Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Är detta ett realistiskt lösning för att minska förlusterna i hydraulsystemet på min MF35

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Rubert (trådstartaren)

#1 » 21:13:20, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en MF35 till vilken jag byggt ett grävaggregat/kran med diverse hydrauliska tillbehör.
Hydraulpumparna, 2st ca 16ccm och drivna direkt från vevaxeln.
Med ventilpaket och kranar kan jag välja att mata frontlastaren med en pump och grävaggregatet med den andra.
Alternativt kan jag köra pumparna parallellt till frontlastaren eller grävaggregatet.
Med parallellkopplade pumpar fungerar aggregatet smidigt vid ca 1000 rpm (ca 30l/min).
Jag vågar inte varva motorn mer än till 1500 rpm med tanke på strömmingsförlusterna i rör och ventiler.
Jag har länge funderat på att hitta en lösning för att koppla bort pumparna mekaniskt när hydrauliken inte används.
Tyvärr finns det inte plats för någon kopplingslösning mellan vevaxeln och pumparna.

Och nu till min fundering.
Om jag först bygger om systemet så jag alltid kör pumparna parallellt.
Sedan monterar en rejält stor hydraulventil mellan pumparnas ut- och ingång.
Om ventilen är öppen ( när hydrauliken inte används) borde förlusterna när oljan bara går mellan pumparnas utgångar och ingång minska ordentligt.
Tacksam för alla synpunkter!

Bild
Bild
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland



bonnen513

#2 » 09:26:32, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir nog inte så bra då oljan inte får nån kylning
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Rubert (trådstartaren)

#3 » 11:05:16, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så långt hade jag inte tänkt, att förlusterna i den kretsen skulle bli så stora att det skulle bli ett problem.
Jag är en utpräglad månskenshydrauliker bygger utan några teoretiska kunskaper i hydraulik.
Det händer väl ibland att jag fått anledning att citera uppfinnaren i Lorry, "jag tänkte inte på det"
Eftersom jag inte har någon uppfattning om förlusterna min tänkta lösning så får jag väl leta rätt på ett stort ventilpaket och göra ett praktiskt prov för att få en uppfattning om värmeutvecklingen.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Jac

#4 » 13:23:07, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen kylning och ingen filtrering. Hade säkert funkat men den lösningen är lite åt fulmek hållet.
Om man expanderar idén med en ventil som dumpar till tank med med rejält tilltagna ledningar så är det en ok lösning.
En manometer eller två med lite mätnipplar och slangar är överkomligt. Då kan du mäta hur stora förluster du faktiskt har. Lite vägledande beräkningar kan man göra här: http://calculate.pmcgroup.se/sv/ror
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Rubert (trådstartaren)

#5 » 21:54:15, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Din lösning med att skicka oljan till tanken istället direkt till pumpen ger ju också lite bättre kylning av oljan.
När det gäller värmeutvecklingen så är det ganska enkelt att göra en "provuppkoppling" där man kan mäta tryckfallet och temperaturstegringen på oljan.
Jag har nyligen köpt en MF65 som också ska användas tillsammans med grävaggregatet.
På den tänker jag sätta pumpen på kraftuttaget och på så sätt få en mekanisk frånskiljbar inkoppling.
Tyvärr så är den lösningen inte möjlig på MF35 pga utrymmesbrist.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

ac tc

#6 » 11:48:17, 21-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har väl antagligen reglage som är avsedda för rundpumpning så visst du kan minska förlusterna genom att kortsluta bort reglagen men
jag tror inte att det kommer att göra någon märkbar skillnad i förbrukning.
- dvs inte värt besväret.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Jac

#7 » 11:50:31, 21-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror på dimensionerna på ventiler och pumpar. Tryckfallet ökar med kvadraten på flödet så det blir fort mer än man tror.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Rubert (trådstartaren)

#8 » 18:13:08, 21-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skulle antagligen gå att bygga bort en del av förlusterna om jag städar upp i installationen.
Som det är i dag så är ett driftfall att jag köra frontlastaren med en pump och grävaggregatet med den andra.
Den andra varianten är att med hjälp av tredje sliden på frontlastarens ventilpaket parallellkoppla pumparna.
Det är så jag kör för det mesta.
Jag har inga data på ventilpaketen men båda har 1/2" anslutning för pumpingång.
Hydraulrören är 15mm och det är ca 4-5 m med lite böjar och vinkelkopplingar.
Är inte mina flöden väldigt stora?
Vid 1000 rpm är flödet ca 30l/m.
Jag har en manometer som skulle kunna användas för att mäta trycket i rören från pumpen.
För att göra det så måste jag dock tillverka ett mätuttag till båda pumputgångarna.

1 person gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se