Sida 4 av 6

Re: Hur hänger detta ihop?

InläggPostat: 08:32:22, 26-10-2018
av Jac
MagnusGoransson skrev:Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181025/3a56c47767349aa9ea298218cf3e1cd2.jpg


Jag får inte upp trycket i över cirka 75 bar. Under de två locken finns bara fjädrar. Inget som är justerbart. Nån som har någon idé?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro


Den försänkta insexskruven är justeringen av huvudtryckbegränsaren i inloppssektionen om jag inte har fel för mg. Ingen kontramutter.
Om inte de hjälper så gå över alla försänkta insex på varje funktion (om dom finns) och skruva dom i botten. Det är justerskruvar för LS-tryckbegränsning på varje funktion, ska alltså inte bruka våld, bara skruva in lätt tills det stoppar.
Egentligen bättre att göra det i omvänd ordning och spara huvudtryckbegränsaren till sist. Ta det försiktigt så du inte plötsligt har 400 bar i trynet.

Re: Hur hänger detta ihop?

InläggPostat: 12:34:55, 26-10-2018
av MagnusGoransson
Tack för ditt, som vanligt, utomordentliga svar!

Jo, den försänkta verkar vara "huvud trycksbegränsaren" men den var redan skruvad i botten. Testar att skruva ner de skruvar som sitter vid respektive kanal och ser hur det påverkar. Hur gör man annars? Byter fjäder eller plunch? Det verkar inte finnas några beställningsnummer för olika tryckbegränsare, så det borde ju vara ställbart.

Kollade upp numret på elstyrdonen. Dom heter 157B4025. Enligt denna lista motsvarar dom https://www.kramp.com/pdf/en_ES/pve_cro ... nce_en.pdf 157B4032. Även 24 VDC är instansat på baksidan. Betyder korsreferenslistan att jag kan utgå från 157B4032 när jag bestämmer hur jag skall styra ventilen? I så fall är det en PVEH vilket betyder PWM-styrning med en kanal och där 50% betyder stängd ventil.

Man lär ju vara rätt om styrdonen. Verkar kosta runt 5000 kronor styck... Huga! :-)

Re: Hur hänger detta ihop?

InläggPostat: 13:19:30, 26-10-2018
av Jac
Shockventilerna på varje sektion kan också vara begränsande. Det är sexkantskallarna bredvid insexen på varje sektion. Dom är inte justerbara men skruvar man ut en sån så står det siffror på den som är trycksettingen tror jag.
Bild

Hur hänger detta ihop?

InläggPostat: 14:54:04, 26-10-2018
av MagnusGoransson
Aaah, korrekt (såklart). Shock-hattarna är märkta 063 = 63 bar. Alltså kan jag ju inte komma mycket över 63 bar utan att byta chockarna?

Kommer iallafall upp i drygt 100 bar på pumpledningen. Det går framåt!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Hur hänger detta ihop?

InläggPostat: 15:55:25, 26-10-2018
av Jac
Nja, jag trodde att märkningen av shockarna var på insidan, du får skruva ut en och kolla.

Re: Hur hänger detta ihop?

InläggPostat: 15:59:40, 26-10-2018
av MagnusGoransson
Aha, ok. 063 stämmer dock bra med listan i databladet :-)

Är det hattarnas "tjocklek" som bestämmer tryck-talet eller är det andra saker som skiljer? Tänkte om man kunde testa att öka trycket med en bricka under hatten.

Re: Hur hänger detta ihop?

InläggPostat: 16:40:09, 26-10-2018
av Turbodiesel
Chockerna är små (på fabriken) justerbara insatser, sedan är de svetsade som låsning. De funkar som återfyllare åt andra hållet med hjälp av den klena fjädern under hatten. (om det är varianten jag tänker på)


Elmodulerna brukar vara spänningsstyrda, med runt halva matningsspänningen för neutral. PWM grejerna som styr de fyra interna ventilerna (på propvarianten) är inbyggt.

Re: Hur hänger detta ihop?

InläggPostat: 19:09:26, 26-10-2018
av a.Holm
Trycket på chockerna står inte på locket, utan på den lösa chockventilen under locket.
Så man lär lossa på locket för att se.

Sen är det som sagt spänningssignal för styrning av PVE-modulerna.
Neutralläge är 50% av matningsspänningen man har till modulen.
När man har 12v matning ska signalen vara 6 volt i neutral.
Full utstyrning åt ena hållet är 25% av matningsspänningen, dvs 3 volt i detta fall.
Full utstyrning åt andra hållet är 75%, 9 volt.

Propstyrda moduler klarar matning på 11-32V

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Re: Hur hänger detta ihop?

InläggPostat: 01:34:02, 03-11-2018
av MagnusGoransson
Lyfte på en och nu förstår jag hur den funkar med lilla och stora fjädern. Jösses vad man lär sig :-)

Min elventiler är lite äldre. Dom är från innan den blev universal (11-30 volt). Mina är märkta 24 vdc. Får lösa det med en spänningsomvandlare då resten blir 12 volt.

Ang dysa mellan x och t, vad tror ni om dessa två bilder?

Bild

Bild

Är det övre hålet som skall pluggas? Hur gör man det lämpligast? Hur stort tryck rör det sig om där?




Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Hur hänger detta ihop?

InläggPostat: 12:37:43, 03-11-2018
av AN
Ett hål är kopplat till arbetstrycket.
Ett hål är kopplat till regleringskolven, den som vinklar ner pumpen när önskat tryck är uppnått.
Ett hål är dränering till pumphuset. Det dränerar regleringskolven, när pumpen ska vinkla upp igen, och dränerar även fjäderkammaren.

Pluggen/dysan borde sitta internt. Är jag inte helt fel ute syns den i denna video, mellan LS-trycket(gult), och hustrycket(grönt), vid LS-kompensatorns fjäderkammare.
https://www.youtube.com/watch?v=5VstQQhdsLQ

Tycker den här videon är bra, i och med att han skurit upp kompensatorn.
https://www.youtube.com/watch?v=0LlFzZY1OuU

Men din kompensator är väl "bakvänd" jämfört med den på videon. Du hade väl ls-kompensatorn nederst?

Hoppas jag är rätt ute nu annars får ni rätta mej :smile:

Re: Hur hänger detta ihop?

InläggPostat: 13:04:07, 03-11-2018
av Jac
Jag vet inte om det är rätt men jag är enig i det du skriver. :mrgreen:

Här är lite fler ledtrådar. Som nämnt så visar dessa bilder lite nyare pumpar där LS-sliden sitter ytterst så dessa bilder är mer att betrakta som ledtrådar och kan inte användas rakt av.
Som synes är där en sned kanal med dysa i på DFR som inte finns på DFR1, jag tror det är den dysan.
Bild

Re: Hur hänger detta ihop?

InläggPostat: 12:01:55, 05-11-2018
av Jac
Sidan 13 här

Re: Hur hänger detta ihop?

InläggPostat: 14:54:53, 05-11-2018
av MagnusGoransson
Spännade, jag får såga itu min regulator och se om det finns en dysa :-)

Mycket bra info iallafall!

Re: Hur hänger detta ihop?

InläggPostat: 15:05:33, 05-11-2018
av Jac
...eller bara blåsa i X porten med tryckluft.
Eller en tratt med diesel på X porten och se hur mycket som rinner genom.

Re: Hur hänger detta ihop?

InläggPostat: 12:53:35, 22-04-2020
av MagnusGoransson
Väcker upp detta tråd efter att ha konstaterat att lastaren lyfter cirka 200 kilo.


Bild

Bild

Bild

Chockarna i paketet löser ju ut vid 63 bar så det måste ju vara min begränsning i detta fall.

Enligt hur dom är konstruerade så känns det som att dom tätar vid mitt röda steck. Jag tänkte testa att svarva till en plunch för att få bort chock-funktionen. Åtminstone för att testa så att det är det som är felet. Eller är det inte att rekommendera?