Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Skogskärra o JD

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Palmqvist (trådstartaren)

#16 » 00:56:35, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tyvärr inget att mäta trycket med, sen vet jag inte vilket tryck vagnen vill ha orginal. Traktorn ska ge 190bar orginal i alla fall.
Använde den dubbelverkande som både P och T innan men fick koppla om till fri retur för att det skulle funka bra.
Vinschens elektriska ventilpacket får tryck från kranens ventilpacket men har en egen fri retur.
Palmqvist
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:43, 02-05-2018
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor



Turbodiesel

#17 » 01:11:51, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var går "frireturen" in på traktorn? Helst ska den vara kopplad till en speciell transmissionsfilterburk, eller till ett separat filter som sedan går till transmissionens lågtryckskrets. Det kan fungera med returen direkt till traktorkroppen, men kör du vinsch brukar det inte fungera.

Börjar hydrauliken vibrera så MÅSTE du fixa så att returen går dit den ska. Restflödet från transmissionspumpen smörjer bl,a snabbväxeln på många modeller, och den behöver smörjning även om du står still och kör kran. Och tar du ut det mesta till kran & vinsch, och kör det direkt till traktorkroppen får inte resten av systemet sitt.

Många hydraulproblem på JD börjar tyvärr med innovativa redskapsinkopplingar. Så var på din vakt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Palmqvist (trådstartaren)

#18 » 12:08:10, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den fria returen går till transmissionsoljefiltret så jag hoppas att det ska vara rätt. Av ren nyfikenhet, varför funkar det inte med vinschen direkt till traktorkroppen?

Innan så vibrerade P och T men nu när det är kopplat till fria returen så går det bra.
Ja jag kan tänka mig det, därför jag försöker höra mig för här innan man kör sönder något.
Palmqvist
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:43, 02-05-2018
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Turbodiesel

#19 » 14:03:20, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror på att oljan som återförs direkt till sumpen (traktorkroppen) inte kommer hydraulsystemet till godo på avsett vis. Hydraulpumpen i fronten matas av transmissionsoljepumpen, den senare ger tyvärr mindre oljeflöde än vad hydraulpumpen önskar vid fullt flöde.

Återförs returoljan till transmissionsfiltret går det flödet in mellan de båda pumparna och alla är nöjda & glada. Dessutom kan nästan hela transpumpens flöde gå genom oljekylaren och vidare tillbaka till växellådan som avsett.

Hydrauluttagen skickar sin returolja till traktorkroppen, så det är därför det inte fungerar med konstantflödesprylar (hydraulmotorer eller ventiler med öppet centrum) kopplade dit. För att det ändå ska fungera hyfsat med oljekrävande tippvagnar t,ex finns det en liten bufferttank framför kylaren. När den lilla tanken är slut så suger huvudpumpen luft, och allt börjar att vibrera.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bonnen513 och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se