Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Modifiera chocker HV07 ventilpaket

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

stenberg77 (trådstartaren)

#1 » 12:33:48, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag håller på att byta kran på en mini bruunett 678. Jag försöker behålla befintligt ventilpaket, men det börjar bli problem att få tag i chocker. Den nya kranen vill ha lite högre tryck och då vill jag höja chockerna från 175bar till 190 eller 210bar. Får inte tag i dessa chocker i den utsträckning jag skulle vilja. Har pratat med de flesta bla Alfta produkter. Är det någon som har chocker 190 bar eller 210 bar är jag mycket intresserad.

Men en tanke som väcktes av min far är om man skulle kunna schimsa upp fjäderns öppningstryck, på dessa normalt fasta chockerna. Någon som gjort liknande?
Användarvisningsbild
stenberg77
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:39, 29-06-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota kx161-3, Engcon EC05 och Naarva S25
Valtra 6300
Patu 10t skogsvagn med Patu 595 Kran

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


bonnen513

#2 » 22:16:15, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det borde gå. Men du borde ha möjlighet att testa dom om det ska bli bra

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x

Jac

#3 » 23:15:43, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får se upp så fjädern inte bottnar bara.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

akkamaan

#4 » 15:04:30, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om inte dessa HVP insatser har schimsade fininställningar. Men det kan nog behövas en specialpress för att få ut och sätta tillbaka den invändiga låsringen
"oh come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allätare

Jac

#5 » 15:15:07, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bör vara sant för de flesta, blir galet många fjädrar att hålla rätt på annars.
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

akkamaan

#6 » 15:20:52, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen på de äldre ventilerna typ hv05 då fanns det ställbara överströmmare som insatsventiler. Det var då en liten insexskruv i sexkantpluggen...
Dessa ställbara gick att använda som chocker också...
Vet dock inte om hv07 kom med den möjligheten.
"oh come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allätare

stenberg77 (trådstartaren)

#7 » 23:03:26, 23-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ett sexkant hål i spetsen och det syns gängor ut på andra änden.

Kan det vara så enkelt.... har de inte finjusterat med gängorna, sedan nitat/låst på något vis.


Bild
Användarvisningsbild
stenberg77
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:39, 29-06-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota kx161-3, Engcon EC05 och Naarva S25
Valtra 6300
Patu 10t skogsvagn med Patu 595 Kran

stenberg77 (trådstartaren)

#8 » 10:35:34, 31-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nyvunnen kunskap. Det går bra att modifiera trycket lite i chockerna i HV07 ventilen. De fasta chockerna har olika tjocka fjädrar beronde på tryck.

När man plockar ur chockerna, sitter det en plastplugg som bara är att pilla ut.
Bild


Sedan sitter en tätning som kan sitta ganska hårt, Hade en hård sträng med 90 graders vinkel som kunde hakas i hålet. Sedan kund man skaka ur den lösa chocken och en tunn fjäder.
Bild


Eftersom alla fjädrar inte blir exakt lika vid tillverkningen så kalibrerar man varje chock genom att justera förspänningen med att den går gänga. Den har sedan låsts med att elsvetsa. Man kan se rester från koppar på svetspunkterna.

Bild

Slipar man bort där den är klämd och elsvetsad, så går den rotera utan problem. Jag mätte totallängden på de chocker som jag hade och de varierade inom 25-25,6mm så jag antar att det är säkert att justera längden lite på dem utan problem. Men det är nog dumt att justera en 100bars chock till tex 200bar. Jag justerade ungefär ett åttondelsvarv för att justera en 175bars chock till 190bar. Testade genom att ha en tryckmätare och en porto power kopplad på porten på ventilpaketet.
Låste dem sedan med körnslag tills att de ej längre gick att rotera. Notera att du måste ta hänsyn till att du inte har rätt flöde med en porto power för att uppnå märktrycket, men man kan gör en procentuell uppskattning genom att kolla ändringen man får till.

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
stenberg77
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:39, 29-06-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota kx161-3, Engcon EC05 och Naarva S25
Valtra 6300
Patu 10t skogsvagn med Patu 595 Kran


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates