BM 430

MagnusGoransson (trådstartaren)

#3 » 19:04:02, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Servohydraulik

Mindre ventiler styr större. Vanligt.


Ok, i stället för att ha allt integrerat typ? Känns som krångligt när det finns andra lösningar? Iofs kanske fördelen är att det övre paketet sköter "finliret" och det undre kan anpassas beroende på typ av last? (motor/cylinder etc)

Kan man anta att detta gratis-fynd blir bra på min lastare? :-)

På apparaten sitter ett gäng små fina cylindrar (visserligen med flänsfäste men det är ju lätt att bygga om) och två Danfoss orbit-motorer. Tror dom är på 160 cc.
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

magloman

#4 » 19:17:51, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är för att få fingertoppskänsla fast med högt flöde och tryck.

Tänk dig att dra 2” slangar in i hytten för alla funktioner. Blir ju farligt med höga tryck oxå om nåt går sönder.


Vet inte, finns det plats kanske det funkar. Kanske nån annan vet bättre.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/user/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Ursus 385
Volvo BM 430

MagnusGoransson (trådstartaren)

#5 » 19:22:09, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plats finns eftersom bygget inte är klart :-)

Danfoss-paketet är ju elektriskt styrt så grova slangar är inget problem. Skulle ju helst bara använda det, men 75 bar känns lite lite. Hoppas Jac har några bra råd. Vet ingen som är så kunnig inom detta område! Btw, kan man tagga folk på detta forum?
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Turbodiesel

#6 » 20:03:05, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är om inte det undre ventilbordet har varit i bruk helt själv tidigare, med sina egna (nu ersatta av specialblock) riktningsventiler. Senare har danfosspaketet kommit till, och det matar in olja till de gamla ventilernas platser genom de speciella stålblocken istället för riktningsventiler.

Danfoss PVG är ju trevliga grejer, men det finns en vansinnig mängd utföranden på allting, blocken, sliderna och allt annat. Dock är allt fint uppmärkt, och dokumentationen är det inget fel på.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#7 » 20:28:58, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har det använts till?
Det övre ventilblocket är ett Danfoss PVG32, bra grejor. PVP är bara namnet på inloppssektionen och 75 bar är antagligen trycksettingen den levererades med. PVG32 är rated för 350 bar eller nåt sånt så det är inte ett problem. Som TD säger så kan det konfigureras på en million olika sätt så du får nog räkna med att byta lite slider och shockventiler och kanske nåt i inloppsektionen för att få det att funka på ett förnuftigt sätt till din minilastare. Dessa delar är dock lättillgängliga och relativt billiga.

Den nedre raden är ventiler av NG6 (cetop 3) standard, flera av delarna ser hemfrästa ut. Måttligt intressanta grejor.
Att PVG32 ventilen bara används till att pilotstyra NG6 ventilerna låter helgalet, PVG32 ventilen måste ha haft nån annan uppgift också.
Senast redigerad av Jac 21:42:35, 06-10-2018, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

Turbodiesel

#8 » 21:23:34, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte att det har pilotstyrts något, utan min teori är att de hemfrästa blocken matar in olja i NG basblockets A & B portar, om det nu stämmer. Men det kan ju ha varit en variant för att inte direkt döda möjligheten att bygga tillbaka NG6 detaljerna. Kanske var maskinen tvungen att vara enkel att återställa ifall det inte funkade med ombyggnaden. Och sedan blev det aldrig någon mer permanent ombyggnad till danfosspaket.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#9 » 21:40:31, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det låter troligt, de hemfrästa blocken ser inte ut att innehålla några ventiler.
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

MagnusGoransson (trådstartaren)

#10 » 22:46:56, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla grymma svar!!

Är detta spec på ventilmodulerna?

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181006/b40839d7bbfe55c66c0f1b5592278a7f.jpg


Det står A 6222 på alla men nedre numret skiljer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Turbodiesel

#11 » 23:51:51, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

6222 betyder att sektionen har tryckkompensator, hos en kompenserad sektion påverkas inte inställt flöde av varierande pumptryck. Den är vidare förberedd för chock & återfyllnadsventiler (under de sexkantiga pluggarna, ev artikelnummer & tryckinställning står på ventilinsatserna). Den är slutligen utrustad med individuellt ställbart tryck ut på portarna (de försänkta hålen rymmer de ventilerna)

Vilka slider som sitter monterade får du kolla, de har ett fyrsiffrigt nummer i ena änden, troligen får du montera bort gaffeln för den manuella spaken, eller fjäderpaketet för att kunna läsa av numret. Idag vet jag inte hur många olika slider som finns till de här ventilerna, men i begynnelsen fanns det 24 olika typer.

Det kan ju gå att få fram originalspecen på hela ventilen genom Danfoss, med hjälp av det ristade numret på gaveln. Om det är sedan är användbart bygger såklart på om någon har ändrat något på utförandet sedan dess.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

MagnusGoransson (trådstartaren)

#12 » 02:35:13, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack TD!!!

Drog ur en slid för att kolla.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181007/91cd10287dcf7e486539f86ce7ff313b.jpg


Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181007/309768cc0312269579f075f3dfcb8cb2.jpg


Märkningen på den är 7025 073

Ger det något svar?

Slangarna från den går till en cylinder.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Jac

#13 » 08:49:48, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

5 lpm, sök i pdf'en. Hur stor pump och vilken typ hade du tänkt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

MagnusGoransson (trådstartaren)

#14 » 12:38:52, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grymt!!! 5lpm känns ju dock lite, det går ju att byta eller svarva upp dom lite? Skall kolla resten och jämföra med pdf?en. Tack!!

Här är hydraulagregatet. Motorn är på 4 kW/1440 varv.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181007/8a4f3666165802c7b9450e8bd2d4a23a.jpg


Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181007/07caef55c9f46576f2e5e4a81dbe6038.jpg


Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181007/adc691f386a480e3910875ce659bb591.jpg





Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

MagnusGoransson (trådstartaren)

#15 » 22:09:14, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drog ur alla sliderna nu och alla är 7025 alltså 5 lpm. Antar att det skulle göra ganska stor skillnad om man svarvade upp de två spåren typ 2 mm? Får testa lite när paketet sitter i maskinen.

Vad tror ni, skall jag satsa på att använda pumpen i bilden ovan (rexroth 25 cc) eller köra på den 11 cc som redan sitter på lastaren? 11 cc pumpen är en vanlig kugghjulspump. Kommer att ge 44 lpm vid maxvarv.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates