Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Driva vattenpump - tänker jag rätt?

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 10:20:32, 23-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi ska driva en vattenpump på en unimog. Det kan ske antingen via kardanstång från kraftuttag, via Unimogens originalhydraulik eller via hydraulpump på kraftuttaget.

Kraftuttagsdriven vore att föredra map att då finns all nödvändig kraft tillgängligt till en kostnad bestående av en kardanaxel, problemet med det är att det är så trångt rent fysiskt och att allt rör sig så mycket på en unimog. En hydruldriven blir betydligt dyrare men å andra sidan så kan man placera den hursomhelst.

Vi har ett antal olika vattenpumpar att välja på, den som jag helst skulle vilja montera har en kapacitet på 2400L vid 10bar.

Effekten borde då bli 2400*10/600=40kW För att kompensera för verkningsgraden i pump så sätter jag 50kW.

Varvtalet på pumpaxeln ska vara 4200varv i minuten men på pumpen sitter det en växellåda 2.19 i utväxling varvtal på ingående axel blir då 4200/2.19=1900 varv i minuten.

Vad är ett normalt arbetstryck för ett liknande hydrauliksystem? Jag bestämmer mig för att räkna med 160bar så länge.

Oljeflöde i hydraulmotorn = 50*600/160=187.5 Det i sin tur skulle ge ett deplacement på 187.5*1000/1900=99cm3

Skulle det gå att ta bort växellådan och tillverka nån sorts adapter så man kan sätta motorn direkt på pumpaxeln så skulle det ist bli 187.5*1000/4200=45cm3

Om jag vill att motorvarvet skall gå på 1600 så blir då pumpen 187.5*1000/1600=117cm3

Är det rätt så långt så har jag några korkade frågor... Vad händer om jag försöker driva vattenpumpen med klenare hydraulik? Flödesbehovet är inte alls så stort som vattenpumpens kapacitet. Vattenpumpen har en ganska flack pumpkurva.

Vad händer om man har hydrauliksystemet enligt ovan men inte tar ut flödet fullt ut? Antar att det blir till värme, hur dimensionerar man en kylare?
mattiaz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Janson1

#2 » 10:52:59, 23-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att fördjupa sig för mycket så tror jag direkt via kraftuttaget vore att föredra om du skall köra en längre tid. Verkningsgraden blir nog inte jättebra med hydraulik kontra direkt. Överhuvudtaget vid så pass stora effekter så bör man välja så rak väg som möjligt, inga först uppväxlingar, sen nerväxlingar och ev så uppväxling igen.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002

mattiaz (trådstartaren)

#3 » 11:09:16, 23-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut, jag håller med. Men jag vet inte om det är fysiskt mjöligt ännu därav hydraulikfunderingarna.
mattiaz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

ac tc

#4 » 10:21:38, 24-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som om du har en gammal frontpump från en brandbil.
- dessa drevs direkt med kardan från vevaxeln och vxl i pumpen innehåller en koppling.
En centrifugal pump går lättast då den inte ger något flöde, dvs inte utför något pumparbete. ex du kör 10 bar/ 500 liter så tar den halva effekten av 10/ bar 1000 liter samma gäller om du förrändrar trycken men håller flödet konstant.
- hydraul motorer med lite storlek som gillar 4200 rpm är sällsynta så behåll vxl lådan.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

mattiaz (trådstartaren)

#5 » 11:00:45, 24-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästan rätt. Vi har en gammal basbil som jag tänkte ta pumpen ifrån. Drivs från växellådan.

Ang hastigheten så tittande jag på parker f12 och beroende på storlek så var varvtalet inget bekymmer.

Om vi då leker med tanken att jag tar ut halva effekten från vattenpumpen så blir resten värme?

Hur högt hydraultryck är ok att köra med? Unimogs original ligger på 240bar. Kan man höja trycket så minskar ju flödet och det blir mindre/billigare pump/motor.

Är det någon som kan kolla om mina beräkningar stämmer?
mattiaz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Jac

#6 » 21:07:45, 26-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska se på det i helgen
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

Jac

#7 » 22:08:02, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det kugghjulspump eller vingepump så hade jag nog siktat på under 200 bar, kanske under 180 t.o.m. Verkninggraden för dessa pumpar är inte så hög vid höga tryck och kugghjulspumpar är inga hjältar när det gäller livslängd. Är det kolvpump och motor så kan man nog köra 300 bar om man vill det men då får man ju kolla att allting annat i systemet tål det.

Om Unimogen har fast pump så bör du inte försöka styra flödet för det blir bara värme av det som du själv nämner. Bättre att styra vattenpumpen tror jag. Alternativt svarva ner pumphjulet, det är vanligt att man gör det för att anpassa en pump till en viss drivkälla. 1 mm gör stor skillnad.
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

Jac

#8 » 22:24:07, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde ett litet räkneark här. Vet inte hur mycket jag har missbrukat affinitetslagarna här men det är det bästa jag kommer på nu.

Putta in hydraulflöde och hydraulmotorstorlek så får du ut allt möjligt.

Hade du en pumpkurva på pumpen så kanske det hjälper.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Jac 09:52:38, 29-10-2018, redigerad totalt 1 gång.
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

mattiaz (trådstartaren)

#9 » 08:37:11, 29-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr kan jag inte dekomprimera filen. Funkar inte på min dator :klia:

Jag har tittat på kolvpump/motor från Parker. Men det känns som att hydrauldrift får bli en nödlösning om det inte funkar med kardandrift.
mattiaz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Jac

#10 » 09:53:34, 29-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Fixade filen iallafall, den bör funka nu. Väldigt approximativ beräkning men man får ju börja nånstans.
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

ac tc

#11 » 12:08:45, 29-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi då leker med tanken att jag tar ut halva effekten från vattenpumpen så blir resten värme?
- nja.. inte riktigt om du inte strypt hydrauliken. Effekt förbrukningen blir hälften och eftersom du har ett konstant hydraulolje flöde så sjunker trycket till hälften.
Eftersom du vill ha 10 bar så måste du köra pumpen på det varvtal den ger 10 bar, detta ger nödvändigt flöde. Sedan kommer systemtrycket att variera över vilket vatten flöde du tar ut, lågt flöde/ lägre tryck och vice versa.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

mattiaz (trådstartaren)

#12 » 00:45:51, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Ok. Fixade filen iallafall, den bör funka nu. Väldigt approximativ beräkning men man får ju börja nånstans.


Nu funkade det :thummar:

Jag hoppas fortfarande kunna köra den direkt på kraftuttaget men hydraulik blir plan B.
mattiaz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Bestgrip

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates