Sida 2 av 6

Re: Hur hänger detta ihop?

InläggPostat: 00:35:43, 09-10-2018
av MagnusGoransson
Skall hämta några slider i morgon och mäta och se om det är ide att svarva om de jag har eller köpa nya.

Någon som kan identifiera pumpen? De datablad jag hittar från Danfoss stämmer inge bra med beteckningen. Enligt märkningen skall den heta

A10VS 25 DxR 1R 38M

LS-porten är pluggad och det är bara tre anslutningar som används. Sug, tryckport och läckolja tillbaka till tanken. Hur kan det hänga ihop?

Re: Hur hänger detta ihop?

InläggPostat: 01:31:54, 09-10-2018
av MagnusGoransson
Två bilder till på pumpen.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181008/590ad3883d056d5673ef19642cd4b188.jpg


Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181008/28885618634afb7071418d6b1244aa64.jpg


Hur sjutton gör ni för att hitta äldre datablad för olika prylar? Jag brukar ju vara kung på Google men när det gäller dessa prylar så sviker mina kunskaper :-/


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Hur hänger detta ihop?

InläggPostat: 09:19:44, 09-10-2018
av AN
Sök på Rexroth ist, när du letar datablad till pumpen.
Enligt skylten är den ombyggd till DR-regulator ist DFR, så den är väl körd som en tryck-kompenserad pump.

Re: Hur hänger detta ihop?

InläggPostat: 15:11:46, 09-10-2018
av MagnusGoransson
Aha, så det borde då alltså vara ett Closed Center system där pumpen vinklar ner till nära noll vid noll flöde? Även kallat konstanttryckssystem?

Finns det nackdelar med det i min applikation, alltså i en liten lastmaskin? Eller är det helt enkelt optimalt?

Trots att man hängt här så många år förundras jag dagligen över den kunskapsbank som finns här! :buga:

/Magnus

Re: Hur hänger detta ihop?

InläggPostat: 15:26:01, 09-10-2018
av Jac
Konstanttrycksystem vill du inte ha, det väsnas, drar mer bränsle och gör det trögt att starta motorn när det är kallt.
När du nu har en fin LS-pump och ett fint LS-ventilpaket så är det ju lika bra att använda det.

Dock är det lite osäkert hur dom har joxat till regulatorn för att få konstanttryck, förhoppningsvis går det att rätta till, en ny är ganska dyr om det ens går att få tag på.

Re: Hur hänger detta ihop?

InläggPostat: 15:43:54, 09-10-2018
av MagnusGoransson
Hittar ingen bild på internet där regulatorn ser ut som på min pump. Men jag skall ta isär den och se hur sliderna ser ut under de två locken.

Bild

Re: Hur hänger detta ihop?

InläggPostat: 15:48:17, 09-10-2018
av Jac
Se efter om där finns nån dysa mellan P och LS porten. Den ska pluggas isåfall för att få LS.

Re: Hur hänger detta ihop?

InläggPostat: 15:49:49, 09-10-2018
av MagnusGoransson
Hmm, dysa? Ursäkta min okunskap, men hur ser jag det? :-)

Re: Hur hänger detta ihop?

InläggPostat: 16:07:08, 09-10-2018
av Stridis2
Ett litet hål (om jag inte är helt ute på Monarken...)

Re: Hur hänger detta ihop?

InläggPostat: 16:12:32, 09-10-2018
av Turbodiesel
Det är ju "notcharna" som är bearbetade olika för flödets skull, svarvar du bort en bit så blir sliden troligen betydligt mer on-off än vad du vill ha, i den mån sliderna är svarvbara med normala verktyg. Det är de fina notcharna som gör flödet steglöst variabelt mellan noll & fullt.

Sliderna är inte värst dyra. Inte jämfört med de proportionella elmodulerna i alla fall.

Här har du utseendet på 40 & 65L/min. Notera att det är motorslider (7102 & 7103) så de har betydligt längre spår.

Bild

Är det ett litet lalmekaggregat som hänger på sidan av det stora?

Det kan ju vara så att LS-regulatorn är mekaniskt blockerad, skruvad i botten, eller någon annan variant.

Edit: förtydligande.

Re: Hur hänger detta ihop?

InläggPostat: 16:52:07, 09-10-2018
av MagnusGoransson
Tack TD och ni andra!

Jo, på det stora hydraulaggregatet hänger ett mindre. Vet inget om det dock. Det är inte inkopplat på något sätt.

Skall ta bort regulatorn på pumpen och se hur den ser ut. Återkommer!

Angående sliderna, tack! Allt klarnar sakta men säkert :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Hur hänger detta ihop?

InläggPostat: 18:30:14, 09-10-2018
av AN
Kolla innan du demonterar det som Turbodiesel sa, om skruven är justerad helt i botten.

Re: Hur hänger detta ihop?

InläggPostat: 02:02:47, 10-10-2018
av MagnusGoransson
Så här är regulatorn bestyckad:

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181010/53bcc63646d6901487f98250fb882978.jpg


Den lilla ställskruven var helt skruvad i botten.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181010/0be99d8e2d17939250a733aa8f612315.jpg


Vad tror ni? Är jag blåst eller är den LS-kompatibel? :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Hur hänger detta ihop?

InläggPostat: 08:46:29, 10-10-2018
av AN
Är det en skruv som tryckt på lilla fjädern eller är det justeringen som är justerad i bott?

Re: Hur hänger detta ihop?

InläggPostat: 09:30:28, 10-10-2018
av Turbodiesel
Funktionsmässigt är det klart enklast att montera ihop, och se om du kan justera ned standbytrycket till rimliga nivåer med att backa ut den lilla skruven. Mellan 15-20bar kan vara lämpligt som standbytryck, kolla att du inte backar ut skruven för långt, då kan du bli riktigt elakt blöt. Eller om du lossar skruvens tryck mot fjädern, och skruvar in den till avsett standbytryck, det är valfritt.

X-porten ska vara trycklös för att pumpen ska hålla sig på standby. Sedan får du väl koppla ihop den med LS-ledningen mot Danfosspaketet för att se hur pumpen beter sig i drift.

Pumpen har mekaniskt ställbart maxflöde (S i beteckningen) och den ställskruven ses på bakre gaveln innanför regulatorns fästfläns. Det är vanligt på industripumpar för att matcha pumpen med behovet, eller för den delen, kraftkällans effekt. Din lilla elmotor driver inte den här pumpen på maxflöde & maxtryck samtidigt, och LS-regleringen tar ingen hänsyn till tillgänglig effekt.

Pumpen känns lite udda, antingen är det en gammal serie, eller något annat special av någon anledning. Däremot går det bra att kolla i A10V serie 31 databladen för det grundläggande skulle jag tro. Annars kan det vara värt ett samtal till någon Rexroth servicelämnare, t,ex RPF hydraulik, eller BA-trading hydraulics.