Sida 1 av 2

Skogskärra o JD

InläggPostat: 13:03:52, 18-11-2018
av Palmqvist
Hejsan!

Har precis köpt en gammal Källefall griplastarvagn till min John Deere 2040S. Förstod att ventilpaketet på vagnen var gjort för konstantflöde vilket gjorde att det inte funkade så bra med konstanttryckspumpen på traktorn.
Jag använder ett dubbelverkande uttag för vagnstyrning o ett dubbelverkande för kranen o fri retur.
Men jag hade behövt hjälp med vilken sida som är tryck respektive retur på ventilpaketet?
Om man behöver koppla om ngt och var man skruvar in pluggen för att få konstanttryck?
När jag drog igång hydrauliken i traktorn så sprutade det hydraulolja från ventilen längst till höger på ventilpaketet på vagnen. Var det för att ventilpaketet fick tryck från fel håll eller för att traktorns hydraultryck är högre än maxtryck på ventilpaketet?
Drog jag hydraulspaken åt andra hållet så funkade det som det skulle förutom att det började slå i tryck-/returslagen när oljan blev varm.

Mvh



Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Skogskärra o JD

InläggPostat: 19:02:05, 18-11-2018
av Jac
Stora pluggen på första bilden ska antagligen ersättas med en serienippel med plugg i för att konvertera till konstanttryck. För att kunna få tag i en serienippel måste du finna ut vilket märke/modell det är på ventilpaketet. Finns där ingen skylt på paketet? Eller kanske bara en logga ingjuten i godset?

Re: Skogskärra o JD

InläggPostat: 19:15:55, 18-11-2018
av Palmqvist
Okej då är det retursidan alltså?
Nej inte vad jag kan se, skulle såfall vara om det står ngt bakom plåten som den är fastskruvad i :klia: Vagnen står tyvärr inte hos mig nu så att jag kan ut och kolla.
Det ända man kan se på bilderna är ju ''J6105'' men antar att det inte säger så mycket.

Re: Skogskärra o JD

InläggPostat: 10:40:19, 19-11-2018
av Jac
Det är retursidan närmast kameran på första bild ja.

Re: Skogskärra o JD

InläggPostat: 11:12:47, 19-11-2018
av MN
Tippar på en Rotec/Finnrotor LSV50

MN

Re: Skogskärra o JD

InläggPostat: 19:50:34, 19-11-2018
av Palmqvist
Pappa ringde o sa att han hittade en text där det stod, LSV50 T och LSV50 P. På spakarna stod det ett stort ''R'' med ett ''H'' i sa han.
Duger det för att kunna beställa rätt grejer och var beställer man dem i så fall? :)

Re: Skogskärra o JD

InläggPostat: 19:55:32, 19-11-2018
av Jac

Re: Skogskärra o JD

InläggPostat: 09:19:56, 20-11-2018
av inli12
Hej!
Har precis beställt delar till ett LSV50 från Finn-rotor i Finland. De har reservdelar och var väldigt hjälpsamma!

/IL

Re: Skogskärra o JD

InläggPostat: 17:18:39, 20-11-2018
av Palmqvist
Okej jag får höra med finn-rotor då för Rotec slutade tillverka LSV50 ventiler för 10år sedan sa dem.

Re: Skogskärra o JD

InläggPostat: 18:30:58, 05-01-2019
av Palmqvist
Jag har satt dit serienippeln nu och pluggat. Men när jag drar igång hydraliken på traktorn så hör/känner jag att det går olja genom T och P även när jag inte kör någon funktion. Misstänker att det är övertrycksventlien på vagnen som släpper igenom.
Vilket är bäst att göra, öka toleransen på vagnen eller minska trycket på traktorn?
Vet inte hur man gör ngt av det.

Re: Skogskärra o JD

InläggPostat: 23:07:44, 06-01-2019
av Jac
Om det inte är så många bars skillnad mellan traktorns hydraultryck så hade jag skruvat upp trycket på ventilpaketet till kranen.
Är det stor tryckskillnad mellan traktorns hydraulik och kranens ventilblokk så är det mest korrekta en tryckreducerare: https://nordic.kramp.com/store/se/sv/pr ... 1053834822

Då kan både traktorn och ventilblocket till kranen behålla sina tryckinställningar.

Re: Skogskärra o JD

InläggPostat: 19:18:44, 12-01-2019
av Palmqvist
Jag skruvade in överströmningsventilen på vagnen 1varv så blev det tyst. Vagnen borde väl klara att jag behåller den inställningen?
Hur gör man enklast när man behöver 2fria returer, en från kranen o en från vinschen? Är ju bara ett uttag på traktorn, kan man dubbla det på ngt vis? Man kör ju ändå aldrig kran o vinsch samtidigt:)

Re: Skogskärra o JD

InläggPostat: 22:58:54, 12-01-2019
av Jac
Palmqvist skrev:Jag skruvade in överströmningsventilen på vagnen 1varv så blev det tyst. Vagnen borde väl klara att jag behåller den inställningen?

Säkert en stund. Sprickor kommer med tiden. Nåt absolut facit finns inte. Det finns några trådar på forumet om reparation av sönderkörda skogskranar.

Re: Skogskärra o JD

InläggPostat: 23:13:25, 12-01-2019
av MN
Kanske MÄTA trycket?
Hur kunde du få olja i fel riktning om du använder en fri retur?
Hur är vinschen inkopplad nu?
Vanligtvis brukar man koppla ihop returerna.
M

Re: Skogskärra o JD

InläggPostat: 23:26:50, 12-01-2019
av Jac
Det intressanta hade varit att veta hur hur många procent trycket har ökat från original inställning till nuvarande. Har trycket ökat med 50% så kan också belastningen öka med 50% ( om man utnyttjar kranen till max).