Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hur hänger detta ihop?

76 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Jac

#46 » 08:32:22, 26-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusGoransson skrev:Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181025/3a56c47767349aa9ea298218cf3e1cd2.jpg


Jag får inte upp trycket i över cirka 75 bar. Under de två locken finns bara fjädrar. Inget som är justerbart. Nån som har någon idé?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro


Den försänkta insexskruven är justeringen av huvudtryckbegränsaren i inloppssektionen om jag inte har fel för mg. Ingen kontramutter.
Om inte de hjälper så gå över alla försänkta insex på varje funktion (om dom finns) och skruva dom i botten. Det är justerskruvar för LS-tryckbegränsning på varje funktion, ska alltså inte bruka våld, bara skruva in lätt tills det stoppar.
Egentligen bättre att göra det i omvänd ordning och spara huvudtryckbegränsaren till sist. Ta det försiktigt så du inte plötsligt har 400 bar i trynet.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



MagnusGoransson (trådstartaren)

#47 » 12:34:55, 26-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ditt, som vanligt, utomordentliga svar!

Jo, den försänkta verkar vara "huvud trycksbegränsaren" men den var redan skruvad i botten. Testar att skruva ner de skruvar som sitter vid respektive kanal och ser hur det påverkar. Hur gör man annars? Byter fjäder eller plunch? Det verkar inte finnas några beställningsnummer för olika tryckbegränsare, så det borde ju vara ställbart.

Kollade upp numret på elstyrdonen. Dom heter 157B4025. Enligt denna lista motsvarar dom https://www.kramp.com/pdf/en_ES/pve_cro ... nce_en.pdf 157B4032. Även 24 VDC är instansat på baksidan. Betyder korsreferenslistan att jag kan utgå från 157B4032 när jag bestämmer hur jag skall styra ventilen? I så fall är det en PVEH vilket betyder PWM-styrning med en kanal och där 50% betyder stängd ventil.

Man lär ju vara rätt om styrdonen. Verkar kosta runt 5000 kronor styck... Huga! :-)
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Jac

#48 » 13:19:30, 26-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Shockventilerna på varje sektion kan också vara begränsande. Det är sexkantskallarna bredvid insexen på varje sektion. Dom är inte justerbara men skruvar man ut en sån så står det siffror på den som är trycksettingen tror jag.
Bild
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

MagnusGoransson (trådstartaren)

#49 » 14:54:04, 26-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aaah, korrekt (såklart). Shock-hattarna är märkta 063 = 63 bar. Alltså kan jag ju inte komma mycket över 63 bar utan att byta chockarna?

Kommer iallafall upp i drygt 100 bar på pumpledningen. Det går framåt!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Jac

#50 » 15:55:25, 26-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, jag trodde att märkningen av shockarna var på insidan, du får skruva ut en och kolla.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

MagnusGoransson (trådstartaren)

#51 » 15:59:40, 26-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, ok. 063 stämmer dock bra med listan i databladet :-)

Är det hattarnas "tjocklek" som bestämmer tryck-talet eller är det andra saker som skiljer? Tänkte om man kunde testa att öka trycket med en bricka under hatten.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Turbodiesel

#52 » 16:40:09, 26-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Chockerna är små (på fabriken) justerbara insatser, sedan är de svetsade som låsning. De funkar som återfyllare åt andra hållet med hjälp av den klena fjädern under hatten. (om det är varianten jag tänker på)


Elmodulerna brukar vara spänningsstyrda, med runt halva matningsspänningen för neutral. PWM grejerna som styr de fyra interna ventilerna (på propvarianten) är inbyggt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

a.Holm

#53 » 19:09:26, 26-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trycket på chockerna står inte på locket, utan på den lösa chockventilen under locket.
Så man lär lossa på locket för att se.

Sen är det som sagt spänningssignal för styrning av PVE-modulerna.
Neutralläge är 50% av matningsspänningen man har till modulen.
När man har 12v matning ska signalen vara 6 volt i neutral.
Full utstyrning åt ena hållet är 25% av matningsspänningen, dvs 3 volt i detta fall.
Full utstyrning åt andra hållet är 75%, 9 volt.

Propstyrda moduler klarar matning på 11-32V

Skickat från min E5823 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

MagnusGoransson (trådstartaren)

#54 » 01:34:02, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyfte på en och nu förstår jag hur den funkar med lilla och stora fjädern. Jösses vad man lär sig :-)

Min elventiler är lite äldre. Dom är från innan den blev universal (11-30 volt). Mina är märkta 24 vdc. Får lösa det med en spänningsomvandlare då resten blir 12 volt.

Ang dysa mellan x och t, vad tror ni om dessa två bilder?

Bild

Bild

Är det övre hålet som skall pluggas? Hur gör man det lämpligast? Hur stort tryck rör det sig om där?




Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

AN

#55 » 12:37:43, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett hål är kopplat till arbetstrycket.
Ett hål är kopplat till regleringskolven, den som vinklar ner pumpen när önskat tryck är uppnått.
Ett hål är dränering till pumphuset. Det dränerar regleringskolven, när pumpen ska vinkla upp igen, och dränerar även fjäderkammaren.

Pluggen/dysan borde sitta internt. Är jag inte helt fel ute syns den i denna video, mellan LS-trycket(gult), och hustrycket(grönt), vid LS-kompensatorns fjäderkammare.
https://www.youtube.com/watch?v=5VstQQhdsLQ

Tycker den här videon är bra, i och med att han skurit upp kompensatorn.
https://www.youtube.com/watch?v=0LlFzZY1OuU

Men din kompensator är väl "bakvänd" jämfört med den på videon. Du hade väl ls-kompensatorn nederst?

Hoppas jag är rätt ute nu annars får ni rätta mej :smile:

2 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Jac

#56 » 13:04:07, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om det är rätt men jag är enig i det du skriver. :mrgreen:

Här är lite fler ledtrådar. Som nämnt så visar dessa bilder lite nyare pumpar där LS-sliden sitter ytterst så dessa bilder är mer att betrakta som ledtrådar och kan inte användas rakt av.
Som synes är där en sned kanal med dysa i på DFR som inte finns på DFR1, jag tror det är den dysan.
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

3 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#57 » 12:01:55, 05-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sidan 13 här
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

MagnusGoransson (trådstartaren)

#58 » 14:54:53, 05-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännade, jag får såga itu min regulator och se om det finns en dysa :-)

Mycket bra info iallafall!
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Jac

#59 » 15:05:33, 05-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

...eller bara blåsa i X porten med tryckluft.
Eller en tratt med diesel på X porten och se hur mycket som rinner genom.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

MagnusGoransson (trådstartaren)

#60 » 12:53:35, 22-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väcker upp detta tråd efter att ha konstaterat att lastaren lyfter cirka 200 kilo.


Bild

Bild

Bild

Chockarna i paketet löser ju ut vid 63 bar så det måste ju vara min begränsning i detta fall.

Enligt hur dom är konstruerade så känns det som att dom tätar vid mitt röda steck. Jag tänkte testa att svarva till en plunch för att få bort chock-funktionen. Åtminstone för att testa så att det är det som är felet. Eller är det inte att rekommendera?
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se